پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۷۵۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۶۷۷۳ مورد

دوشنبه ٦ فروردین ١٤٠٣ ساعت ٩:٢١ ق.ظ   ( بازدید : 79 نفر )

سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به مسمومیت سالانه افرادی با قارچ‌های سمی و خودرو، گفت: در استفاده از این قارچ‌ها باید احتیاط زیادی داشت.


دکتر فراز نصرتی در گفتگو با وبدا اظهار کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.


سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو ادامه داد: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودر در هموطنانی که در مناطق کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بیشتر دیده شده است، این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود.


وی افزود: مردم از مصرف قارچ هاي خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و يا قارچ هاي فله ای جمع آوري شده توسط افراد بومي، خودداري كنند. برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ‌هايي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوز مي باشند، خریداری و مصرف کنید.


دکتر نصرتی خاطرنشان کرد: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امكان پذير است. بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از  انواع خوراكي قارچ  توجه نكنيد.


وی افزود: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي، نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ براي انسان نیست.


سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: برخي از روش‌ها و معيارهاي سنتي مانند تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رويش قارچ  معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست.


وی افزود: برخي از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند: كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخار پز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در آن نیست.


دکتر نصرتی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ‌های خودرو)  هر چه سريعتر بيمار را به مركز درماني تخصصي مسموميت ها  منتقل كنيد. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.


وی در انتها گفت: انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت ها امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هرگونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود. بنابراين با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه مصرف خوراكي قارچ خودرو، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل کنید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.