پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۰۶۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۷۰۸۸ مورد

سه شنبه ٧ فروردین ١٤٠٣ ساعت ١١:٣٢ ق.ظ   ( بازدید : 64 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی الگوی غذایی مناسب ماه مبارک رمضان را ارائه کرد و گفت:  توجه به مواد غذایی مصرفی به هنگام سحر و افطار و شام در ماه مبارک رمضان می‌تواند به حفظ یک الگوی صحیح غذایی در این ماه کمک کند.



نسرین علیزاده روز سه‌شنبه 7 فروردین‌ماه 1402 در گفت و گو با وبدا اظهار کرد: به طور کلی متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که بهتر است افطاری سبک باشد و در عوض یک وعده شام نیز مصرف شود.


 وی عنوان کرد: یک اصل کلی تغذیه آن است که تمامی گروه های اصلی غذائی (5 گروه نان و غلات، سبزی ها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت ها و حبوبات) باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت، به علاوه باید حتماً 8-6 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر نوشیده شود.


وی با بیان اینکه متاسفانه دیده می‌شود که برخی از افراد بدون سحری روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه ایست و توصیه می‌شود که حتماً سحری به مقدار کافی و مناسب میل شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود در سحری حتماً دو عدد خرما، شیر، نان سبوس‌دار (سنگک، تافتون، بربری، نان جو کامل و سایر نانها سبوس دار، 2 عد گردو، 1 عدد تخم مرغ، 2 عدد میوه فصل، استفاده شود، استفاده از لیموترش تازه به هنگام صرف سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز مفید است.


علیزاده ادامه داد: استفاده از خوراک های حبوبات (مثل عدسی) به همراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب های غذایی مناسب به هنگام سحر است، چرا که حبوبات دارای کربوهیدرات های کمپلکس و فیبر زیاد به همراه املاح و ویتامین ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند، البته جهت پیشگیری از نفخ و یا احتمالاً ناراحتی های گوارشی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف، حبوبات را در آب خیس کرده و آب آ نها را دور ریخته و سپس حبوبات را در غذا مصرف نمائیم. به هنگام سحر بهتر است از غذاهای حجیم، خیلی چرب، و خیلی شیرین به مقدار زیاد پرهیز کرد.


وی ضافه کرد: افطار نیز باید حاوی 2 عدد خرما، 1 لیوان شیر ولرم (نه داغ و نه سرد)، آب جوشیده ولرم، سبزی خوردن تازه، پنیر، نان سبوس‌دار، مربا، یا شعله زرد، بیسکویت سبوس دار، چای کم رنگ، سبزی خوردن  و یا خیار و گوجه باشد. در فاصله وعده بین افطار و سحر میوه فصل دو تا سه تا مصرف کنید تا فیبر لازم به بدن برسد و دچار یبوست نشوید.

 

وی تصریح کرد: در وعده شام می‌توان از هر یک از غذاهای اصلی و سنتی ایران نظیر چلو مرغ، چلوکباب، انواع خورش‌ها، خوراک ها، آش و سوپ استفاده کرد. در واقع شام فرصتی است برای دریافت انواع پروتئین های گیاهی و حیوانی و انواع سبزیجات که در قالب غذاها مصرف می‌شود. مصرف ماست نیز به هنگام شام توصیه می‌شود. 


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: به هرحال توصیه می‌شود که وعده شام و افطاری یکی و آنقدر افطار سنگین نشود تا به معده، دستگاه گوارش فشار آید بلکه با جدا کردن وعده افطار و شام از یکدیگر هم، حجم غذای مصرفی در وعده افطار و وعده شام سبک باشد.


وی با بیان اینکه بعد از صرف شام و در واقع قبل از خواب نیز مصرف 1یک عدد میوه فصل توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: چه در هنگام سحری و چه در هنگام افطار بهتر است اولین غذای مصرفی 1 لیوان آب جوشیده ولرم باشد. به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی، ترش کردن، سوزش سرمعده از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب پرهیز کنید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.