پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٢ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۳۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۳۷۰۷۲ مورد

چهارشنبه ٢٩ فروردین ١٤٠٣ ساعت ٩:٢ ق.ظ   ( بازدید : 21 نفر )

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی سبک زندگی درست و انجام مراقبت ها و معاینات دوره ای را در کاهش ابتلا به سرطان پستان مثبت دانست و گفت: شناخت علایم هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به ‌موقع برای تشخیص می‌توان از تبدیل ضایعات پیش سرطانی به سرطان، پیشگیری کرد.



دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با وبدا؛ با بیان اینکه سرطان پستان از سرطان های شایع در زنان است، اضافه کرد: شیوع بالای این سرطان در کشور، اهمیت ارائه برنامه های پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام با شناخت علائم هشدار دهنده را بیشتر کرده است.


وی خاطرنشان کرد: به ‌طورکلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری است به ‌طوری که بیش از ۴۰ درصد سرطان ‌ها قابل ‌پیشگیری ‌اند و بر همین مبنا زنان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شوند و به مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش خود مراجعه کنند.


دکتر انفرادی عنوان کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به‌ویژه در افراد پرخطر است.


وی عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان پستان را نیز عنوان کرد و گفت: عوامل خطرساز شامل عوامل ژنتیکی و ارثی و عوامل قابل اصلاح هستند. سابقه بیماری در خویشاوندان درجه یک، چاقی وکم تحرکی از عوامل زمینه ساز این بیماری است.


وی اضافه کرد: شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مواجهه با اشعه، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، هورمون درمانی جایگزین (HRT) پس از یائسگی، مصرف بالای چربی ‌های اشباع‌شده از عواملی هستند که اگر افراد آن ‌ها را اصلاح نمایند و سبک زندگی سالمی داشته باشند می‌توانند از بروز سرطان پستان تا حد زیادی پیشگیری کند.


دکتر فلوریا انفرادی با اشاره به ضرورت انجام ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی، اعلام کرد: 25 درصد سرطان ها در کشور ما زیر ۴۰ سال رخ می دهد بنابراین معاینه ماهانه توسط خود فرد بعد از ۲۰ سالگی و سالانه توسط ماما الزامی است.


وی گفت: از علایم بیماری، وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییرات در پوست پستان(رنگ وقوام) و فرو رفتن نوک پستان، ترشحات قهوه ای از نوک پستان، عدم قرینه گی دو پستان می تواند از علایم هشدار دهنده باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.