پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۶۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۶۶۰۱۷ مورد

چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ ساعت ١:٤٣ ق.ظ   ( بازدید : 42 نفر )

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 10 هزار و 970نوزاد متولد شده در برنامه غربالگری شنوایی دانشگاه در سال گذشته، عنوان کرد: با توجه آمارهای جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود.


دکتر جواد شاهین‌فر روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 در گفت و گو با وبدا، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده 5.2 درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و 11 تا 15 درصد از کودکان محصل، نشانه هایی از آسیب شنوایی را دارند، عنوان کرد: برای شناسایی این کودکان برنامه غربالگری شنوایی جزء برنامه نظام مراقبت بیماری های غیرواگیردار گنجانده شده است، در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان توسط شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می شود.


وی تصریح کرد: طبق آمارها در سال گذشته بیش از 10هزار نوزاد متولد شده تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته و تعداد 163 نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد 35 نوزاد جهت درمان از سمعک و 142 نوزاد نیز با روش های جراحی و طبی تحت پوشش قرار گرفته اند.


دکتر شاهین‌فر، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن های همراه و دستگاه های صوتی شخصی را  از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی عنوان کرد.


وی یکی از مهم ترین اقدامات جهت محافظت از قدرت شنوایی را انجام مراقبت ‌های شنوایی عنوان کرد و گفت برای این منظور لازم است واکسیناسیون کودکان علیه بیماری‌ های عفونی به موقع انجام شود، در صورت ابتلا به بیماری و عفونت ‌های گوش از خود درمانی خودداری و با مراجعه به پزشک عفونت به طور کامل درمان شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: ممانعت از ورود اجسام نوک تیز، استفاده از وسایل محافظت شنوایی در صورت مواجهه شغلی با صداهای بلند و محدود کردن استفاده بی رویه تلفن همراه و وسایلی نظیر هدفون و هدست از جمله مواردی است که برای  مراقبت ‌از شنوایی توصیه می شود.


وی همچنین توصیه کرد چنانچه فردی در مواجهه با عوامل آسیب‌رسان به گوش و شنوایی قرار دارد باید جهت بررسی وضعیت شنوایی به کارشناسان شنوایی سنجی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.


وی با اشاره به ضرورت انجام آزمایشات غربالگری شنوایی در نوزادان  به عنوان یکی از وظایف والدین برای مراقبت از شنوایی نوزاد گفت: از هر هزار تولد زنده 1 تا 3 نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شوند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.