پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٣ تیر ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۲۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۴۷۴۸۰۲ مورد

یكشنبه ٦ خرداد ١٤٠٣ ساعت ١٤:٨ ب.ظ   ( بازدید : 97 نفر )

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال گذشته 12 هزار و 494 نوزاد در طرح غربالگری کم کاری تیروئید مورد پایش قرار گرفتند، افزود: از این تعداد 67 نوزاد مشکوک به بیماری شناسایی و برای شروع درمان به پزشکان متخصص ارجاع داده شدند.


دکتر محمدرضا اکبری روز یکشنبه 6 خردادماه 1403 در گفت‌وگو با وبدا؛ افزود: در خراسان شمالی در 10 مرکز شهری، 13 مرکز شهری - روستایی، 34 مرکز روستایی و 3 بیمارستان نمونه‌گیری از پاشنه پا از نوزادان در 3 تا 5 روزگی در قالب طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه روز جهانی تیروئید در 25 می ( 4 خرداد 1402) برای افزایش آگاهی در مورد این غده حیاتی در بدن نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: هدف این روز و هفته،  ایجاد آگاهی و ترغیب مردم به صحبت در مورد شرایط تیروئید، علل آن و گزینه های درمانی موجود است، روز جهانی تیروئید همچنین به مردم در مورد اهمیت تیروئید از نظر سلامت عمومی آموزش می دهد.


وی با بیان اینکه بروز بيماري کم‌کاری تیروئید نوزادان علت‌های زيادي دارد، ادامه داد: کمبود يد، ازدواج‌های فاميلي، ابتلا مادر به بیماری‌هایی مثل مشكلات تیروئید، ديابت، فشارخون بالا در دوران بارداري (پره اکلامپسي) از جمله این علل هستند.


دکتر اکبری با بیان اینکه بيماران در بدو تولد معمولا علامتي ندارند و به‌تدریج علايم و نشانه‌هایی بيماري بروز می‌کنند. عنوان کرد: نوزادان با وزن غيرطبيعي (نوزادان با وزن بيش از 4000 و يا کمتر از 2500 گرم) تولد بعد از هفته 42 بارداري، کم‌اشتهایی، گيرکردن مكرر غذا در گلو، ضعف در مكيدن اختلالات تنفسي، خواب‌آلودگی، کم گریه‌کردن، کم‌تحرکی، يبوست شديد، شكم بزرگ، فتق نافي، کم‌بودن دماي بدن و... از علایم بروز این بیماری در نوزادان است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: تنها 5 درصد نوزادان مبتلا به کم کاري تيروييد در هفته اول بر اساس علايم باليني قابل تشخيص هستند و این بیماری در نوزادان بسيار جدي است. عدم تشخيص به هنگام بيماري و يا شروع دير هنگام درمان عوارضي بسيار مهم و غيرقابل برگشت ايجاد مي کند.


وی تأکید کرد: نوزادان مبتلا به بيماري کم‌کاری تیروئید در اوايل تولد معمولاً بدون علامت هستند و امكان تشخيص بيماران در 4 هفته اول تولد، با استفاده از علايم باليني بسيار کم است. علايم باليني به‌تدریج و تا حدود 6 ماهگي شيرخوار بروز می‌کنند. در نتيجه با استفاده از علائم باليني تشخيص بيماري ديرهنگام انجام شده و کمبود هورمون تیروئید اثرات منفي خود را بر شيرخوارگذاشته و عقب ماندگي ذهني اتفاق خواهد افتاد. ازاین‌رو، بايد تمام نوزادان در روزهاي 5-3 تولد غربالگري شوند تا اگر به اين بيماري مبتلا هستند، با شروع درمان به‌موقع از عقب‌ماندگی ذهني پيشگيري شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.