پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٣ تیر ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۴۹۲۰۹۸ مورد

چهارشنبه ٩ خرداد ١٤٠٣ ساعت ٧:٣٦ ق.ظ   ( بازدید : 221 نفر )

مسئله جمعیت و جوانی جمعیت یکی از مباحث مهم و دغدغه بسیاری است، از این رو قانون جوانی جمعیت برای رفع موانع فرزندآوری تصویب و ابلاغ شده و تمام مدیران و مسئولان باید به این باور برسند و با عزمی راسخ این قانون را اجرا کنند. آنچه در مسیر جوانسازی جمعیت مهم است کار گروهی بوده که نقش مهم هر دستگاه در اجرای سیاست‌های جمعیتی را نشان می‌دهد، از آنجایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز وظایفی را در این خصوص برعهده دارد، می‌توان گفت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توانسته به شیوه ای قابل قبول این قانون را اجرایی کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با وبدا، با بیان اینکه 25 درصد از سلامت مردم مستقیم به دانشگاه های علوم پزشکی و 75 درصد به سایر دستگاه ها باز می گردد، گفت: در بخش تکالیف دانشگاه های علوم پزشکی، اکنون 26 قرار گاه جوانی جمعیت، تشکیل و 165 مصوبه  تصویب شده است که 81 درصد مصوبات اجرایی شده است.

دکتر جواد شاهین‌فر با بیان اینکه رشد جمعیت برای اولین بار در طی 9 سال اخیر در استان مثبت بوده است، اعلام کرد: با توجه به آمار مادران باردار پیش بینی می کنیم افزایش و رشد جمعیت را در آینده نیز تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در خصوص جوانی جمعیت، عنوان کرد: 500 مرکز بهداشتی در استان از مرکز استان تا نقطه صفر مرزی خدمات بهداشتی را به مادران باردار و فرزندان ارائه می کنند و این خدمات در سه بخش قبل، حین و پس از بارداری انجام می شود.

به گفته دکتر شاهین فر، مرکز تخصصی پریناتولوژی بیمارستان بنت الهدی بجنورد نیز با حضور دو متخصص زنان خدمات درمانی مورد نیاز را به مادران باردار ارائه می کند. وی همچنین از خدمات درمان ناباروری سطح دو و سه در بجنورد نیز سخن گفت و اعلام کرد: مرکز سطح 2 ناباروری در شیروان نیز راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خدمات درمان ناباروری سطح 3 در بیمارستان بنت الهدی با پوشش 90 درصدی بیمه ای ارائه می شود، عنوان کرد: از زمان راه اندازی این مرکز تاکنون 70 مورد IVF انجام شده که 16 مورد آن منتج به بارداری شده و 6 مورد از این تعداد تولد فرزند داشته اند و بقیه منتظر تولد فرزند هستند که دو مورد از آن ها دوقلویی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین گفت: این مرکز مجهز به دستگاه های پیشرفته درمان ناباروری است و به تازگی دستگاه سونوگرافی پیش رفته ای نیز برای تشخیص با دقت و کیفیت بالا خریداری شده که می تواند در حوزه تخصصی زنان بسیار موثر باشد.

دکتر شاهین‌فر همچنین خاطرنشان کرد: امسال یک متخصص زنان برای دریافت فوق تخصص درمان ناباوری اعزام شده و  در 15 ماه آینده با برگشت این پزشک، مرکز درمان ناباروری با 2 پزشک فوق تخصص، خدمات شایسته ای را به مراجعان و زوج های نابارور ارائه می کند.

وی مرکز نفس را از اقدامات نو آورانه حوزه سلامت در خصوص جوانی جمعیت ذکر و بیان کرد: این مرکز بهمن سال 1401 راه اندازی شده و از زمان راه اندازی تاکنون 120 جنین را با انصراف مادران از سقط جنین عمدی این مسئول ادامه داد: مرکز نفس با وجود متخصص زنان، ماما، کارشناسان به صورت همه ورزه فعال است و به مادرانی که حتی افکرا سقط جنین دارند حمایت های تخصصی و عمومی می دهد.

وی کلنگ زنی بیمارستان تخصصی مادر و کودک، راه اندازی درمان سطح 3 ناباروری و مرکز نفس را از جمله سرمایه گذاری های مهم دانشگاه در راستای سیاست های جمعیت ذکر کرد.

 

اقدامی برای مشارکت عمومی در جوانی جمعیت

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت فرزندآوری گفت: از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت تاکنون، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از جمله استان های پیشرو در اجرای قانون بوده است

دکتر محمدرضا اکبری با بیان اینکه سال گذشته ما رشد 2.1 درصدی جمعیت را تجربه کردیم، افزود: این امر بیانگر این است که تمام افراد که در این حوزه کار کرده اند اعم مسئولان، کارشناسان و داوطلبان تلاشی شبانه روزی داشته اند که قابل تقدیر است

وی ادامه داد: اکنون نیز زمان کوتاهی برای بهره گیری از پنجره جمعتی داریم که باید با هم افزایی همه از آن استفاده کنیم و به سطح جانشینی برسیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مشکلات پیش رو برای رشد جمعیت نیز اشاره و عنوان کرد: علل زیادی برای این مشکل وجود دارد اما مسائل فرهنگی در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت جوانی جمعیت و تاکیدات ایشان به ضرورت تلاش همه اعم از مردم و مسئولان برای افزایش نسل، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و ستاد تخصصی بسیج اقشار سپاه حضرت جواد الائمه استان با محوریت اجرای طرح شهید سلیمانی 2 منقعد شده است.

دکتر اکبری گفت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مصمم است تا با اجرای طرح شهید سلیمانی 2، استفاده از راهبرد جلب مشارکت جامعه به خصوص در مناطق ویژه از لحاظ جمعیتی، مداخلات لازم و به موقع انجام دهد و قدم هایی را برای ارتقاء شاخص های جمعیتی در آینده بردارد.

 وی خاطرنشان کرد: در این طرح گروه های هدف شامل زوجین نابارور، زوجین بدون فرزند، زنان متقاضی سقط عمدی جنین و دختران و پسران در سن ازدواج، شناسایی و در راستای رشد شاخص های جمعیتی و متناسب با نیاز آن ها، مداخلات و اقداماتی انجام می شود.

 

جمعیت یک موضوع تیمی است

 

رئیس انجمن مامایی خراسان شمالی نیز گفت: بحث جمعیت یک بحث تیمی است و در این تیم همه افراد باید ورود پیدا کنند و مطابق مسئولیت اجتماعی اقدام کنند.

زهره عباسی با بیان اینکه مسئله جوانی جمعیت بسیار مهم است، افزود: سیاست های جمعیتی 72 ماده دارد، 81 تبصره و 236 تکلیف قانونی دارد همه نهادها دارای فعالیتی هستند اما در برنامه جوانی جمعیت از 43 ماده به وزارت بهداشت باز می گردد.

وی با بیان این که وظیفه حوزه سلامت در سیاست های جمعیتی بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه تقریبا با توجه پنجره جمعیتی می توان گفت که اقدامات به درستی در حال انجام است.

دکتر عباسی وضعیت را تشریح و بیان کرد: تعداد موالید زنده در سال 1401، 11 هزار و 447 نفر بوده که این عدد در سال 1402، به 11 هزار و 728 رسیده است که تقریبا 2.4 درصد در خراسان شمالی افزایش داشته ایم و این نوید اتفاقات خوب است.

وی عنوان کرد: نرخ باروری کل در 1401، 2 بوده که در سال گذشته به 2.1 رسیده است، این ها اتفاقات خوبی است اما کنار این برای این که نرخ باروری ما افزایشی باشد باید فرهنگ سازی خوبی انجام شود و برای این امر زمان لازم داریم، اما متاسفانه ما زمان داریم و نیاز به همکاری همه هست.

دکتر عباسی با بیان اینکه دو مولفه متاسفانه در خراسان شمالی وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه کرد: آمار ازدواج و طلاق استان در سال 1401، 6 هزار و 771 مورد ازدواج داشتیم که در سال گذشته کاهشی بوده است و طلاق افزایش یافته است.

وی یادآوری کرد: مانا و پایدار کردن نرخ رشد باروری در استان نیازمند این است که به تمام قوانین جوانی جمعیت توجه شود که این امر شامل فرزندآوری و فرزند پروری می شود.

به گفته این مسئول، شیوه ازدواج، شکل گیری ازدواج و پایداری ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده نیز از ضروریات جوانی جمعیت است که به نظر می رسد نیاز است بیشتر به آن ها توجه کنیم.


منبع : صفحه اصلی فارسی سال 1397 چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.