پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۱۰۰ مورد

سه شنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٤ ساعت ١١:١٨ ق.ظ   ( بازدید : 906 نفر )

توضیح چند میانبر جالب و پر کاربرد

 اگر كليد CTRL را زماني كه در حال كشيدن فايلي هستيد به طور همزمان فشار دهيد فايل مزبور كپي مي شود.

2- اگر كليدهاي CTRL+SHIFT را زماني كه در حال كشيدن فايلي هستيد به طور همزمان فشار دهيد SHOTCUT از فايل مورد نظر ايجاد مي شود.

3- زماني كه در حال قرار دادن سي دي درون CD - ROM خود هستيد اگر همزمان كليدSHFT را فشار دهيد از اجراي برنامه AUTORUN شما اجتناب مي كند.

4- هنگامي كه در حال مشاهده صفحه وب هستيد و مي خواهيد آن را Full Sceen ببينيد كافي است كليدF11 را فشار دهيد.

5- اگر كليدهاي ALT+ENTER را بطور همزمان فشار دهيد پنجره Properties را از آيتم انتخاب شده مشاهده مي كنيد.

6- با استفاده از كليد F6 مي توانيد ميان بخشهاي مختلف صفحه نمايش و يا پنجره فعال جابه جا شويد.

7- کلیدهای ALt + Tab را همزمان بفشارید تا تغییرات بین پنجره ها را مشاهده کنید.

 

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز

  ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از نصب نرم افزار خاصی یا تغییری در رجیستری دیگر ویندوز XP شما بالا نمیاید. اما آیا تنها راه دسترسی دوباره نصب مجحدد ویندوز است؟ خیر! راه دیگر و ساده تری هم وجود دارد که به شما معرفی خواهیم کرد.

پس از Restart کردن ویندوز در همان ابتدا کلید F8 را به طور پیاپی فشار دهید. بعد از این کار وارد منوی Windows Advanced Option میشویم. سپس بر روی گزینه (Last Known Good Configuration (you must recent رفته و Enter را میزنیم.

 

برگرداندن اطلاعات کامپیوتر به قبل (System Restore)

 

اگربدلایلی بخواهید کامپیوتر خود را به زمانی که مورد نظرتان است را برگردانید از این روش استفاده کنید
اینگونه انجام دهید :
              start\all programs\accesstories\system tools\system restore
بعد گزینه create restore point را علامت بزنید و next را بزنید. در کادر متنی بدلخواه مثلا همه چی خوب هست را بنویسید. every thing is good و سپس create را بزنید . هرهفته و قبل از نصب هربرنامه این کار راانجام بدهید. چنانچه زمانی مشکلی برای کامپیوتر پیش آمد به system restore بروید و این دفعه....  restore my computer to را تیک بزنید. یک تقویم ظاهر میشود که میتوانید به روزیکه سیستم خوب کار میکرد برگردید

 

 

توجه : روزهایی که تغییرات در آنها ایجاد نشده قابل انتخاب نمی باشند فقط روز هایی قابل انتخاب برای بازگشت هستند که در آن روز ها تغییراتی مثلا نصب یک برنامه در آن ها ایجاد شده باشد این عمل بعد از نصب آخرین ویندوز انجام پذیر است یعنی شما نمی توانید رایانه خود را به زمان قبل از نصب ویندوز جدیدتان برگردانید.

نکته مهم : اگر بخواهید به چند روز قبل برگردید تمام برنامه هایی که در این چند روز install کرده اید پاک میشوند مگر اینکه درMy Documents کامپیوتر شما باشند.بنابرین فایلها و برنامه های مهم را به My Documents انتقال بدهید.

 

تنظیمات امنيتی مرورگر ها

  کاربران اينترنت به منظور استفاده از منابع موجود بر روی اينترنت از نرم افزارهائی موسوم به "مرورگر ها" استفاده می نمايند. نرم افزارهای فوق همانند ساير برنامه های کامپيوتری مجموعه ای از خدمات و سرويس ها را در اختيار کاربران قرار می دهند.مرورگرهای وب ، اولين نقطه ارتباطی کاربران با اينترنت بوده و همين موضوع توجه جدی به آنان را مضاعف می نمايد. بديهی است وجود نقاط آسيب پذير و يا عدم پيکربندی مناسب آنان، کاربران اينترنت را در معرض تهديدات و حملات گسترده ای قرار خواهد داد .
با پيکربندی مناسب مرورگرها ، می توان يک سطح مناسب امنيتی را ايجاد نمود. گرچه ممکن است به موازات افزايش سطح ايمنی ، امکان استفاده از برخی قابليت های يک سايت بخصوص وجود نداشته باشد ، ولی شما در مقابل برخی از حملات محافظت شده و پيشگيری اوليه را انجام داده ايد .

چرا تنظيمات امنيتی برای مرورگرها مهم است ؟
برنامه های مرورگر ، اولين نقطه ارتباطی شما با اينترنت می باشند و ممکن است چندين برنامه ديگر نيز به منظور ارائه خدمات و سرويس ها  در ارتباط با آنان باشند و همين موضوع پيکربندی امنيتی مرورگرها را مضاعف می نمايد. تعداد زيادی از برنامه های وب با بکارگيری برخی از قابليت های مرورگرها ، خدمات و سرويس های خاصی را در اختيار کاربران قرار می دهند . رويکرد فوق عليرغم وجود برخی نکات مثبت، می تواند کاربران را مستعد انواع حملات نمايد . 
مطمئن ترين سياست امنيتی ، غيرفعال نمودن اکثر ويژگی های ارائه شده همراه مرورگرها می باشد . در صورتی که پس از غيرفعال نمودن برخی از ويژگی های مرورگرها در زمان استفاده از يک سايت تائيد شده و مطمئن ، مشکلات خاصی ايجاد گردد ، می توان موقتا" آنان را فعال و پس از اتمام کار و استفاده از سايت مورد نظر ، مجددا" آنان را غيرفعال نمود . 

نحوه انجام تنظيمات امنيتی به چه صورت است ؟
پاسخ به سوال فوق به نوع مرورگر وب بستگی داشته و هر يک از آنان امکانات خاصی را در اختيار استفاده کنندگان قرار می دهند .  مثلا" در مرورگر Internet Explorer ،  می توان پس از انتخاب منوی  Tools  گزينه Internet Options را انتخاب و در ادامه با کليک بر روی Security tab و نهايتا" دکمه Custome Level ، سطح امنيتی مورد نظر را انتخاب نمود . در مرورگر Mozila ، پس از انتخاب منوی Edit می توان گزينه Preferences را انتخاب و با کليک بر روی Privacy & Security  ، سطح امنيتی مورد نظر را تعريف نمود .
برخی از مرورگرها دارای سطوح امنيـتی از قبل تعريف شده ای می باشند که می توان در صورت تمايل از آنان استفاده نمود . مثلا" مرورگر Internet Explorer دارای چندين مجموعه تنظيمات امنيـتی سفارشی است که کاربران می توانند با توجه به نياز خود يکی از آنان را انتخاب نمايند . پس از انتخاب يکی از تنظيمات امنيتی ، برخی از ويژگی های مرورگر فعال و تعدادی ديگر، غيرفعال می گردند.

چگونه می توان از تنظيمات ايده آل و مناسب برای يک مرورگر اطمينان حاصل نمود ؟
تنظيمات امنيتی می بايست در جهت تامين حداکثر سطح ايمنی انجام شوند . بهترين رويکرد در اين زمينه استفاده از بالاترين سطح امنيتی است و صرفا" می بايست زمانی اقدام به فعال نمودن برخی از ويژگی های مرورگر نمود که به وجود آنان نياز باشد .

برخی واژه ها و اصطلاحات در ارتباط با  تنظيمات امنيتی
مرورگرهای وب از اصطلاحات متفاوتی در ارتباط با پيکربندی امنينی استفاده می نمايند  : 

Zones  : مرورگرهای وب، گزينه های مختلفی را به منظور استقرار وب سايت ها در سگمنت ها و يا نواحی متفاوت ارائه می نمايند . هر ناحيه می تواند دارای تنظيمات امنيتی مختص به خود باشد . مثلا" مرورگر Internet Explorer دارای نواحی زير است :

·          Internet : ناحيه فوق يک سگمنت عمومی و برای وب سايت های عمومی است .در زمان استفاده از اينترنت ، تنظيمات تعريف شده برای اين ناحيه به صورت اتوماتيک در ارتباط با سايت هائی که مشاهده می گردد ، اعمال خواهد شد . به منظور تامين بهترين سطح حفاظتی و امنيتی مرورگر ، می بايست اين ناحيه دارای بالاترين سطح امنيتی و يا حداقل سطح medium باشد.

·         Local intranet : در صورتی که سازمان شما دارای يک اينترانت است ، می توان از اين ناحيه استفاده نمود . ناحيه فوق شامل تنظيمات امنيتی به منظور استفاده از صفحات  داخلی است . با توجه به اين که محتويات وب توسط يک سرويس دهنده وب داخلی مديريت می گردد ، می توان محدويت های به مراتب کمتری را در ارتباط با اينگونه از صفحات اعمال نمود . 

·         Trusted Sites : در صورتی که برخی از سايت ها با رعايت مسائل امنيتی پياده سازی شده باشند و تهديدی از جانب آنان متوجه شما نمی باشد ، می توان آنان را در ناحيه فوق قرار داد . مثلا" می توان سايت هائی را که با استفاده از تکنولوژی SSL پياده سازی شده اند را در اين ناحيه قرار داد ، چراکه همواره امکان شناسائی هويت سايت مورد نظر وجود خواهد داشت . سطح امنيتی اين ناحيه ، می بايست بگونه ای تعريف شود که اگر سايت های مستقر در اين ناحيه مورد تهاجم قرار گرفتند ، تهديدی متوجه شما نباشد ( پيشگيری از اختصاص يک سطح امنيتی پائين ) .

·         Restricted Sites : در صورتی که وب سايت های خاصی وجود دارد که نسبت به غيرايمن بودن آنان اطمينان حاصل شده است ، می توان آنان را در اين ناحيه قرار داد و برای آن بالاترين سطح امنيتی را تعريف نمود . با توجه به اين که تنظيمات امنيتی برای حفاظت شما در مقابل اينگونه سايت ها به اندازه کافی مناسب نمی باشند ، بهترين  گزينه عدم استفاده از سايت های غيرايمن است .

جاوا اسکريپت : برخی وب سايت ها از زبان های اسکريپت نويسی نظير جاوا اسکريپت به منظور ارائه قابليت های خاصی استفاده می نمايند . از اسکريپت های فوق ممکن است به منظور انجام حملات متفاوتی استفاده گردد . 

کنترل های اکتيوايکس و جاوا : از برنامه های فوق به منظور اجرای محتويات فعال و ارائه برخی قابليت ها در وب سايت ها استفاده می گردد . از اين نوع برنامه ها همانند کدهای جاوااسکريپت، ممکن است به منظور انجام حملات متفاوتی استفاده گردد.

Plug-ins : در برخی موارد مرورگرها به منظور ارائه خدمات ، نيازمند نصب نرم افزارهای اضافه ای با نام Plug-ins می باشند . از اين نوع برنامه ها همانند کدهای جاوااسکريپت ، کنترل های اکتيوايکس و جاوا ، ممکن است به منظور انجام حملات متفاوتی استفاده گردد. بنابراين لازم است در زمان نصب اينگونه نرم افزارها از صحت عملکرد و ايمن بودن آنان اطمينان حاصل گردد . در صورتی که برنامه های فوق می بايست از طريق اينترنت دريافت و نصب گردند ، بررسی هويت سايت ارائه دهنده ، امری ضروری است .

در مرورگر Internet Explorer ،  می توان پس از انتخاب منوی  Tools  گزينه Internet Options را انتخاب و در ادامه با کليک بر روی Security tab و نهايتا" دکمه Custome Level ، سطح امنيتی مورد نظر را انتخاب نمود . در مرورگر Mozila ، پس از انتخاب منوی Edit می توان گزينه Preferences را انتخاب و با کليک بر روی Privacy & Security  ، سطح امنيتی مورد نظر را تعريف نمود .

 

مروري بر مهمترين تنظيمات Internet Explorer

  راي استفاده از منابع عظيم موجود در شبكه گسترده جهاني اينترنت ، نرم افزار هاي گوناگوني وجود دارد كه هر كدام به نوعي ما را براي رسيدن به منظوري خاص ياري مي دهند . براي نمونه مي توان به موارد زير اشاره نمود :
ـ براي جستجو در بين صفحات وب ( مرورگرهاي وب Web Browsers ) : مثل -MicroSoft Internet Explorer ، Opera ، Mozilla Netscape Navigator و … ـ براي دانلود نمودن فايل يا نرم افزار يا يك سايت : DAP( Download Accelerator Plus ) ، GetRight ، Wget ، Gozila ـ WebZip ، HTTrack و …
ـ براي جلوگيري از ظهور پنجره هاي مزاحم ( PopUpStoper ، PopUpKiler : ( Popup  و....
ـ براي برقراري امكان گفتگوي متني يا صوتي (چت)و كنفرانس : Messenger هاي YAHOO يا MSN ، NetMeeting و …
ـ براي ايجاد صفحات وب و يا برنامه هاي مورد استفاده در اينترنت : DreamWeaver ، Macromedia Flah ، FrontPage و …
و نرم افزارهاي مختلف ديگركه براي جستجو ، ارسال و دريافت ايميل ، امنيت ، شكستن رمزها و هك كردن سايتها و يا ورود به حريم خصوصي افراد و شركتها به كار مي رود . . .
در بين همه اين نرم افزارها مرورگر وب MicroSoft Internet Explorer بيشترين كاربرد را در بين كاربران و استفاده كنندگان از اينترنت دارد . زيرا اولاً سيستم عامل ويندوز بيش از ساير سيستم عامل ها مورد استفاده كاربران است و به تبع آن به خاطر عرضه اين نرم افزار ، همراه ويندوز موجب كثرت استفاده از آن گرديده است و از طرف ديگر نيز چون بيشترين استفاده از اينترنت مربوط به بازديد و يا گشت و گذار در بين ميلياردها صفحه وب موجود در اينترنت مي باشد كه اين عمل توسط Internet Explorer صورت مي پذيرد .
با كمك مرورگرهاي وب شما مي توانيد صدا يا موسيقي اجرا كنيد ، انيميشن و فيلم ببينيد ، در اينترنت خريد كنيد ، سايت هاي مورد علاقه خود را در وب پيدا كنيد ، با دوستان خود ارتباط برقرار كنيد … و بالاخره اينكه دريچه ورود شما به دنياي مجازي اينترنت است .
با توجه به اينكه شرح تك تك قسمتهاي اين نرم افزار وقت زيادي مي طلبد ، لذا فقط در باره مهمترين زير منوي آن يعني گزينه Internet Options نسخه 6 اين مرورگر توضيح داده مي شود .


براي تشخيص نسخه مرورگر خود از طريق منوي Help گزينه About Internet Explorer را اجرا نماييد . (اگر ويندوزتان پايين تر از Xp است ، مرورگر Internet Explorer 6.0 را مي توانيد جداگانه بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد . )
Internet Options of Micrsoft Intetnet Explorer 6.0
براي ورود به بخش Internet Options ، پس از اجراي مرورگر ، ابتدا منوي Tools را باز كنيد سپس آخرين گزينه Internet Options … را اجرا نماييد . همچنين مي توانيد با كليك راست بر روي آيكن Internet Explorer و انتخاب Properties يا اجراي Internet Options در كنترل پانل آن را اجرا كنيد . اينك به ترتيب هر يك از تب ها ( زبانه ها ) همراه با گزينه هاي پركاربرد و مهم آن شرح داده مي شود .
تب General :
الف) فريم اول مربوط به انتخاب home Page ( صفحه خانگي يا صفحه آغازين ) است . اين صفحه هميشه با تصوير خانه در بخش تولبارهاي مرورگر مشخص مي شود .
ـ در محل Address مي توانيد آدرس سايتي را كه مي خواهيد به عنوان صفحه خانگي شما تعيين گردد ، وارد كنيد .
ـ گزينه Use Current آدرس صفحه اي را كه در حال حاضر فعال است ، به عنوان صفحه خانگي معرفي مي كند .
ـ گزينه Use Default آدرس (http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&pver=6&ar=msnhome )را به عنوان صفحه خانگي قرار مي دهد .
ـ گزينه Use Blank ( صفحه خالي ) ، هيچ آدرسي را معرفي نمي كند .
ب) فريم دوم Temporary Internet Files مي باشد كه براي تنظيم صفحات و محل ذخيره آنها بر روي هارد ديسك كامپيوترتان ، براي سهولت مرور آنها در زماني كه به اينترنت متصل نيستيد به كار مي رود .
در داخل اين فريم سه گزينه مي بينيد .
ـ گزينه اول Delete cookies .. مي باشد . با اجراي اين گزينه كوكي هاي ذخيره شده در دايركتوري Cookies مي باشد پاك خواهد شد . اين دايركتوري در ويندوزهاي 2000 به بالا در مسير C:\Document and Settings\\cookies و در ويندوز 98 و 95 در مسيرC:\Windows\Cookies و در ويندوز NT در مسير C:\WinNT\Administrator\Cookies مي باشد . ( در مورد كوكي ها در تب Privacy توضيح داده شده است )
ـ با اجراي گزينه دوم Delete files تمام فايلهاي ذخيره شده در دايركتوري Temporary Internet Files پاك خواهد شد . محل ذخيره شدن اين فايلها را مي توانيد با كليك بر روي گزينه View Files ببينيد .
ـ با اجراي گزينه Setting مي توانيد مديريت مربوط به اين فريم را انجام دهيد . با اجراي اين گزينه ، يك پنجره محتوي دو بخش مجزا ظاهر مي شود . در بخش فوقاني شما بايد تعيين كنيد كه در زماني كه يك لينك يا آدرسي را مي خواهيد باز كنيد آيا مرورگر آن لينك يا صفحه را مجدداً به روز آوري نمايد يا نه ؟
چهار پاسخ براي كاربر تعيين شده است : الف) در هر بازديد ، ب) در هنگامي كه مرورگر گشوده مي شود ، ج) اتوماتيك ، د) هرگز . مسلم است كه براي كاربراني كه از خطوط تلفن براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند انتخاب گزينه Never براي سرعت بخشيدن به نمايش مجدد صفحات مفيد است . در قسمت دوم اين بخش كه در داخل يك فريم قرار گرفته است در سطر اول محل ذخيره سازي فايلهاي موقت مشخص شده است كه مي توانيد اين آدرس را با كليك بر روي گزينه Move Folder تغيير دهيد . در بخش Amount of disk space to use مي توانيد با توجه به ظرفيت درايوتان مقداري فضا براي اين كار اختصاص دهيد . براي رويت فايلهايي ذخيره شده اند بر روي گزينه View Files كليك كنيد و براي رويت موضوعات يا فايلهايي كه دانلود شده اند بر روي گزينه View Objects كليك نماييد .
ج) فريم سوم History مي باشد . در اين بخش مي توانيد تعيين كنيد كه تاريخچه مرورگر تا چند روز باقي بماند . بديهي است كه پس از سر آمدن روزهاي تعيين شده تاريخچه بطور اتوماتيك پاك خواهد شد . هرچند كه مي توانيد تاريخچه مرورگر خود را با كليك بر روي گزينه Clear History به صورت دستي نيز پاك كنيد .
در انتهاي تب General چهار گزينه مي بينيد .
الف) گزينه Colors : با انتخاب پنجره اي حاوي دو فريم ظاهر مي شود . در فريم سمت چپ ( Colors )مي توانيد با برداشتن تيك Use Windows Colors رنگ نوشته ( Text ) و زمينه ي( Background ) حالت Use blank و يا صفحات وبي كه براي آنها رنگ خاصي تعريف نشده است را در پالت رنگها مشخص نماييد . در فريم سمت راست ( Links ) مي توانيد در بخش Visited رنگ لينكهايي را كه قبلاً ديده ايد و در بخش Unvisited رنگ لينكهايي كه بازديد نشده اند را مشخص نماييد . با نهادن تيك Use hover color مي توانيد تعيين كنيد كه زمان عبور ماوس از روي يك لينك آن لينك به چه رنگي درآيد .
ب) با انتخاب گزينه Fonts مي توانيد نوع زبان و فونتهايي را كه مرورگر شما از آنها استفاده مي كند را ديده و انتخاب نماييد .
ج) با انتخاب گزينه Languages مي توانيد زبانهاي مختلفي را انتخاب نماييد . با اين كار مرور سايتهايي كه با زبانهاي مختلف سايتهاي خود را ارائه مي دهند ، راحت تر خواهد بود .
د) با انتخاب گزينه Accessibility پنجره اي حاوي دو فريم پنجره ظاهر مي شود :
1ـ فريم Formatting :
ـ با تيك زدن گزينه Ignore colors، رنگهايي كه براي صفحه وب درنظر گرفته شده است ناديده گرفته مي شود.
ـ با تيك زدن گزينه Ignore fonts، نوع فونت هايي كه براي صفحه وب در نظر گرفته شده است ناديده گرفته مي شود .
ـ با تيك زدن گزينه Ignore font sizes سايز فونت هايي كه براي صفحه وب در نظر گرفته شده است ناديده گرفته مي شود .
2ـ فريم User style sheet :
- در صورتي كه مدلي براي نمايش صفحه وب داريد مي توانيد در اين بخش به مرورگر خود معرفي نماييد تا بر اساس همان مدل صفحات وب را براي شما نشان دهد .
تب Security :
تنظيمات مربوط به اين تب مربوط به تعيين سطح امنيت سايتهايي است كه شما مي خواهيد مرور كنيد .
- انتخاب آيكن Internet يعني قبول تمام سايتها با ضريت امنيت Medium يا متوسط .
- انتخاب آيكن Local Internet يعني قبول شرايط موجود در شبكه داخلي سازمان شما ( در صورت وجود )
- انتخاب آيكن Trusted Sites يعني انتخاب ضريب امنيت پايين براي سايتهاي منتخب شما .
- انتخاب آيكن Restricted Sites يعني انتخاب ضريب امنيت بسيار بالا براي سايتهاي منتخب شما .
با انتخاب سه مورد اخير ، مي توانيد نام سايتهاي مورد نظر خود را از طريق گزينه Sites به ليست سايتهاي مورد نظر خود اضافه كنيد يا اينكه تنظيمات مربوط به شبكه محلي خود را انجام دهيد .
بعد از انتخاب هر يك از آيكن ها ايده آل ترين شرايط براي انتخاب ميزان امنيت ، سپردن آن به مرورگر از طريق اجراي گزينه Default Level مي باشد كه با انتخاب آن يك لغزنده ي ( Slider ) نشان دهنده ي تراز امنيت ظاهر مي شود كه با بالا و پايين بردن آن مي توانيد ضريب امنيت خود را بيشتر يا كمتر نماييد .
( پايين ترين سطح = Low ، متوسط پايين = Medium Low ، متوسط = Medium و بالا = High )
از طريق گزينه Custom Level مي توانيد ريز تنظيمات را نيز ديده و تراز آنها را نيز تعيين كنيد .
با انتخاب اين گزينه ، موارد زيادي را كه براي تنظيم امنيت پيش بيني شده است را خواهيد ديد كه به چند مورد مهم اشاره خواهد شد .
چون در اين بخش گزينه هايي در باره JAVA وActive X وجود دارد بد نيست بدانيد كه :
Java يك زبان برنامه نويسي شي گرا است كه شبيه زبان برنامه نويس C++ مي باشد و توسط شركت كامپيوتري Micro Sun Systems به وجود آمد تا به وسيله آن برنامه هاي كاربردي بتوانند در اينترنت اجرا شوند . به برنامه هاي جاوا كه در مرورگر شما اجرا مي شوند Applet گفته مي شود . اين اَپلت ها بطور اتوماتيك از سرور به كامپيوتر شما دانلود شده و اجرا مي شوند .
Active X محصول شركت MicroSoft مي باشد . به اين برنامه ها كنترل هاي اكتيوايكس گفته مي شود . اين كنترل ها نيز همانند اپلت هاي جاوا بر روي كامپيوتر شما دانلود شده سپس اجرا مي شوند . هردو اينها به دليل اينكه در كامپيوتر شما اجرا مي شوند امكان آلودگي آنها وجود دارد .
هريك از موارد تعيين شده در اين بخش را به دلخواه خود مي توانيد فعال ( Enable ) يا غيرفعال ( Disable ) نموده و يا اينكه با انتخاب گزينه Prompt از مرورگر بخواهيد قبل از دانلود و اجرا نمودن آنها از شما سؤال كند . با توجه به كثرت اين تنظيمات از توضيح تك تك آنها خود داري مي شود فقط يادآور مي شود در صورت دستكاري و فراموشي مي توانيد با كليك بر روي گزينه Reset همه ي تنظيمات را به حالت پيش فرض درآوريد .
گزينه Downloads : اين گزينه داراي دو زيرعنوان به نامهاي File Download و Font Download مي باشد كه مي توانيد دانلود اتوماتيك فايلها يا فونتها توسط مرورگر را مجاز يا غيرمجاز تعريف نماييد .
گزينه Allow META REFRESH : براي اين منظور است كه چنانچه وب سايتي آدرس خود را عوض كند ، براي جلوگيري از گم شدن بازديدكنندگان ، امثال چنين وب سايت هايي كه URL آنها تغيير كرده ، از فرماني موسوم به META REFRESH استفاده مي كنند كه به طور خودكار مرورگر وب شما را به موقعيت جديد هدايت مي كند . ( لازم به ذكر است كه هكرها نيز مي توانند با استفاده از اين دستور شما را به جاي ديگري ببرند كه تحت كنترل آنها قرار دارد )
گزينه Launching Programs and Files in a IFRAME : هنگام ورود به بعضي از سايتها ، يك پنجره شناور بر روي صفحه باز مي شود ، اين پنجره IFRAME يا «فريم شناور» نام دارد . شما مي توانيد از طريق اين گزينه از به كار افتادن برنامه ها يا فايلهايي كه همراه اين پنجره ها مي باشد جلوگيري نماييد .
بد نيست بدانيد كهIFRAME ها با POPUP ها تفاوت دارند . IFRAME ها بر روي همان صفحه اي توسط كار بر باز شده است ، باز مي شوند ، در حاليكه Popup ها در يك پنجره جديد باز مي شوند ، معمولاً Popup ها كاربران را دچار دردسر هاي زيادي مي كنند و با باز نمودن پنجرهاي پي در پي هم كاربر را خسته مي كنند و هم اينكه كارآيي سيستم را پايين مي آورند . براي جلوگيري از اجراي Popup ها مي توانيد از نرم افزارهايي مانند Popup Killer يا Popup Stopper استفاده نماييد . (براي اطلاع بيشتر در مورد تفاوت IFRAME ها با POPUP ها به آدرس
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/objects/IFRAME.asp
مراجعه نماييد )
تب Privacy :
اين بخش مربوط به مديريت حريم خصوصي و كوكي هايتان است . بعضي از سايتها بدون اطلاع شما وارد حريم خصوصي شما شده و بدون اجازه شما از اطلاعات كوكي ها بهره برداري مي كنند . در اين بخش مي توانيد با حركت دادن دگمه لغزنده داخل فريم Setting يكي از شش حالت پذيرش كوكي ها را قبول كنيد . ( پذيرش تمام كوكي ها = Accept All Cookies ، Low ، Medium ، Medium High ، High و عدم پذيرش كوكي ها = Block All Cookies )
كوكي هاي اطلاعاتي هستند كه بعضي از سايتها به صورت Text در كامپيوتر شما ذخيره مي كنند . مثلاً ممكن است شما از سايتي نظير www.Amazon.com كه يك سايت فروشگاهي مي باشد بازديدي داشته باشيد اين سايت به كمك اين كوكي ها از خريدهاي شما مطلع شده و اطلاعاتي هم از جستجوهاي اخيرتان به دست آورده و محصولات جديد را به شما پيشنهاد مي دهد . كوكي هايي از اين قبيل را كوكي هاي دسته اول يا طرف اول مي گويند.
بعضي از كوكي ها هستند كه از طرف سايتهايي كه جنبه تبليغاتي دارند ( مثل AOL ) در كامپيوتر شما ذخيره مي شوند . اين شبكه هاي تبليغاتي كه براي بسياري از سايت هاي وب تبليغات مي كنند، توسط كوكي ها مي توانند بفهمند كه شما به كدام يك از اين سايت ها سر زده ايد و اولويتهاي بازديدهايتان چه بوده است . به اين نوع كوكي ها ، كوكي هاي دسته سوم يا طرف سوم مي گويند .
( اين كوكي ها از هيچ قانوني براي حفظ اطلاعات خصوصي تبعيت نمي كنند و از اطلاعات معرّف شما بدون كسب اجازه بهره برداري مي نمايند)
دسته اي ديگر از كوكي ها نيز به كوكي هاي جلسه اي معروفند اين كوكي ها مربوط به ديد و بازديدهاي فعلي شما مي باشند و تا زماني وجود دارند كه مرورگرتان باز است و بعد از بستن مرورگر آنها نيز پاك مي شوند .
براي كنترل كوكي ها مي توانيد يكي از گزينه هاي دگمه لغزان را انتخاب كنيد . پيش فرض مرورگر كه Medium مي باشد كه كوكي هاي طرف سوم را مسدود و كوكي هاي شخص اول را مي پذيرد .
اگر هيچ كدام از شش مورد تعيين سطح پذيرش كوكي ها را نمي پسنديد مي توانيد از طريق اجراي گزينه Advanced و نهادن تيك در گزينه Override automatic بقيه گزينه ها را فعال نموده و در سمت چپ تنظيمات مربوط به كوكي هاي نوع اول و در سمت راست تنظيمات مربوط به كوكي هاي نوع سوم را مشخص نماييد . با نهادن تيك در گزينه Always allow مي توانيد كوكي هاي از نوع جلسه اي را نيز پذيرا باشيد .
در فريم Setting (تب Privacy ) از طريق گزينه Import مي توانيد فايلي را كه داراي تنظيمات دلخواه شماست Import نماييد . اين نوع فايل ها را مي توانيد از سايت سازمانهاي حامي حريم هاي خصوصي افراد به دست آوريد . براي اطلاع بيشتر مي توانيد به آدرس: www.microsoft.com/privacy/wizard/ يا www.privacy.org مراجعه نماييد .
از طريق گزينه Edit در فريم Web Sites مي توانيد آدرس سايتهايي را كه مي خواهيد كوكي هاي آنها را ممنوع ( Block ) يا مجاز ( Allow ) تعيين كنيد ، ثبت كنيد .
لازم به يادآوري است كه تنظيمات مربوط به حريم خصوصي شما فقط در وب سايت هايي عمل مي كنند كه در منطقه امن اينترنت تعريف شده باشند. اگر سايتي را در منطقه سايت هاي معتمد (Trusted) قرار دهيد، IE تمام كوكي هاي آن سايت را پذيرفته و اجازه خواندن كوكي ها را از كامپيوتر شما به سايت مي دهد و اگر سايتي را در منطقه سايت هاي «ممنوعه» (Restricted) بگذاريد، IE تمام كوكي هاي ارسالي آن سايت را بر مي گرداند.
تب Content :
با استفاده از گزينه هاي اين تب مي توانيد ميزان كنترل خود را بر سايتهاي اينترنتي تنظيم نماييد .
ــ فريم اول Content Advisor مي باشد . با كليك بر روي گزينه Enable پنجره اي گشوده مي شود . اولين تب اين پنجره Rating مي باشد كه به وسيله آن مي توانيد ميزان دسترسي خود يا استفاده كنندگان از مرورگر را به سايتهاي حاوي خشونت و منافي اخلاق معين نماييد . در بخش Select a category to view the rating levels پس از كليك بر روي هر عنواني يك نمودار ميله اي ظاهر شود كه مي توانيد آن را با ماوس گرفته و به چپ و راست حركت دهيد تا ميزان دسترسي به حد مورد نظر شما برسد .
در تب Approved Sites مي توانيد نام سايتهاي مورد پسند خود را وارد نموده و نوع دسترسي ( هميشه = Always ، هرگز = Never ) به آن آدرس ها را نيز مشخص كنيد . در تب General مي توانيد براي كاربران خود (در صورتيكه كامپيوتر شما سرور يك شبكه باشد ) نيز تعيين تكليف نماييد كه آيا مي توانند سايتهايي كه براي آنها هيچ تنظيمي صورت نگرفته بازديد كنند يا نه ؟ يا اينكه منوط به تايپ Password براي كاربران كنيد ( منظور از Hint اين است كه در صورت فراموشي رمز آن كلمه بتوانيد رمز را به ياد شما بياوريد . Hint نبايد كلمه اي باشد كه سايرين به وسيله آن به راحتي بتوانند رمز را حدس بزنند .) در اين صورت در فريم Content advisor گزينه Enable تبديل به Disable شده و از طريق گزينه Setting مي توانيد تنظيمات را انجام دهيد . توسط گزينه Disable مي توانيد تنظيمات خود را غيرفعال كنيد كه براي اين كار نيز از شما رمز خواهد خواست . براي برداشتن كل پسورد ، از طريق Registry ويندوز در آدرس :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\

CurrentVersion\Policies\Ratings
دو عنوان String - Hint و DWORD - Key را پاك كنيد.
توسط گزينه هاي موجود در فريم Rating Systems مي توانيد يك فايل تراز يا تعيين نرخ دسترسي براي Content Advisor بيابيد . با كليك بر روي گزينه Enable مي توانيد توسط تب هاي مختلفي كه ظاهر مي شود اين تنظيمات را انجام دهيد . در تب Advanced نيز مي توانيد از انواع تنظيمات موجودتان استفاده نماييد .
ــ فريم دوم Certificates مي باشد .
گزينه Clear SSL( Secure sockets layer ) State : وقتي شما از سايتي يا سايتهايي كه به آن اطمينان داريد بازديد مي كنيد ، ممكن است در بين اين سايتها ، سايتي از شما اطلاعات شخصي براي هر منظوري بخواهد . از طرفي چنانچه از سايت ديگري بازديد نماييد كه از شما مي خواهد تا اطلاعات شخصي خود را وارد نماييد ، با توجه به اينكه اين اطلاعات در كامپيوتر شما موجود است ، آن سايت بدون كسب اجازه ، از اطلاعات موجود بهره برداري قرار گيرد . براي پاك كردن اين توضيحات ، بر روي گزينه مذكور كليك نماييد .
گزينه Certificates راه پي بردن به هويت و اعتبار افراد در اينترنت بررسي گواهينامه ها و امضاهاي ديجيتالي و گواهينامه هاي امنيتي سايت هايي را كه بازديد كرده ايد مي باشد . (گواهي نامه امنيتي ، به عنوان مدرك معتبر بودن يك شركت مي باشد )
از طريق گزينه publishers (ناشران) مي توانيد بفهميد كه به چه شركتهايي اعتماد كرده ايد !
ــ فريم سوم مربوط به Personal Information ( اطلاعات شخصي كاربر ) مي باشد .
با اجراي گزينه اول ( AutoComplete ) مي توانيد حالت تكميل اتوماتيك آدرس وبها ، فرمها ، نام كاربر و رمز روي فرم ها را فعال يا غير فعال نماييد . با استفاده از گزينه هاي Clear Forms و Clear Passwords نيز مي توانيد فرمها و رمز هايي را كه قبلاً وارد نموده ايد پاك كنيد .
براي اطمينان و رعايت امنيت بيشتر، گزينه هاي اين بخش را غير فعال نماييد .
تب Connections :
به وسيله اين تب مي توانيد ، امور مربوط به تنظيم و ساختن يك dial up connection ، اقدام كنيد .
ــ با اجراي گزينه Setup مي توانيد تنظيمات مربوط به اتصال به اينترنت را انجام دهيد .
ــ با اجراي گزينه Add يك Connection جديد مي توانيد بسازيد .
ــ با اجراي گزينه Remove مي توانيد هر يك از Connection هايي را كه ساخته ايد ، پاك كنيد .
ــ با اجراي گزينه Setting مي توانيد تنظيمات مربوط به هريك از Connetion هايي را كه مي خواهيد انجام دهيد .
ــ اگر چنانچه دو يا چند Connection داريد ، با اجراي گزينه Set Default مي توانيد يكي از آنها را به عنوان پيش فرض ارتباط با اينترنت قرار دهيد .
ــ در صورتي كه به عنوان يك عضو شبكه محلي هستيد با اجراي گزينه LAN Setting مي توانيد تنظيمات مربوط به LAN را انجام دهيد.
در همين تب فريم اول محتوي سه گزينه ( Option ) در مورد چگونگي برقراري ارتباط با اينترنت در زمان اجراي مرورگر مي باشد . ( اين موارد در زماني صورت مي پذيرد كه در حالت OffLine باشيد . )
الف) در صورت فعال بودن گزينه اول Never dial a connection هر زمان كه شما مرورگر را اجرا كنيد هيچ پيامي براي اتصال به اينترنت نخواهد داد و مرورگر اجرا خواهد .
ب) در صورتي كه شما يكي از اعضاي شبكه محلي هستيد با انتخاب گزينه Dial whenever a network connection is not present مي توانيد به مرورگر بگوييد كه در صورت غيرفعال بودن شبكه محلي از طريق يك شماره گير Dialup Connection به اينترنت متصل گردد .
ج) در صورت فعال بودن گزينه Always dial my default connection مرورگر از طريق شماره گير پيش فرض اقدام به اتصال به اينترنت خواهد نمود .
تب Programs :
در اين تب مي توانيد تعيين كنيد كه مرورگر براي انجام اقدامات ذكر شده در اين بخش ، از كدام نرم افزار ويندوز استفاده نمايد .
در صورتي كه علاوه بر Internet Explorer ، مرورگر ديگري را بر روي كامپيوتر خود نصب نموده ايد ، با كليك بر روي گزينه Reset web Setting مي توانيد علاوه بر پرسش مبني بر قرار دادن Internet Explorer به عنوان مرورگر پيش فرض در مورد تغيير Home Page مرورگر ( به آدرس Default مرورگر ) نيز نظرخواهي مي كند .
با تيك زدن گزينه Internet Explorer should check to see whether it is the default browser، مرورگر Internet Explorer هنگام شروع به كار كنترل مي كند كه آيا به عنوان مرورگر پيش فرض مي باشد يا نه ؟ و از شما مي خواهد كه آيا پيش فرض باشد يا نه ؟
تب Advanced :
در آخرين تب مي توانيد تنظيمات زيادي را در مورد مرورگر انجام دهيد . به خاطر كثرت گزينه موارد بسيار ضروري ، توضيح داده مي شود  ( گزينه هايي كه در انتهاي آنها Requires Restart وجود دارد بدين معني است كه اگر بخواهيد اين عناوين مؤثر و عملي گردند حتماً بايد مرورگر را بسته و مجدداً آن را اجرا نماييد)
ــ زيرمجموعه Accessibility :
گزينه Always expand ALT text for images : يعني در صورتي كه حالت Show picture يا نشان دادن عكس در مرورگر غيرفعال باشد ، مرورگر توضيحات مربوط به ALT تصاوير را به صورت كامل و گسترده به جاي تصوير نشان دهد . (در اينترنت ممكن است به هر دليلي تصاوير نمايان نشود و يا اينكه كاربر حالت نمايش تصاوير توسط مرورگر را غيرفعال نموده باشد ، به همين خاطر معمولاً برنامه نويسان وب ، توضيحاتي درباره تصوير مي نويسند كه به جاي عكس نشان داده شود ، اين توضيحات در داخل تگ Img و به صورت ALT=” Hadi’s Picture ” نوشته مي شود كه در صورت لود نشدن تصوير عنوان « Hadi’s Picture » به جاي عكس نمايش داده مي شود . در مرورگرهاي نسخه 5 به بالا خاصيت ALT به صورت تول تيپ ( Tooltip ) نيز نمايش داده مي شود .)
ــ زيرمجموعه Browsing :
گزينه Always send URLs as UTF-8 : يعني آدرس هايي كه در آدرس بار نوشته مي شوند به صورت يونيكد ارسال شوند تا تحت هر زباني ( در هر كامپيوتري ) قابل خواندن باشند .
گزينه Automatocally check for Internet Explorer updates : يعني مرور گر به طور اتوماتيك هر زمان كه به اينترنت متصل مي شود نسخه هاي به روز شده را جستجو كند .
انتخاب گزينه Disable script debugging موجب مي شود كه اشكال زدايي Script هاي صفحات وب انجام نشود . اين اشكال زداها توسط توسعه دهندگان وب براي آزمايش برنامه ها و اسكريپت هاي موجود در صفحات وب بكار مي رود .
دوگزينه(Other) و Enable Install On Demand ( Internet Explorer)  يعني مرورگر در صورت نياز به يك سري از اجزاي تركيب دهنده خود يا صفحات وب ، آنها را دانلود و نصب نمايد .
گزينه Notify when Downloads complete : بدين معني است كه مرورگر پس از دانلود نمودن فايلي ، اتمام آن را به كاربر اعلام نمايد .
گزينه Show friendly HTTP error messages : با نهادن تيك در اين گزينه ، چنانچه مشكلي در برقراري ارتباط با سرور به جود آيد ، مرورگر توضيحي همراه با اشاره به چگونگي رفع آن به كاربر بدهد . ولي در صورت نداشتن تيك كاربر فقط نام ايراد و كد مربوط به آن را مشاهده خواهد نمود .
گزينه Show friendly URLs : با نهادن تيك در اين گزينه ، در صورت عبور ماوس از روي هر لينكي آدرس آن لينك به صورت http://www.myname.com در Status Bar ظاهر مي شود ولي در صورت نداشتن تيك به صورت Shortcut to http://www.myname.com / ظاهر مي شود .
گزينه Show Go button in Address bar : يعني كليد Go در آدرس بار قابل رويت باشد .
گزينه Show Internet Explorer on the desktop : موجب نمايش آيكن مرورگر در Desktop مي شود .
ــ زير مجموعه Underline links :
هر يك از گزينه هاي زير براي تعيين اين كه آيا لينكهاي موجود در صفحات وب زيرخط دار باشند يا نه ، استفاده مي شود .
Always = لينكها هميشه زيرخط دار باشند .
Hover = لينكها هنگام گذر ماوس از روي آنها زيرخط دار شوند .
Never = هرگز نيازي به زيرخط دار بودن لينكها نيست .
گزينه هاي Use inline AutoComplete : حالت تكميل خودكار ادامه عبارات و كلمات را براي آدرس بارمرورگر فعال مي كند .
گزينه Use smooth scrolling : موجب نرمي و رواني حركت صفحه ( به ميزان پيش فرض ) هنگام بالا و پايين بردن آن مي شود .
ــ زير مجموعه Multimedia :
گزينه Enable Automatic Image Resize : يعني فعال نمودن حالت تغيير اندازه تصاوير بزرگ براي قابل رويت شدن كل تصوير بر روي صفحه .
گزينه Enable Image Toolbar : وقتي كه با ماوس بر روي تصويري مكث كنيد تولبار هاي مربوط به تصوير در بالاي عكس مذكور ظاهر مي شوند . توسط اين گزينه تعيين مي شودكه آياآن تولبارها ظاهر شوند يا نه ؟
گزينه هاي
Play animation in web pages ,
Play sounds in web pages ,
Play videos in web pages :
توسط اين گزينه ها مي توانيد اجراي انيميشن ها ، صداها و ويدئو هاي موجود در صفحات وب را فعال يا غير فعال نماييد . غيرفعال نمودن اين گزينه ها موجب دانلود و اجراي سريعتر صفحات وب در مرورگر مي شود .
گزينه Smart image dithering : با فعال بودن اين گزينه ، تصاوير ، صاف وسليس نمايش داده مي شود .
ــ زير مجموعه Search from the Address bar :
گزينه Search results , and go to the most likely site : يعني مرورگر بعد از جستجوي سايتها ، به آدرس سايتي كه بيشترين نتايج را در بردارد ، برود .
گزينه Don’t search from the Address bar : يعني مرورگر به هيچ عنوان از طريق آدرس بار عمل جستجو را انجام ندهد .
گزينه Just display the results in the main window : يعني مرورگر پس از جستجو از طريق آدرس بار نتايج را در پنجره اصلي نشان دهد .
گزينه Just go to the most likely site : يعني مرورگر پس از جستجو مستقيماً به آدرس سايتي كه بيشترين نتايج را دارد ، برود .
ــ زير مجموعه Security :
سه گزينه Check for Publisher’s certificate revocation و
Check for server certificate revocation و
Check for signatures on downloaded programs ،
براي كنترل ابطال گواهينامه هاي معتبر ناشران وب و سرورها وكنترل امضاهاي ديجيتال و كدهاي مجوز برنامه ها مي باشد .
گزينه Do not save encrypted page to disk : اگر با يكي از اعضاي خانواده يا دوستانتان بطور مشترك از كامپيوتر استفاده مي كنيد و دوست نداريد كه ديگران از اطلاعات شما ( نظير كارتهاي اعتباري ) كه در فولدر Temporay Interent Files باقي مي ماند مطلع شوند ، اين گزينه را تيك بزنيد .
گزينه when browser is closed Empty Temporay Internet Files-Folder : براي پاك شدن فايلهاي موجود در « فولدر فايلهاي موقتي اينترنت » (Temporay Interent Files ) پس از بستن مرورگر مي باشد .
با انتخاب گزينه Enable Profile Assistant ، اطلاعات شخصي شما بر اساس آنچه كه شما به سايتهاي مورد اعتماد اعلام نموده ايد در كامپيوتر ذخيره شده و حالت Share آنها نيز باقي خواهد ماند . همانگونه قبلاً اشاره شد اين اطلاعات (بدون اجازه كاربر) مورد استفاده سايتهاي ديگر نيز قرار خواهد گرفت .
گزينه Warn about invalid site certification : بدين منظور است كه مرورگر از بي اعتباري گواهينامه سايت شما را مطلع نمايد .
گزينه Warn if changing between secure and not secure mode : بدين معنا است كه مرورگر ، زماني كه شما از سايتي امن به سايتي ناامن برويد ، شما را مطلع نمايد .
گزينه Warn if forms submittal is being redirected : يكي از راههايي كه هكرها از طريق آن مي توانند بدون اين كه متوجه شويد شما را به سايت ديگري بفرستند اين است كه جهت حركت اطلاعاتي را كه شما در فرم هاي وب پر كرده ايد عوض مي كنند . اگر مي خواهيد متوجه اين تغيير جهت شويد مي توانيد اين گزينه را تيك بزنيد .
با كليك بر روي Restore Defaults مي توانيد تمام تغييرات را به حالت پيش فرض برگردانيد .
در پايان براي اعمال تغييرات ، بروري Apply و سپس Ok كليك نموده و خارج شويد 


منبع : مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.