پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۴۳۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۲۲۴ مورد

شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٠:٥٥ ق.ظ   ( بازدید : 609 نفر )

بیماران مبتلا به دیابت بیشتر به بیماری‌های لثه‌ای دچار می‌شوند؛ زیرا مستعد انتقال انواع عفونت‌ها هستند و در واقع رابطه بین بیماری دیابت و بیماری لثه‌ای دو طرفه است.

 

 

 

 

 

 

دکتر سمیه سالاری‌صدیق درباره بیماری پریودنتال اظهار کرد: کلمه پریودنتال به معنی بافت‌های اطراف دندان است. این بیماری به عفونت‌های باکتریایی لثه گفته می‌شود که الیاف اتصالی و استخوان حمایت کننده اطراف دندان‌ها را تخریب می‌کند.
وی با اشاره به علت اصلی این بیماری‌ها افزود: پلاک باکتریال که ماده‌ای لزج، چسبناک و بیرنگ است و به طور مداوم روی دندان‌ها در حال تشکیل است، علت اصلی این بیماری است. سایر عواملی که می‌توانند در ایجاد بیماری‌های پریودنتال نقش داشته باشند عبارتند از سیگار کشیدن، استرس، بارداری، بلوغ، داروها، چاقی، سوء تغذیه و استعداد ژنتیکی.
سالاری‌صدیق همچنین به انواع بیماری‌های لثه اشاره و بیان کرد: ژنژیویت که خفیف‌ترین فرم بیماری لثه‌ای است و به صورت قرمزی، تورم و خونریزی لثه خود را نشان می‌دهد و پریودنتیت نیز فرم شدیدتر بیماری است که به دلیل درگیری و تخریب استخوان حمایت کننده دندان‌ها منجر به لقی دندان می‌شود.
استادیار دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در پاسخ به این سوال که چگونه بدانیم لثه‌هایمان بیمار است؟ گفت: بوی بد دهانی که رفع نمی‌شود، لثه‌های قرمز یا متورم، لثه‌های حساس یا خون‌ریزی دهنده، درد حین جویدن، دندان‌های لق و حساس، لثه‌های پایین رفته یا دندان‌های با ظاهر دراز همگی از نشانه‌های بیماری لثه است.
وی ادامه داد: تقریبا 80 درصد مردم در بخشی از زندگی خود به بیماری‌های مرتبط با لثه دچار می‌شوند. ضمن اینکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند بیماری‌های لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها با بروز بعضی از انواع بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های تنفسی، پوکی استخوان، سرطان و تولد نوزاد زودرس با وزن کم ارتباط دارند.
سالاری‌صدیق تصریح کرد: مبتلایان به دیابت بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای که خود سبب افزایش میزان قند خون و وخامت عوارض ناشی از دیابت می‌شود، قرار دارند، همچنین بیماران مبتلا به دیابت بیشتر به بیماری‌های لثه‌ای دچار می‌شوند؛ زیرا مستعد انتقال انواع عفونت‌ها هستند و در واقع رابطه بین بیماری دیابت و بیماری لثه‌ای دو طرفه است.
وی تاکید کرد: همچنین محققان اسکاتلندی اعلام کردند افرادی که دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنند، در صورت مبتلا شدن به بیماری قلبی نباید تعجب کنند. یافته‌های پژوهش‌های متعدد نشان داده است که بیماری‌های لثه‌ای با بروز بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.
این متخصص لثه گفت: ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و می‌تواند وخامت بیماری‌های قلبی را بیشتر کند. بنابراین لازم است که بیماران قلبی پیش از انجام جراحی‌های لثه آنتی‌بیوتیک مصرف کنند تا مبتلا به اندوکاردیت عفونی نشوند. به علاوه باکتری‌های موجود دردهان می‌توانند وارد ریه‌ها شده و سبب بروز عفونت‌های تنفسی از جمله ذات‌الریه و به خصوص در مبتلایان به بیماری‌های لثه‌ای شوند.
وی افزود: پژوهشگران معتقدند که بین پوکی استخوان و تحلیل رفتن استخوان ناحیه فک رابطه مستقیم وجود دارد. درنتیجه پوکی استخوان می‌تواند به سبب کاهش تراکم استخوان فک که دندان را نگه می‌دارد، منجر به لق شدن دندان‌ها شود؛ به عبارت دیگر پوکی استخوان سبب کاهش استحکام پایه دندان‌ها می‌شود.
استادیار دانشکده دندانپزشکی رفسنجان یادآور شد: پژوهشگران دریافتند که مردان مبتلا به بیماری‌های لثه 49 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه، 54 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس و 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند.
سالاری‌صدیق در رابطه با پیشگیری و دستورات بهداشتی دهان اظهار کرد: انجام فعالیت‌های روزانه بهداشتی در خانه توسط خود فرد شامل مسواک زدن صحیح دوبار در روز، نخ دندان کشیدن منظم حداقل یکبار در روز و استفاده از دهان‌شویه‌های ضدمیکروبی برای جلوگیری از شکل‌گیری پلاک ضروری است.
وی با اشاره به عوارض پلاک‌های دندانی تصریح کرد: در صورتی که پلاک دندانی برداشته نشود، می‌تواند به جرم دندانی تبدیل شود. اگر جرم به زیر لثه‌ها و سطح ریشه دندان توسعه یابد احتمال ابتلا به بیماری‌های شدید پریودنتال افزایش می‌یابد. با پیشرفت بیماری، بافت‌های لثه و استخوان بیشتری تخریب شده و در نهایت دندان‌ها لق می‌شوند که در این صورت شاید نیاز به کشیدن دندان‌ها باشد.
سالاری‌صدیق خاطرنشان کرد: در صورتی که با درمان‌های غیرجراحی مانند جرم‌گیری بیماری لثه‌ای بهبود نیابد، درمان جراحی لثه ضرورت پیدا می‌کند.

 


منبع : دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.