پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۱۶۴۴ مورد


قائم مقام دبیر هفتمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی:

سلایق شخصی به هیچ عنوان در داوری آثار دخالتی ندارد/ آثار دانشجویان نزد ما امانت است

سید ابراهیم هاشم ورزی با اشاره به داور‌های هفتمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: آثار دانشجویان نزد ما امانت است و اگر سلیقه شخصی در داوری اعمال شود، خیانت در امانت است و ما باید امانت‌دار خوبی برای آثار دانشجویان باشیم.

 

معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از سه دستگاه متولی حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها، هر ساله  جشنواره فرهنگی و هنری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می کند و امسال هفتمین دوره از این جشنواره درحال برگزاری است.

صرف نظر از این‌که برگزاری چنین جشنواره فرهنگی با چندین بخش و ده‌ها رشته در نوع خود کم‌نظیر است، اهداف متعالی و بی‌شمار این‌چنین جشنواره‌هایی بر هیچ کس پوشیده نیست. از ایجاده انگیزه برای فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر گرفته تا الگوسازی و معرفی برگزیدگان فرهنگی و هنری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تنها بخشی از چندین هدف مهم برگزاری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت است.

 برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، فرصتی را فراهم کرد تا با سید ابراهیم هاشم ورزی معاون مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت و قائم مقام دبیر این جشنواره  گفت‌وگو کنیم که مشروح آن را در ادامه بخوانید.

جشنواره فرهنگی امسال با جشنواره‌های سال‌های قبل چه تفاوت‌هایی دارد؟

ما به عنوان تیم جدید دولت تدبیر و امید وارد معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت شدیم و قصدمان این بود که با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم کارهای خوب انجام شده را ادامه دهیم و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کنیم. از جمله کارهای بزرگی که ویترین معاونت است، جشنواره فرهنگی است که تا کنون شش دوره از آن برگزار شده است. در اداره کل فرهنگی در قالب یک تیم، جشنواره‌های قبلی را بررسی کردیم، نقاط قوت آنها را مشخص کردیم تا بیشتر به آنها بپردازیم و نقاط ضعفی نیز پیدا شد که  سعی در برطرف کردن آنها داریم. در مسیر پرداختن به نقاط ضعف به این رسیدیم که جشنواره موضوع محور نیست و دانشجویان را به سمت تولید آثار هدفمند رهنمون نمی‌کند. لذا جشنواره را از فضای آزاد درآوردیم و برای آن محور و موضوع‌هایی تعیین کردیم. تغییر دیگری که در جشنواره ایجاد شد این بود که جشنواره را در رشته‌های فرهنگی و هنری تخصصی کردیم، به این ترتیب بخش‌های پژوهشی، مطالعاتی و غیرهنری حذف شدند و از حدود 68 رشته به 30 رشته رسیدیم. با توجه به بازخوردی که از دانشجویان داشتیم و آثار خوبی که ارسال شده به نظر می‌رسد تغییرات خوب بوده و مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم.

- تعداد آثار ارسالی دانشجویان را در مقایسه با سال‌های قبل چگونه ارزیابی می کنید؟

مقایسه تعداد آثار ثبت شده درجشنواره ششم و هفتم به دلیل این‌که تغییرات بسیاری در بخش‌های جشنواره هفتم اتفاق افتاده و از طرفی آثار این جشنواره  موضوع محور شده است، نمی‌تواند ارزیابی صحیحی را نشان دهد، اما به طور کلی با در نظر گرفتن تغییرات بسیاروسیع لحاظ شده، می‌توان اذعان داشت که استقبال دانشجویان از این دوره جشنواره مضاعف و بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های ما و همکاران دبیرخانه دایم جشنواره بود. 

- یکی از فرآیندهای بسیار حساس و مهم جشنواره‌ها، داوری آثار است،‌ داوران را بر اساس چه معیارهایی انتخاب کرده‌اید؟

به دنبال آن بودیم که جشنواره به صورت تخصصی و توسط افراد حرفه‌ای و کاردان برگزار شود. دلیل نمی‌شود که اگر مسؤولیت اجرای جشنواره به عهده یک گروه است، در حوزه‌های تخصصی و هنری هم صاحب نظر باشند، بنابراین در بخش‌های مختلف جشنواره از افراد چهره، متخصص و برجسته آن رشته بهره بردیم. دبیران تخصصی مسؤولیت مستقیم تنظیم آیین‌نامه‌ها، شاخصه‌ها و مباحث داوری را به عهده دارند و دبیران افتخاری به عنوان بزرگتر مجموعه بالای سر تیم داوری هستند. به عنوان مثال در بخش نمایش دبیر تخصصی استاد رحمت‌اله امینی و دبیر افتخاری استاد داریوش ارجمند و در بخش ادبی نیز دبیر تخصصی دکتر افشین یداللهی و دبیر افتخاری استاد محمد علی بهمنی هستند. نکته مهم در این خصوص این است که سلایق شخصی ما و مسؤولان برگزاری نباید در امر داوری دخالت داده شود. حضور داوران متخصص و صاحب نظر باعث می‌شود شاهد اعتراض کمتری از سوی دانشجویان باشیم. آثار دانشجویان نزد ما امانت است و اگر سلیقه شخصی در داوری اعمال شود خیانت در امانت است و ما باید امانت‌دار خوبی برای آثار دانشجویان باشیم.

-  در هر بخش چند داور فعالند و روند داوری به چه صورت است؟

در هر بخش حداقل 3 داور داریم البته برای بخش‌های بزرگتر تعداد داوران بیشتر هستند. سعی شده داوران به نحوی انتخاب شوند که بر حوزه‌های مختلف هر رشته اشراف داشته باشند. مثلا در رشته خوشنویسی که خودش 6 بخش است داورانی انتخاب کردیم که به هر 6 حوزه اشراف داشته باشند. در رشته فیلمنامه نویسی داوران تا صبح مشغول مطالعه و بررسی آثار بودند، در بخش موسیقی شخص استاد سالار عقیلی بازبینی اولیه 25 اثر را انجام داد که از بین آنها 10 اثر برای اجرا در مرحله نهایی انتخاب شد. در جشنواره‌های قبلی داوری نمایش، تئاتر خیابانی و موسیقی از طریق فیلم‌های ارسالی انجام می‌شد. اما امسال داوری سر صحنه و هنگام اجرا به صورت زنده انجام می‌شود. به این ترتیب بحث آموزش نیز به نوعی مطرح است و این باعث افزایش تجربه و آگاهی دانشجویان و ارتقای سطح کیفی آثار در دوره‌های بعدی می‌شود.

-  برای دانشجویانی که در خواست تجدید نظر در داوری اثر خود را دارند‏‌،‌ ساز و کاری دارید؟

حضور همکاران جوان در اداره کل فرهنگی باعث شده است که فضای ارتباطی زیاد و متعدد شود و دانشجویان و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها از طرق مختلف بتوانند با ما در ارتباط باشند. در زمان اعلام نتایج داوری آثار دانشجویان از طرق مختلف با ما ارتباط برقرار کرده‌اند. هدف ما این است که در این جشنواره استعدادهای خوب پروش داده شوند و دانشجویان بتوانند کسب تجربه کنند و آموزش ببینند از این رو حتی به صورت حضوری نیز پذیرای دانشجویان بوده‌ایم و با آنها صحبت کرده‌ایم چرا که می‌خواهیم در فضای دوستانه گفتگو کنیم اگر قانع نشدند آنها را به دبیر کمیته داوری معرفی می‌کنیم و اگر باز هم مساله آنها حل نشد شرایطی را فر اهم می‌کنیم که بتوانند با داورها صحبت کنند. به دنبال این هستیم که هیچ دلخوری و سوء تفاهمی برای دانشجو پیش نیاید و حتی اشکالات فنی‌شان نیز رفع شود.

- لطفا درباره زمان و نحوه برگزاری اختتامیه توضیح دهید و بفرمایید که چه جوایزی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است؟

در راستای تخصصی کردن جشنواره، اختتامیه‌ها هم تخصصی برگزار می‌شوند. اختتامیه رشته‌های ادبی و هنرهای تجسمی بهمن‌ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اختتامیه رشته‌های هنرهای نمایش و موسیقی در تهران برگزار می‌شود. جوایز را هم نقدی در نظر گرفتیم که در واقع کمکی برای تامین هزینه‌های تولید آثار باشد، در ضمن طبق روال همه جشنواره‌ها تندیس و لوح تقدیر نیز اهدا خواهد شد.

- آیا کانون‌های فرهنگی و هنری نیز در جشنواره حضور دارند؟

هدف ما در جشنواره هشتم این است که در مسیر بروز استعدادها و جلب ایده‌های دانشجویان، کار گروهی را هم رواج دهیم و نقطه تمرکز ما کانون‌های فرهنگی هستند. امسال فقط در بخش مجازی کار گروهی در قالب وبلاگ، پادکست، وبسایت، نرم افزار و  اپلیکیشن موبایل تشکیل شده بود. اما در جشنواره هشتم آثار هنری را هم به این سمت سوق می‌دهیم و از کانون‌های فرهنگی و هنری برای تولید آثار گروهی دعوت می‌کنیم. مشارکت حداکثری دانشجویان و اهتمام به کارگروهی از اهداف بزرگ ماست که در جشنواره هشتم بروز و ظهور پیدا می‌کند.

 


منبع : مدیریت فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.