پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۵۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۹۲۲ مورد


دکتر فراهانی در نشست دبیران کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت:

کانون‌های قرآن و عترت نسبت به یک سال و نیم گذشته توسعه یافته‌تر شده‌اند/ لزوم استفاده از تکنیک‌های جذاب برای آموزش علوم قرآنی در دانشگاه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی, دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا فراهانی طی سخنانی در دومین نشست دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: آمارها نشان می‌دهد عملکرد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در امور مختلف در وزارت بهداشت از سایر وزارتخانه‌ها کیفی‌تر است.
وی برگزاری نشست‌های دبیران کانون‌های قرآن و عترت و هم‌اندیشی آنان برای بهبود سطح کمی و کیفی مقوله قرآن و ارتقای سطح کیفی مسابقات و جشنواره‌های قرآنی را موثر عنوان کرد و گفت: هرچه در حوزه قرآنی به ویژه در دانشگاه اقدام کنیم باز هم کم است، چرا که حوزه قرآن حد و مرز ندارد.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 68 مبنی بر اینکه ایشان از جریان و جنبش قرآنی به ویژه در مراکز دانشگاهی حمایت می‌کنند، گفت: شما دبیران کانون‌های قرآن و عترت باید در راستای فرمایشات رهبری پایه‌های بنیادی را در دانشگاه در حوزه قرآنی تقویت کنید تا در  آینده آثار و برکات معنوی آن را شاهد باشید. ما نیز از نظر مادی و معنوی شما را  در این راه حمایت می‌کنیم.
 فراهانی اظهار کرد: شما که مسئولیت اداره کانون‌ها را به عهده دارید قطعا انسان‌های برگزیده از سوی خداوند هستید که از جانب پروردگار سعادت همکاری در حوزه قرآنی را پیدا کردید و قطعا انتخاب شما از سوی خدا آگاهانه و غیرتصادفی بوده است. من معتقدم اگر ابزارهای لازم توسعه قرآن در وزارت بهداشت فراهم شود قطعا تحولات خوبی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر بهداشت بر لزوم مطالعه سند قرآنی که یک سند فرادستی در نظام جمهوری اسلامی است که  از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده تأکید کرد.‏‏
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت تأکید کرد: کانون‌ها و مجامع قرآنی ما نسبت به یک سال و نیم گذشته توسعه یافته‌تر شده‌اند و در جلسات دبیران کانون‌ها، صحبت‌های عمیق و پخته تری نسبت به گذشته رد و بدل می شود که جای خوشحالی دارد.
وی با یادآوری این‌که کانون‌های قرآنی در وزارت بهداشت نسبت به بقیه کانون‌ها توسعه یافته‌تر هستند، گفت: چه درجلساتی که در وزارت بهداشت داشتیم و چه در جلساتی که با دیگر کانون‌ها برگزار شد، ما بر خود می‌بالیم که فعالیت‌های مجمع کانون‌های قرآنی در وزارت بهداشت رو به تحول است.

امور قرآنی در وزارت بهداشت توسط دانشجویان و دبیران صورت بگیرد
وی گفت: من معتقدم کارهای قرآنی و فرهنگی در وزارت بهداشت باید توسط دانشجویان و دبیران کانون‌ها صورت بگیرد تا به اهداف بهتری دست پیدا کنیم. تصور من این است که حوزه قرآنی یک حوزه توسعه یافته‌تر نسبت به دیگر حوزه‌ها و کانون‌هاست و باید این مسیر را ادامه دهیم.
فراهانی با بیان این که حوزه قرآنی و فعالیت در این مقوله را به شدت دوست دارم، خاطرنشان کرد: بنابر فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری، کار فعالان قرآنی در حوزه قرآن، یک کار راهبردی در کشور است که کاملا تأثیرگذار است.
وی افزود: به هر حال شما دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌توانید پایه‌های حوزه فعالیت‌های قرآنی را در دانشگاه‌های خود تقویت کنید تا آثار و برکات معنوی آن را در آینده مشاهده کنید.
وی با تبریک به دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: شما دبیران قدر خودتان را بدانید.امیدوارم در آینده اگر از دانشگاه نیز بیرون آمدید بتوانید تا آخر عمر، یک فعال قرآنی و اثربخشی باشید.
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فقر و کمبود نیروهای قرآنی هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ مدیریت در حوزه دانشگاهی، اظهار داشت: امیدواریم با تلاش و همت شما فعالان قرآنی‏ این نقیصه در سال‌های آتی مرتفع شود و کارهای عمیق‌تری در این عرصه انجام شود.
 

 

لزوم استفاده از تکنیک‌های جذاب برای آموزش علوم قرآنی در دانشگاه‌ها
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از تکنیک‌های مدرن و جذاب برای آموزش علوم قرآنی برای دانشجویان در کشور تأکید کرد وگفت: متأسفانه ما امکانات لازم برای این قضیه را نداریم و آموزش‌های قرآنی ما سنتی و با همان روش‌هایی که در دبیرستان ومدارس بود، صورت می‌گیرد به هرحال انتظار می‌رود شما دبیران کانون‌ها تحولی در مقوله آموزش قرآن ایجاد کنید و در این راستا می‌توانید پیشنهادات و نظرات خود را ارایه دهید.
وی با بیان این که دانشگاه‌ها ، معبری برای موفقیت در تحول قرآنی به شمار می‌روند، گفت: این تحولات باید به دست کانون‌های قرآن و عترت رخ بدهد و کس دیگری نمی‌تواند سبب توسعه و تحول در این زمینه باشد.

با پیشنهاد برگزاری مسابقات لیگ قرآنی در بین کانون‌های قرآنی موافقم
فراهانی با ارایه پیشنهادی مبنی بر برگزاری مسابقات لیگ قرآنی در بین کانون‌های قرآن وعترت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: یکی از آرزوهای من برپایی این مسابقات و رقابت دانشجویان در عرصه قرآنی بود و بارها این پیشنهاد را به متولیان برنامه‌ریزی قرآنی مطرح کردم اما متاسفانه آنها نسبت به این موضوع توجهی نکردند. البته ما می‌توانیم مدل‌های مختلفی از مسابقات جذاب قرآنی را در دانشگاه‌ها برگزار کنیم که قطعا با استقبال خوب دانشجویان مواجه خواهد شد چرا که معتقدم مدل‌های سنتی برگزاری مسابقات قرآنی برای مقتضیات امروزه ما، پاسخگو نیست.
وی خطاب به دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورگفت: شما دبیران اگر فکر کنید که تقویت کانون‌های دیگر، موجب تضعیف کانون شما می‌شود، اشتباه راهبردی کرده‌اید و به نظرم شما باید حتی کانون‌های دیگر را نیز تحت تأثیر کانون خود قرار دهید چرا که هر چه شما تقویت شوید می‌توانید بر دیگران تأثیرگذارتر باشید.
فراهانی بر لزوم هم‌اندیشی و هم‌فکری دبیران کانون‌های قرآن و عترت تأکید کرد وگفت: شما دبیران در مشورت‌های خود حتی می‌توانید از نیروهای متخصص بیرون از مجموعه خود نیز بهره‌مند شوید که  قطعا تأثیرگذاری و خروجی مضاعفی خواهد داشت.
وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از دبیران کانون قرآنی مبنی بر اینکه همه ساله دانشجوی نمونه قرآنی در جشنواره‌های قرآنی انتخاب شوند، گفت: بنده هیچ مخالفتی با اینکه ما هر سال یک دانشجوی نمونه قرآنی و کانون نمونه قرآنی درجشنواره‌های خود گزینش کنیم، ندارم اما به هرحال این موضوع، نظامات مصوب رسمی دارد که باید با هماهنگی مسئولان مربوطه صورت گیرد. بحث دانشجوی نمونه در عرصه قرآنی، پیشنهاد خوبی است که قابلیت طرح دارد و ما می توانیم در هفته قرآنی که نخبگان قرآنی دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنیم، دانشجوی نمونه و کانون فعال نمونه در عرصه قرآن را نیز معرفی کنیم.

توجه چندانی نسبت به بزرگداشت هفته قرآنی در دانشگاه‌ها نمی‌شود
فراهانی با اشاره به بزرگداشت هفته قرآنی در دانشگاه ها که آبان ماه صورت می‌گیرد، گفت: ما هفته قرآنی در دانشگاه‌ها داریم که متأسفانه توجهی چندانی نسبت به این هفته از سوی اساتید، دانشجویان و مسئولان نمی‌شود که انشاءالله بنا داریم با حمایت‌های معنوی وزارت بهداشت، مجمع و کانون‌های قرآن وعترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، این هفته را با برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های متنوع، احیاء کنیم.
وی بر لزوم تدوین شاخص های ارزشیابی در حوزه فرهنگ تأکید کرد وگفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ هنوز ما بر اساس سند مهندسی فرهنگی که باید بر اساس شاخص‌هایی، تهیه می‌شد، گام برنداشته‌ایم و ما هنوز شاخص‌های ارزشیابی در حوزه فرهنگی نداریم.
 

 


منبع : مدیریت فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.