پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۱۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۳۸۵ مورد

دوشنبه ١٠ خرداد ١٣٩٥ ساعت ١٠:٥٤ ق.ظ   ( بازدید : 526 نفر )

 

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصرف قلیان تاثیرات مضری بر اعضای حیاتی بدن مخصوصا ریه ها و قلب دارد.  سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذاتالریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

مصرف بی رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در جوانان، نوجوانان، زنان و متاسفانه در برخی از محافل خانوادگی بزرگترین دغدغه متولیان سلامت در این زمینه را فراهم آورده است. همچنین با توجه به اینکه میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 80 تا 100 نخ سیگار است و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و آلودگی تنباکو ها حین آماده سازی به برخی از مواد روانگردان، این دغدغه را دو چندان ساخته است . بر خلاف اینکه عده‌ای این تصور را دارند که مضرات دود قلیان کمتر از سیگار است باید گفت مصرف قلیان به مراتب دارای اثرات مخرب بیشتری بر سلامت ورزشکاران و تمامی افراد می‌شود. همچنین ترکیبات شیمیایی که در تنباکوی قلیان جهت خوش‌رنگ و خوش‌بوتر شدن آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند موجب بروز انواع سرطان شود.
خیلی از دوستانم اعتقاد دارند سیگار و قلیان تفننی باشد اشکالی ندارد ولی درمورد این موضوع اتفاقا” تفننی باشد بیشتر مضر است تا وقتی دائم مصرف شوند.
مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.
 از این رو مقرر گردیده فعالیت‌ها و اقدامات روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال جاری بر موضوع قلیان، عوارض ناشی از مصرف و راهکارهای کنترل و کاهش این محصول متمرکز شود.
در ورزش شدید فعالیت ریه آنقدر شدید است که موادی که برای پانسمان ریه روی جرم ها قرار گرفته آسیب می بینند و به اصطلاح ریه زخمی می شود که در این حالت توانایی ورزشکار پائین می آید.
متاسفانه سیگارهایی هم که ایرانی ها مصرف می کنند کیفیت پائینی دارد. این نیکوتین سیگار نیست که ماده مضر اصلی سیگار است بلکه قطران موجود در سیگار ضرر خیلی بیشتری دارد.
تار(قطران) ترکیبی صمغ مانند، قهوه ای و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی مختلف (هیدروکربنهای پلی آرو ماتیک، آمین های آروماتیک و ترکیبات غیر ارگانیک)که بسیاری از آنها سمی، سرطانزا و جهش زا میباشند، تشکیل یافته است. تار از سوختن تنباکو و سایر مواد گیاهی حاصل میشود. تار ذرات ریزی میباشد که هنگام پک زدن بهسیگار وارد ریه ها شده و در آنجا تجمع می یابد. در حدود 70 درصد تار موجود در دود سیگار درون ریه ها رسوب میکند. تار مانند دوده موجود در دودکش، درون ریه های شما رابصورت یک لایه ی چسبناک می پوشاند. فردی که روزانه 20 نخ سیگار دود میکند سالانه 210 گرم (یک فنجان پر) تار وارد ریه های خود میکند. بو و رنگ سیگار مربوط به تاراست. تار همچنین بروی پرزهای (مژکها) ریه ها چسبیده و عملکرد طبیعی آنها را مختل میکند. این پرزها با حرکت روبه بالا باعث خارج شدن مواد زاید، میکروبها، گردوغبار وآلودگی ها از ریه ها میشوند. تار میتواند بروی لباس و یا پوست بدن نیز بچسد. آخرین پک سیگار دو برابر بیشتراز نخستین پک سیگار حاوی تار میباشد .مهم ترین عامل سرطان زایی تار،ماده ای به نام «بنزوآپین» می باشد.
 

منبع : تربیت بدنی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.