پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٢٨ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۲۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۷۲۱۵ مورد

چهارشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٥ ساعت ٩:٤٥ ق.ظ   ( بازدید : 900 نفر )

ماه رمضان با ویژگی های خاص خود، تغییراتی در شیوه زندگی افراد نظیر حجم مصرف آب و غذا، کاهش وعده های غذایی، فعالیت بدنی روزانه و چرخه خواب ایجاد می کند. تغییر ترکیبات غذایی و افزایش مصرف چربی ها موجب می شود در حدود 36 درصد از انرژی مورد نیاز از مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده تامین شود. این امر ممکن است باعث جلوگیری از افزایش کلسترول، اسید اوریک خون و نگهداری پروتئین ها در بدن شود. انجام فعالیت های ورزشی در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند و به طور کلی عمل سوخت و ساز را تسهیل می سازد، از طرفی بیان شده، روزه داران ورزشکار در طول ماه رمضان کمتر دچار مشکلات گوارشی و تغییرات قند خون می شوند.

با توجه به نیاز دریافت کربوهیدرات قبل از ورزش، شاید این تصور ایجاد شود که انجام تمرینات ورزشی برای پس از وعده سحری و زمان بالا بودن دسترسی به قند و انرژی مورد نیاز عضلات مناسب می باشد. در حالی که چنین فرضیه ای درست نمی باشد. چرا که، در مسابقات ورزشی و یا تمرینات حرفه ای، در حین و پس از اتمام ورزش نیز مقداری کربوهیدرات مورد نیاز است.در ماه رمضان، حتی اگر فعالیت ورزشی پس از وعده سحری انجام شود، با وجود دسترسی اولیه به کربوهیدرات،تامین کربوهیدرات مورد نیاز در حین ورزش امکان پذیر نخواهد بود و تمرینات ورزشی بیش از 30دقیقه می تواند با کاهش عملکرد ورزشی و خستگی زودرس همراه باشد.

اغلب توصیه می شود که فعالیت های ورزشی وبه ویژه مسابقات ورزشی به پس از وعده افطار موکول شود. زیرا در این صورت تامین مایعات و سایر مواد مورد نیاز قبل، حین و پس از ورزش امکان پذیر بوده و از کاهش توان ورزشی پیشگیری خواهد کرد.

به نقل از هایپرکلابز : به طور کلی در روزه داری باید شدت ورزش کاهش پیدا کند و بخصوص از انجام ورزش های سخت در ساعات بعد از ظهر که به طور طبیعی فشار و قند خون کاهش پیدا می کند پرهیز کرد تا بدن وارد فازهای خطرناکی چون شوک هیپوگلیسمی نشود.
 

کاظم زاده


منبع : تربیت بدنی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.