پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۵۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۹۵۷۹ مورد

سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ ساعت ١٠:٢٦ ق.ظ   ( بازدید : 770 نفر )

شیرمادر از بسیاری از بیماری ها و مشکلات دوران بزرگسالی نیز جلوگیری می کند. این مشکلات و بیماری ها عبارتند از: چاقی و اضافه وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول خون، اگزما، دیابت، آسم و لوسمی (سرطان خون).

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شیروان:

مظلوم کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده گفت:94.4% کودکان زیر دوسال شیروانی از شیرمادر تغذیه می کنند و 5.1 کودکان در شهر و 6.7 در روستاها از شیر مصنوعی تغذیه می کنند که مربوط به آنهایی می شودکه چند قلوزایی دارند یا اینکه پدر و مادر جدا از یکدیکر زندگی می کنند

وی تصریح کرد:1000 روز طلایی ، شیرمادر ، مهر مادر شامل 270 روز دوران بارداری و730 روز دوره شیردهی را شامل می گردد .که فرصتی بی باز گشت و پنجره ای رو به رشد برای آینده کودک است .

درحال حاضر در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شیروان تمام نوزادان بلافاصله پس از تولد در تماس پوست با پوست مادران قرار می گیرند.و ظرف یک ساعت پس از تولد تغذیه با شیرمادر را شروع می کنندو نوزادانی که به هردلیل از نعمت شیرمادر محروم هستند از شیر مادر بقیه نوزادان بدنبال بررسی پرستار از وضغیت سلامتی مادر تغذیه میشوند.بعد از آن مادرجهت مراقبت نوزاد و همچنین آژمایش هیپوتیروئید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه که دراین مراجعه جهت شیردهی به کلینیک مشاوره شیردهی مراجعه و توسط کارشناس مشاوره مشاوره صورت میگیرد.
دوسال اول زندگی برای ارتقاء رشد و تکامل مطلوب دوره ای کلیدی و حیاتی است.

خواص موجود در شیرمادر

* در اولین روز تولد، کلستروم ( colostrum) که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود. این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.

* هنگامی که نوزاد سینه مادر را مک می زند، در ابتدا، شیر آبکی و شیرین می باشد. بعد از مقداری مک زدن، شیر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می نماید.

شیر مادر بر اساس تغییرات آب و هوا تغییر می کند، مثلا در هوای گرم، نوزاد احتیاجی به آب ندارد، زیرا ترکیب شیر مادر تغییر می کند.

* شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.

* شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود.

* یک مادر سالم روزانه 644 تا  756 گرم شیر تولید می کند. برای تولید این مقدار شیر، 500 کالری انرژی لازم است.

* شیر مادر دارای 330 میلی گرم کلسیم در هر لیتر است.


منبع : شبکه بهداشت و درمان شیروان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.