پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۲۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۶۳۸۰ مورد

دوشنبه ١٥ شهریور ١٣٩٥ ساعت ١٣:٢٣ ب.ظ   ( بازدید : 888 نفر )

که عموماً تحت عنوان Load Order Hijacking یا Search Order Hijacking شناخته می شود یک تکنیک دوام بدافزار برای گریز از تشخیص بوده و همچنین به عنوان یک چالش مهم برای محققان مطرح است. برطبق مقاله ای از مایکروسافت DLL Hijacking  به صورت زیر تعریف می شود:

زمانی که برنامه ای به صورت پویا و بدون مشخص کردن نام مسیر کامل کتابخانه ای را بارگذاری می کند، ویندوز برای تعیین محل DLL با جستجوی مجموعه تعریف شده ای از دایرکتوری ها با ترتیب خاصی تلاش می کند. اگر حمله کننده بتواند هنگام جستجوی DLL کنترل یکی از دایرکتوری ها را به دست بگیرد، می تواند یک کپی مخرب از DLL در آن دایرکتوری قرار دهد، این اغلب با عنوان Preloading attack یا Binary planting attack شناخته می شود. اگر سیستم قبل از جستجوی دایرکتوری دستکاری شده کپی مجاز از DLL را پیدا نکند، کپی مخرب را پیدا خواهد کرد.

از آنجا که DLL ها به عنوان یک افزونه هستند و اغلب در اکثر برنامه های کاربردی در سیستم ضروری هستند، در پوشه های مختلفی در سیستم قرار گرفته اند. اگر فایل DLL اصلی با یک فایل DLLقلابی که دارای کد مخرب است، جایگزین شود به عنوان DLL Hijacking شناخته می شود. این آسیب پذیری ها در نرم افزارهایی همچون Windows Movie Maker  و Windows Address Book دیده می شود. به منظور درک DLL Hijacking ابتدا بایستی نحوه بارگذاری فایل های DLL توسط ویندوز هنگامی که آدرس کامل کتابخانه داده نشده است را دانست. ویندوز نیازی ندارد که برنامه های کاربردی یک مسیر کامل برای DLL های بارگذای شونده در زمان اجرا مشخص کند. به همین علت برنامه نویسان اغلب مسیر کامل به فایل های DLLای که می خواهند استفاده کنند، مشخص نمی کنند. این می تواند منجر به این مشکل شود که DLLها را نتوان پیدا کرده و استفاده کرد. هنگامی که یک مسیرکامل ارایه نمی شود ویندوز تلاش می کند که DLL ها را در مکان هایی از پیش تعیین شده قرار دهد.

به طور پیش فرض اولین موردی که یافت می شود، اولین آیتمی است که استفاده می شود. بنابراین این امکان برای مهاجم وجود دارد که این ترتیب را با اضافه کردن یک DLL  مخرب با همان نام نسخه مجاز در مکانی قبل از آن عوض کند که این باعث می شود سیستم عامل به طور ناخواسته DLL  مخرب را بارگذاری کند. اگر برنامه کاربردی DLL را تنها با نام آن بارگذاری می کند (به طور مثال ntshrui.dll) ویندوز ترتیب تعریف شده از قبل را برای شناسایی و بارگذاری دنبال می کند و اولین کتابخانه پیدا شده با نام ntshrui.dll را بارگذاری می کند.

دایرکتوری برنامه

دایرکتوری جاری

دایرکتوری سیستم

دایرکتوری سیستم 16 بیتی

دایرکتوری ویندوز

دایرکتوری های ذخیره شده در متغیر PATH

برای مثال اگر برنامه ای (مثلاً Test.exe) DLL ای را تنها توسط نام بارگذاری کند(مثلا foo.dll ) ویندوز ترتیب جستجویی را بسته به این که SafeDllSearchMode فعال یا غیرفعال است، برای تعیین محل DLL مجاز دنبال می کند. اگر حمله کننده دانشی درباره این برنامه داشته باشد، می تواند DLL مخربی در مسیر جستجوی آن با همان نام قرار دهد و برنامه را مجبور کند که DLL مخرب را بارگذاری کند.

برنامه هایی که از مکان های ناامن اجرا می شوند برای مثال پوشه های قابل نوشتن توسط کاربر همانند پوشه Downloads یا TempDirectory تقریبا همیشه در معرض این آسیب پذیری هستند.


منبع : اداره آمار و فنآوری اطلاعات معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.