پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٣١ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۹۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۶۱۵ مورد

یكشنبه ١٨ مهر ١٣٩٥ ساعت ٩:٢٩ ق.ظ   ( بازدید : 847 نفر )

 

درمان ریشه

درمان ریشه یا به عبارتی درمانی اندو ، پروسه ای است که طی آن عصب و عروق خونی و لنفاتیک از داخل کانال دندان مورد نظر خارج شده و با مواد پلاستیکی به نام گوتاپرکا جایگزین خواهد شد.

علل نیاز به درمان ریشه

- گسترش پوسیدگی دندان
- حفره وسیع زیر ترمیم یا روکش
- آبسه دندانی
- خوردگی دندان از داخل ناحیه عصب دندان

شایع ترین علامت آن ، درد دندانی است . در مواردی که مشکوک به از بین رفتن عصب دندان شویم، با تهیه رادیوگرافی تشخیص می دهیم که آیا آبسه در انتهای ریشه وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات در مرحله ای هستیم که هنوز قابل مشاهده نیست در این موارد همکاری شما به وسیله توضیحات و تفصیلاتی که از دندان مورد نظر دارید، برای تشخیص قطعی جهت درمان لازم و ضروری است .

 دندان شامل تاج، ریشه، پالپ چمبر و پالپ کانال است. در زمانی که دندان کاملاً سالم است، هیچ نشانه ای از آبسه در انتهای کانال دیده نمی شود و جریان خون داخل کانال طبیعی است .
وضعیتی که عصب دندان از بین رفته و شما دچار درد هستید .
هنگامی که عصب از بین می رود، نتیجه آن آبسه در انتهای ریشه دندان است .
عامل آسیب دندان، وجود آبسه و فشار آن بر روی عصب اطراف دندان، در استخوان احاطه کننده ی آن است که باعث وقوع درد و فشار می گردد .

پروسه ی درمان ریشه شامل خارج کردن نسج عفونی و آلوده از ناحیه پالپ چمبر و کانال ریشه که باگوتا پرکا(ماده ی پلاستیکی) پر خواهد شد . هنگامی که درمان ریشه پایان می پذیرد،آبسه بهبود یافته و آسایش مجدد برای آن دندان فراهم می گردد .

ترمیم دندان

بعد از انجام درمان ریشه؛ جایگزاری روکش به منظور مقاوم سازی در اکثر مواقع ضروری است .
جایگزاری روکش، گاه در همان جلسه درمانی به عنوان مرحله ی بعد از درمان ریشه، انجام می پذیرد و گاه در جلسات بعدی انجام می گیرد .
گاه در مواردی که تاج دندان از دست رفته باشد، قبل از روکش، نیاز به قرارگیری پست در داخل کانال دندان جهت تقویت دندان مورد نظر لازم و ضروری است .
این پست ها از جنس طلا،استنلس ، استیل و ... بوده و بسته به شکل دندان و میزان دسترسی، انواع متفاوتی از آن ها را به کار خواهیم برد

.


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.