پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۴۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۱۸۳ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٠:٥٢ ق.ظ   ( بازدید : 649 نفر )

ortho

دستگا‌ه‌های ثابت ارتودنسی که به وسیله براکت و بند و بر روی سطح بیرونی یا درونی دندان چسبانده می‌شوند گوشه و کنارهایی ایجاد می‌کنند که در آن‌ها مواد غذایی گیر کرده و مرکز تجمع باکتری‌ها می‌شوند. به این خاطر در صورت عدم رعایت دقیق اصول بهداشتی در حاشیه براکت‌ها و بند‌ها، دندان‌ها دچار آسیبهای بازگشت ناپذیر می‌شوند. در مرحله اول، مینای دندان، ‌ کلسیم را از دست می‌دهد و سفید رنگ می‌شود. در صورت تداوم این وضعیت، تخریب، پیشرفت کرده، پوسیدگی ایجاد می‌شود.
برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها هنگام درمان با دستگاههای ثابت متخصص ارتودنسی ( دکتر ارتودنسی ) نکات زیر را توصیه می کند:
بعد از صرف خوراکی، حتی اگر مقدار آن کم باشد بایستی دندان‌ها بلافاصله مسواک زده شوند پس بیمار ارتودنسی باید همیشه یک مسواک به همراه داشته باشد. زیرا همانگونه که عنوان شد در گوشه و کناره‌های زیادی که به خاطر دستگاه ثابت ارتودنسی ایجاد می‌شود مواد غذایی گیر می‌کند. باکتریهای موجود در دهان بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شروع به تولید اسید می‌کنند. اگر فرد چندین ساعت صبر کند تا مثلاً شب قبل از خواب مسواک بزند این امکان را فراهم می‌کند که دندان‌هایشان چندین ساعت متوالی در معرض تأثیر اسید تولید شده توسط باکتری‌ها قرار گیرند و پوسیده شوند.
از خوردن مواد غذایی خیلی شیرین و چسبنده مثل موز، شکلات، گز و…. خودداری شود.
هنگام مسواک زدن باید با دقت و حوصله تمام گوشه و کناره‌های دستگاه ثابت ارتودنسی را خصوصاً زیر سیم‌ها و بین دندان‌ها را خوب تمیز کرد. برای این منظور بهتر است از مسواک‌های کوچک بین دندانی استفاده کرد.
حتماً از خمیردندان‌ها فلوئوریددار و دهانشویه‌های فلوئوریددار استفاده شود.
قبل از چسباندن دستگاه ثابت ارتودنسی می‌توان سطح دندان را به وسیله یک لاک فلوئوریددار محافظ پوشاند. لاکهای محافظ تنها به عنوان عامل کمی می‌توانند درصد پوسیدگی دندان را کم کنند اما نمی‌توانند مانع از ابتلا به بیماریهای لثه بشوند. باید توجه داشت که لاکهای محافظ به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین مسواک زدن مرتب روزانه بشوند

متخصص ارتودنسی ( دکتر ارتودنسی ) معتقد است

   با رعایت اصول فوق دندان‌ها سالم می‌ماند حتی اگر درمان با دستگاههای ثابت ارتودنسی سال‌ها طول بکشد

 


منبع : واحد بهداشتی دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.