پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ١١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۶۹۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۳۶۰۰۸ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٢:٤ ب.ظ   ( بازدید : 778 نفر )

 

دهان و دندان از جمله مهمترین موارد پزشکی است که در طول زندگی بسیار با آن سرکار داریم. در این مصاحبه تلاش شده است تا نکات مهم جهت حفظ و نگهداری از دهان و دندان ارائه گردد.

 

به گزارش صاحب نیوز به نقل از درچه نیوز به دنبال فعالیت  کلینیک دندانپزشکی امین و موفقیت این کلینیک در شهر درچه برآن شدیم تا با موسس کلینیک امین جناب آقای دکتر داوود عابدی گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی درچه نیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

داوود عابدی متولد ۱۳۵۴ هستم و ۳۹ سال دارم . دوره ابتدایی و اول راهنمایی را در درچه گذراندم و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهر اصفهان طی کردم . پس از آن در دانشگاه علوم پزشکی یزد قبول شدم و در سال ۸۱ که فارغ التحصیل شدم مطب خصوصی در درچه راه اندازی نمودم و در سال ۱۳۹۲ هم فعالیت درمانگاه امین را شروع کردم .

درچه نیوز: آقای دکتر لطفا راجع به خانواده خود توضیح دهید.

پدرم تحصیلات ابتدایی داشته و کارمند ذوب آهن بودند .ایشان در سال ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل شدند . من فرزند دوم خانواده هستم و مادرم زحمت تربیت چهار فرزند را به عهده داشت. من موفقیت خود رامدیون زحمات بی دریق شبانه روزی مادر بزرگوارم می دانم که در شرایط بسیار دشوار تعلیم و تربیت فرزندان را بدون حضور پدر به بهترین نحو به انجام رساندند و از خداوند برای ایشان سعادت آرزومندم.همچنین از همسر عزیزم که در زمان تحصیلات و شروع کارم با مشکلات بسیار زیادی مرا یاری و امیدوار نمودند، تشکر و قدردانی می نمایم.من در همان سالهای اولیه دانشجویی ازدواج کردم و در هنگام فارغ التحصیلی دو فرزند داشتم و اکنون سه فرزند دارم.

درچه نیوز: چه شد که به تحصیل در این رشته علاقه مند شدید و علاقه مندیتان از کجا شروع شد ؟

در گفتگویی که با دندانپزشکم در سالها قبل داشتم گفتم علاقه مند به این رشته هستم و آقای دکتر از سختی های کارش برایم گفت و من شش سال بعد همکار ایشان شدم.

درچه نیوز: اجازه دهید به عنوان اولین سؤال تخصصی از شما این باشد که دندانهای شیری و دائمی از چه سنی شروع به رویش در دهان می کند و تا چه سنی باقی می مانند ؟

رویش دندانهای شیری از حدود ۶ ماهگی آغاز شده و تا ۶ سالگی ادامه دارد. از ۶ سالگی تا ۱۲ سالگی ریزش آنها را داریم ولی اینطور نیست که همه بچه ها در همین سن خاص ریزش دندان را داشته باشند .این حد متوسط است. دیر یا زود بودن رویش و یا ریزش دندان دلیل بر این نیست که نگرانی ما را بر انگیزد . رنج متوسط آن است . حفظ دندان شیری کودکان مهم است زیرا که در غذا خوردن صحبت کردن در تشکیل شدن آناتومی صورتشان تأثیر دارد.ما همیشه به خانواده ها میگوییم که اگر دندانها ی شیری حفظ نشود ردیف دندان بچه ها به هم می خورد.

دندانهای شیری فضایی را حفظ می کنند تا زمانی که دندان های دائمی رشد کنند . آخرین دندان شیری در ۱۲ سالگی می افتد که در حد طبیعی اش بین ۱۱ تا ۱۳ سالگی است . اگر این دندانها نباشد و زود ریزش کرده باشد مثلاً قرار است این دندان ۱۲ سالگی بیفتد ۶ سالگی از دست برود ۶ سال دیگر قرار است دندان دائم رشد کندو چون جلوتر هیچ مانعی ندارد دندان دائمی از این فضا استفاده کرده و به سمت جلو می آید و همین امر باعث می شود دندانهای نهفته کج و معوج رویش کنند. کسی که از دندان های شیری اش محافظت نداشته باشد، مطمئناً نمی تواند به دندانهای دائمی اش هم رسیدگی کند .

درچه نیوز: دندانهای جلوی بچه ها که اصولاً می گویند دندان خرگوشی در مورد این اشخاص چه صحبتی دارید ؟

دندانهای خرگوشی که اصولاً بدلیل بیشتر دیده شدن به این اسم خوانده می شوند و مورد خطر قرارمی گیرند. مثلاً در کلاس اول و دوم دبستان هم ممکن است ضربه خورده و آسیب ببیند . سایز دندانهای دائمی ما نسبت به دندان شیری متفاوت است خصوصاً دندانهای جلویی دائمی از دندانهای شیری بزگ ترند و دندانهای خلفی دائمی از دندانهای خلفی شیری کوچکتراند . حالا وقتی دندانهای دائمی بزرگ جلویی رشد کرد تفاوت سایز زیادی نسبت به دندان شیری دیده می شود حدود سه برابر و اشخاص می گویند که وای چقدر بزرگ است . این به این علت است که استخوان بندی بچه هنوز کوچک است . وقتی این شش سال سپری می شود با بزرگ شدن فک و صورت تناسب بین صورت و دندان ایجاد شده نمای خرگوشی نخواهد داشت.

پدر و مادر ها اول مهر کودکشان را می آورند که بچه ها زمین خورد ه اند و به علت سست بودن دندان ها آسیب می بیند و دندانهای لب پر و شکسته می شود و حتی ممکن است دندان کلاً از حفره خارج شود که البته اگر زیر ۲۰ دقیقه به دندانپزشکی مراجعه کنند می توان دندان را به داخل حفره دندانی بازگردانیم .

پایگاه خبری تحلیلی درچه نیوز: آقای دکتر شما اعتقاد به مسواک زدن دارید یا نخ دندان و کدام را بهتر می دانید .

دندان چهار سطح دارد. سطح بیرونی ، سطح درونی ، سطح بین دندانی و سطح جونده.

سطح بیرونی ، سطح درونی و سطح جونده را می توان با مسواک تمیز کرد ولی سطح بین دندانها را نمی توان با مسواک پاک کرد و فقط با نخ دندان تمیز می شود. پس هر دو لازم است. باید ابتدا مسواک زده شود و سپس نخ دندان کشیده شود.

درچه نیوز: راجع به دهان شویه و طریقه استفاده از آن چه نظری دارید؟

دهانشویه بعد از مسواک زدن استفاده می شود که یک دوره درمانی کوتاه دارد. بعضی از دهانشویه ها هم اگر دائماً استفاده شود هیچ ایرادی برای دندانها نداشته و تغییر رنگ ایجاد نمی کند.به هر حال دهانشویه قطعاً تکمیل کننده تمیزی دهان و دندان است .


منبع : واحد بهداشتی دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.