پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۸۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۰۸۳۰ مورد

یكشنبه ١٥ دی ١٣٩٢ ساعت ١٠:٢٥ ق.ظ   ( بازدید : 964 نفر )

ورزشکاران برای کسب نتیجه مطلوب از ورزش باید نکات صحیح تغذیه ای را نیز رعایت کنند .

به گزارش " وب دا "کارشناس تربیت بدنی دانشگاه عنوان کرد: یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار مناسب مایعات باشد کلید موفقیت در ورزش است،ضمن این که غذا انرژی بدن را تامین می کند و هرچه فعالیت بدن بیشتر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارد.

"پونه رزاز "با تاکید بر این که ورزشکاران حرفه ای و فعال نسبت به افرادی که گاهی ورزش می کنند، به کالری و مایعات بیشتری نیاز دارند ، افزود : ورزشکار با داشتن یک رژیم کم کربوهیدرات و کم کالری نمی تواند به درستی ورزش کند یا تمرین های ورزشی را آموزش دهد.

به گفته وی بدن افراد ورزشکار کربوهیدرات ها را به صورت گلیکوژن (glycogen) در ماهیچه ها و کبد ذخیره کرده و زمانی که مشغول ورزش هستند از آن ها استفاده می کند، به همین دلیل است که در این افراد توصیه می شود دو سوم کالری بدن باید از کربوهیدرات ها تامین شود.

این کارشناس تربیت بدنی تصریح کرد: خوردن مواد غذایی سبک و انرژی زا قبل از ورزش می تواند بدن را آماده کند و ورزشکار بدون احساس سرگیجه یا خستگی قادر به انجام عملیات ورزشی خود خواهد بود؛ البته خوردن یک وعده غذای مفصل قبل از شروع ورزش موجب بیماری و ناراحتی گوارشی خواهد شد.

وی ادامه داد: یک اصل مهم برای غذا خوردن قبل از ورزش این است که اگر وعده غذایی که میل می کنید مفصل بوده و حدود 1200 کالری دارد، طوری برنامه خود را تنظیم کنید که غذا خوردنتان با شروع ورزش حدود 4 ساعت فاصله داشته باشد. وی اضافه کرد :فاصله غذای سبک (حدود 600 کالری) تا زمان ورزش 2 ساعت و برای میان وعده (حدود 300 کالری) زمانی حدود یک ساعت یا کمتر برای شروع فعالیت توصیه می شود.

این کارشناس تربیت بدنی به ورزشکارات مصرف آب را در روز 8 تا 10 لیوان توصیه کرد و در این خصوص گفت: اگر به اندازه کافی مایعات به بدن نرسد، قادر به انجام صحیح کارهای روزانه نخواهید بود و بدون مایعات بدن قادر به ساختن ماهیچه نیست و نیروهای حیاتی آن تضعیف می شوند و از طرفی توانایی بدن در مصرف کالری نیز کم شده به اضافه وزن می انجامد.

" رزاز "با بیان این موضوع که باید از مصرف نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار اجتناب گردد چراکه علاوه بر عوارض بی شمار موجب خشکی بدن هم می شوند ،افزود: دو ساعت قبل از شروع ورزش دو لیوان آب یا مایعات سالم بنوشید، اگر زمان ورزش حدود 1 ساعت یا کمتر باشد، هر 15 تا 20 دقیقه چند جرعه آب بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شودو پس از ورزش هم از نوشیدن مایعات غافل نشوید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.