پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۵۷۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۳۶۰ مورد

سه شنبه ١٨ مهر ١٣٩٦ ساعت ٩:٢٨ ق.ظ   ( بازدید : 936 نفر )

پیام سرپرست دانشگاه به مناسبت روز جهانی و هفته ملی بهداشت روان

                                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

 

10 اکتبر (18 مهر ماه) به عنوان "روز جهانی بهداشت روان " و در ایران هفته پایانی مهرماه (24 لغایت 30 مهر) به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز " سلامت روان در محیط کار " است.

بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمامی زوایای زندگی را در بر می گیرد و دانشی بسیار کهن می باشد زیرا مشکلات و بیماری های روانی همیشه همراه انسان بوده اند.

بیماری های روانی امروزه سهم قابل توجهی از بار بیماری ها و همچنین هزینه های نظام سلامت را شامل می شوند و سازمان بهداشت جهانی نیز در تعریف سلامتی بر بُعد بهداشت روان تأکید دارد با این حال متاسفانه در بسیاری از جوامع بهداشت روانی و بیماری های روانی، علیرغم نقش عمده آنها در سلامت عمومی، در درجه اهمیت پایین تری نسبت به سلامت و بیماری های جسمانی واقع شده و مورد غفلت قرار گرفته است .

یکى از شرایط لازم براى دستیابى به سلامت روان، برخوردارى از یک نظام ارزشى منسجم مى‏باشد. ارزش‏ها، اساس و بنیان یکپارچگى شخصیت ‏سالم و سازمان‏ دهنده‏هاى اصلى اعمال و رفتارهاى انسان به شمار مى‏روند و دین با دارا بودن چنین نظام ارزشی موجبات سلامت جسمی و روانی و ارتقای بهداشت روان را فراهم می نماید.

از دیدگاه دینی انسان در نظام آفرینش جایگاه ممتازی دارد و اشرف مخلوقات و دارای کرامت است. توصیه دین مبین اسلام به توکل و امید، مثبت نگری، قناعت و انتظارات منطقی،کنترل خشم ، پرهیز از اندوه، خوش رفتاری، نشاط و شادمانی و نیز اهمیت دادن به نهادهای حمایتی عاطفی و اجتماعی همچون خانواده، بیانگر توجه ویژه اسلام به بهداشت روان و نقشی است که در سعادت بشر دارد و مطالعات متعدد نیز نقش باورهای مذهبی را در سلامت روان ، تأیید می کنند.

با توجه به بار قابل توجه بیماری های روانی و تأثیری که این بیماری ها بر فرد، خانواده و جامعه می گذارند و نظر به وجود ارتباط مستقیم بین اختلالات روانی و بیماری های جسمی، توجه به بهداشت روانی ضرورتی انکار ناپذیر است. امید است مدیران و کارکنان عزیز مجموعه دانشگاه نیز با توجه به شعار امسال روز جهانی بهداشت روان ضمن توجه و سرمایه گذاری برای سلامت روان در محیط کار و نیز تغییر نگرش از بیماری محوری به سلامت محوری، موجبات تحقق پیشگیری های سه گانه و ارتقاء سطح سلامت روانی خود و دیگر افراد جامعه را فراهم نمایند.

                                                                             دکتر علی حق بین

                                                                            سرپرست دانشگاه


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.