آگاهی از راهکارهای کاهش استرس و ارتقای سلامت روان در محیط کار توسط مدیران ضروری است.
به گزارش پایگاه خبری وب دا، مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه گفت : ایجاد جو صمیمی و همراه با همدلی، صداقت، همکاری متقابل و احترام ، ارزیابی و کنترل عوامل زیاد آور در محیط کار از روش های کاهش استرس و ارتقای سلامت روان در محیط کار توسط مدیران است.
«زهرا یوسف نژاد» افزود : پرهیز از روش های مبنی بر زور و اجبار، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن و رشد و شکوفایی این استعدادها در حد توان و امکانات محیط کار نیز جزو این روش ها به شمار می رود.
وی استفاده صحیح از افکار و نظرات کارکنان در تصمیم گیری ها را مهم و ضروری دانست و تصریح کرد : شناسایی دلیل واقعی کم کاری و غیبت از کار، بی حوصلگی و بی علاقگی به کار، و بی دقتی کارکنان توسط رئیس یا مدیر لازم و ضروری به نظر می رسد.
وی اظهار داشت : توجه به مشکلات و مسایل شخصی و خانوادگی کارکنان، فراهم آوردن شرایط ارتقای علمی و کاربردی برای کارکنان، راهنمایی گرفتن در صورت بروز مشکل، به کار بردن تشویق به موقع و انگیزه مند ساختن کارمندان، عدم تبعیض در محیط کار، تشریح اهداف و خط مشی سازمان برای کارکنان در کاهش استرس و ارتقای سلامت روان کارکنان موثر است.
وی خاطرنشان کرد َ: ایجاد امکان استفاده از مرخصی به ویژه پس از اوج فشارهای کاری، امکان استراحت کوتاه چند دقیقه ای در فواصل کاری در مواقع خستگی، خودداری از انتقاد شدید و بزرگنمایی نکات منفی، راهنمایی برای اصلاح ضعف ها و اشتباهات و ارجاع به روانشناس یا مشاور سازمان در صورت نیاز می تواند باعث ایجاد محیط کاری لذت بخش و برانگیزاننده شود.