پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۸۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۳۰۸ مورد

سه شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٦ ساعت ٩:٤٠ ق.ظ   ( بازدید : 637 نفر )

پیام مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه به مناسبت روز جهانی دیابت

روز جهانی دیابت به عنوان یک مناسبت رسمی در 14 نوامبر سال 2006 به وجود آمد و تاکید سازمان بهداشت جهانی و شعار امسال روز جهانی دیابت " دیابت و زنان : حق ما داشتن آینده ای سالم "اعلام گردید .

دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری یا توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود که به آن دیابت نوع یک می گویند یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود که به آن دیابت نوع دو اطلاق می شود .

در مراحل ابتدایی ممکن است دیابت بدون علامت باشد. بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می‌شوند. با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شوند ؛پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علایم اولیه شایع دیابت است و بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته‌اند و حتی دچار عوارض دیابت شده‌اند.

 بر اساس آمار WHO حدود 8 درصد زنان یا 205 میلیون زن در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند و تقریبا نیمی از زنان که در کشورهای کم درآمد فوت می کنند به علت قند خون بالا قبل از سن 70 سالگی دچار مرگ می شوند و بر اساس آمار WHO  دیابت هفتمین عامل اصلی مرگ در سال 2030 خواهد بود

زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر بیشتر عوارض در دوران بارداری و زایمان هستند و در طول بارداری، قند خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مادر و کودک و همچنین خطر ابتلا به دیابت برای کودک در آینده می شود و دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع عضو است.

رشد جنین‌ مادران دیابتیک بیشتر از مادران غیردیابتیک است و در نتیجه شیوع زایمان مشکل و امکان سزارین افزایش می‌یابد. در تحقیقات انجام شده، 20 تا 40 درصد نوزادان مادران دیابتی وزن بیشتر از صدک 90 نسبت به سن حاملگی دارند.

تغییر در سبک زندگی در پیشگیری یا تاخیر در شروع دیابت نوع 2 اثبات شده است. برای جلوگیری از دیابت نوع 2 و عوارض آن، افراد باید برای به دست آوردن و حفظ وزن طبیعی بدن خود کوشا باشند، فعاليت جسماني منظم به مدت حداقل 30 دقيقه در روز ، بهره گیری از یک رژیم غذایی سالم، اجتناب از مصرف شکر و چربی اشباع و اجتناب از مصرف دخانیات کمک کننده است چراکه سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. باید بدانیم که دیابت می تواند درمان شود و عوارض آن از طریق داروها، غربالگری منظم و درمان عوارض ، جلوگیری یا به تأخیر افتد و اطمینان از چنین اقداماتی بخشی از توصیه های گزارش جهانی WHO درباره دیابت است که در سال 2016 اعلام گردیده است.

                                                                                  دکتر مینا لنگری


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.