پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۲۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۷۶۲ مورد

دوشنبه ٣٠ دی ١٣٩٢ ساعت ٩:٢٤ ق.ظ   ( بازدید : 1377 نفر )

سرپرست شبكه بهداشت درمان و دانشكده پرستاري شيوران گفت: از حافظان 18سوره پاياني قرآن كريم كه نمره 100 را كسب نموده اند تجليل شد

به گزارش روابط عمومي شبكه بهداشت درمان و دانشكده پرستاري شيروان:

دكتر حسين زارع سرپرست شبكه بهداشت درمان و دانشكده پرستاري شيروان گفت:

به مناسبت هفته وحدت و ولادت نبي اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) 30ديماه  طي مراسمي در محل نمازخانه ستاد شبكه از 10 نفر برتر كه 18 سوره پاياني قرآن كريم را حفظ نموده و نمره كامل آنرا (100) كسب نموده اند تجليل شد

 

امام صادق (ع) فرمود : بنویسید ، تا ننویسید نمی توانید حفظ کنید .
در این صورت نوشتن آیات خود روشی جهت حفظ آیات به شمار می رفته ، البته روش کتابت مستلزم صرف وقت بسیار و صبر و حوصله بیشتری است . اکنون ممکن است به جهت مشاغل عدیده و ضیق وقت کمتر مورد استفاده قرار گیرد .
رعایت اصول و موارد لازم هنگام حفظ قرآن
1-    نیت
2-    توکل بر خدا
3-    پاکی و طهارت جسم و روح
4-    برخورداری از قرائت و روانخوانی صحیح قرآن
5-    پیروی از برنامه صحیح و منظم
6-    مکان و محیط مناسب
7-    وقت و زمان مناسب

اصول و روش های حفظ قرآن

1-    شروع از جزء 30 ( سوره های کوچک ) : کسی که در آغاز راه است پس از آمادگی مقدماتی که گذشت بهتر است جهت حفظ قرآن از جزء 30 قرآن که اغلب سوره های کوچک قرآن را در برگرفته و معمولا قرائت آن سهل تر است شروع به حفظ نماید .
2-    تقسیم بندی سوره و آیات :
الف : چنانچه سوره کوتاه باشد : در این تقسیم بندی هر کس با توجه به استعداد و قوه حافظه اش برای هر روز حفظ چند آیه را در نظر می گیرد و در زمان های تعیین شده با دقت و حوصله تلفظ آیه ها را تکرار می کند . دفعات تکرار هر آیه بستگی به حافظه فرد دارد ، کسی ممکن است با دوبار تکرار به نتیجه لازم دست یابد .
ب : چنانچه سوره ها بلند و طولانی باشند : در این مورد برای اینکه حفظ آیات در ذهن کاملا مستحکم گردد و از ثبات بیشتری برخوردار گردد بهتر است با توجه به معانی و موضوعات آیات قرآن سوره ها را تقسیم بندی کنند ، مثلا سوره ای دارای سه موضوع مجزاست ، قسمی مربوط به دوزخ و علائم آن و آیاتی دیگر مربوط به بهشت و نعمات و علائم آن و قسمی دیگر نتیجه گیری آیات می باشد . بدین ترتیب هر روز از همان موضوع 2 الی 3 خط یا بیشتر حفظ شود . در روز بعد آیات پیشین تکرار شود تا در اثر تکرار در ذهن بیشتر تثبیت شود . سپس آیات جدید قرائت و حفظ شود ، در انتها که آیات جدید به خوبی در ذهن حفظ و ضبط شد مجددا آیات جدید حفظ شده به آیات قبل متصل و از حفظ تکرار گردد ، به همین ترتیب وقتی به آخرین آیه می رسیم کل سوره تکرار می شود .

با توجه به مواردی که گذشت برای وصول به موفقیت در این مسیر باید از خدا و کتاب آسمانیش قرآن مدد جوئیم ، لذا باید ابتدا شکر گذار این نعمت الهی ( نزول قرآن ) باشیم و شکری افزون برآن ، به جهت عنایتی که خداوند به ما فرموده که این چنین شور و عشق و علاقه ای که در جهت حفظ آیاتش در ما پدید آمده است . سپس خود را بشناسیم ، تواناییهای خود را باور کنیم که خواستن توانستن است . کافی است که بر خدا توکل کنیم و با ایمان و عشق علاقه و امر به حفظ آیات الهی و با صبر و حوصله بسیار اراده خود را جذم کرده ، با یک برنامه منسجم و صحیح حفظ قرآن را آغاز کنیم . قرآن خود گویای این حقیقت بزرگ است : « مولی و سرپرست و یار و یاور شما اوست ، چه مولی و سرپرست خوبی و چه یار و یاور شایسته ای ! » .
پس بندگان پاک و شایسته خداوند از جانب خداوند یاری می شوند و این یکی دیگر از معجزات و آثار آیات الهی است .


منبع : شبکه بهداشت و درمان شیروان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.