پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۵۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۴۲۰ مورد

یكشنبه ١٧ دی ١٣٩٦ ساعت ١٢:٠ ب.ظ   ( بازدید : 400 نفر )

طبق مطالعات( STEPs )انجام شده از سوی وزارت بهداشت در سال 95 ؛بالغ بر 60 درصد جمعیت کشور در گروه های سنی بالای 18 سال گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند.به گزارش « وب دا » معاون بهداشتی دانشگاه در نشست خبری کمپین پیشگیری از چاقی که به مناسبت بسیج ملی تغذیه همگانی در سالن جلسات مرکز حر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد بیان کرد : تغییر الگوی غذایی و دریافت کالری زیاد و کم تحرکی در جامعه باعث ایجاد چاقی در بین مردم شده است و براساس این مطالعه ، 60 درصد مردم BMI بالای 25 دارند که این میزان در سنین 45 تا 69 سال بیشتر است.

دکتر « سید احمد هاشمی » با اشاره به اینکه چاقی و بیماری های مرتبط با آن در جامعه رو به افزایش است ، تصریح کرد : چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت ، فشار خون ، بیماری های قلبی – عروقی و سکته های ناشی از آن و برخی سرطان هاست و هزینه های زیادی را برای سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد می کند.

این مسئول با بیان اینکه تست اولیه قند خون و کلسترول در افراد بالای 30 سال به صورت رایگان در مراکز جامع خدمات سلامت انجام می شود افزود : کاهش مصرف مواد قندی ، غذاهای چرب و فست فودها و افزایش مصرف سبزی و میوه و انجام 150 دقیقه ورزش دینامیک در هفته در پیشگیری از چاقی موثر است.

وی به آمار استانی مصرف میوه ، سبزی و نمک اشاره کرد و گفت: در استان 50 درصد مردم میوه و سبزی کافی مصرف می کنند و استاندارد مصرف نمک در روز 5 گرم است که 94 درصد مردان و 85 درصد زنان نمک بیش از مقدار تعیین شده مصرف دارند.

دکتر « هاشمی » در خصوص استناد مردم به اطلاعات مربوط به سلامت در منابع نامعتبر سایت ها و شبکه های اجتماعی ،بیان کرد : توصیه می شود مردم از سایت ها و کانال های رسمی وزارت بهداشت نظیر آوای سلامت ، آموزش همگانی تغذیه و... اطلاعات مربوط به حوزه سلامت را دریافت نمایند.

وی برپایی اتوبوس سلامتی در محل برگزاری نماز جمعه و تست قند خون و ارائه اطلاعات سلامت محور ، برگزاری همایش نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ، اجرای برنامه های متعدد رادیویی در خصوص چاقی و عوارض آن و برگزاری کلاس های آموزشی را از جمله برنامه های بسیج ملی تغذیه همگانی در استان (15 الی 30 دی ماه )بیان کرد .

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.