پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۳۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۲۷۱ مورد

یكشنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٦ ساعت ١١:٢٢ ق.ظ   ( بازدید : 296 نفر )

کم کاری مادرزادی تیروئید شایع ترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی نوزادان است.

به گزارش وب دا مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت بجنورد اظهار داشت: در زمانی که علائم عقب ماندگی ظاهر می شود درمان بی فایده است امّا در موقع تولد به راحتی با یک آزمایش ساده در روز سوّم تا پنجم بعد از تولّد قابل شناسایی می باشد و با درمان سریع  می توان از بروز این معضل پیشگیری نمود .

"ستار ساعدی" تصریح کرد :هرگاه به دلیلی غده تیروئید نوزاد قادر به تولید هورمون (تیروکسین) به اندازه کافی نباشد یا هورمون تیروئید در بدن بدرستی فعالیّت نکند کم کاری تیروئید اتفاق می افتد و هرگونه تاخیر در درمان کم کاری تیروئید از ضریب هوشی و سلامتی نوزادان خواهد کاست.

وی افزود: هورمون تیروئید یکی از هورمون های مهم در رشد و تکامل نوزاد می باشد و کمبود این هورمون عوارضی مانند عقب ماندگی ذهنی ،کوتاهی قد ،ناشنوایی ،لالی  و بعضی از بیماری های مغزی و عصبی را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: غربالگری کم کاری تیروئید با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد انجام می شود و این نمونه گیری ساده، بی خطر و به حدی کم درد است که گاه حتی نوزاد از خواب بیدار نمی شود و نتیجه آزمایش ۴۸ ساعت بعد مشخص شده و در صورت وجود کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزاد بلافاصله اقدامّات درمانی شروع می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.