پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ١٣ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۵۷۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۴۷۳۷۷ مورد


مهم ترین روش برای جلوگیری از تولد افراد مبتلا به تالاسمی ، انجام آزمایش خون و آزمون های ژنتیکی قبل از ازدواج است که می تواند از احتمال تولد نوزاد مبتلا پیشگیری کند.

به گزارش « وب دا » مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه با اشاره به مناسبت هشتم ماه می ( هجدهم اردیبهشت ماه ) به عنوان روز جهانی تالاسمی ؛هدف از نامگذاری این روز را افزایش آگاهی عمومی بیان کرد و گفت :  تالاسمی یک بیماری ارثی است که بدلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث می شود و هموگلوبین معیوب قادربه اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست .

« مهری فرشاد » در ادامه با بیان اینکه اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند ،بیماری به صورت شدید یعنی ماژورmajor))و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود ، افزود :تالاسمی برای کسانی که نوع (مینور) را داشته باشند، مشکل ایجاد نمی‌کند و آن ها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج نباید با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج کنند اما مبتلایان به تالاسمی شدید و نوع ماژور نیازمند درمان هایی مانند پیوند مغز استخوان و دریافت خون هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان 44 بیمار مبتلا به تالاسمی شناسایی شده است ، تصریح کرد : انجام خدمات درمانی ( آزمایشات ، رادیولوژی ، تزریق خون و ... ) این بیماران در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه می گردد.

به گفته وی در حال حاضر در استان این بیماری به دلیل انجام آزمایشات خون و ژنتیک (در ازدواج های فامیلی) کنترل شده و تعداد بیماران در سال های اخیر روند رو به رشدی نداشته است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.