پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٣١ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۸۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۶۰۸ مورد

سه شنبه ١ خرداد ١٣٩٧ ساعت ١٣:٢٦ ب.ظ   ( بازدید : 410 نفر )

مشکلات عمده روزه داری مانند یبوست، سوء هاضمه و نفخ، افت قندخون، سردرد و ... با توجه به اصول تغذیه ای صحیح کاهش می یابد.

به گزارش وب دا پزشک اپیدمیولوژی مرکز بهداشت بجنورد گفت: سنگ کلیه ممکن است در افرادی که سابقه دارند و مایعات کم مصرف می کنندبروز کند ، بنابراین توصیه می شود که روزه داران در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی از مایعات استفاده کنند .

دکتر"سید جواد جعفریان "اظهار داشت: افزایش اسید در معده خالی باعث عوارض سوزش سر دل و ورم معده می شود که این سوزش از قسمت فوقانی معده در بالای دنده شروع شده و تا ناحیه گلو گسترش می یابد و غذاهای ادویه دار ، نوشابه های گازدار مثل کولا و نیز قهوه این حالت را بدتر می کند .

وی توصیه کرد: افرادی که دچار زخم معده یا ناراحتی های گوارشی هستند باید جهت روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند .

به گفته وی  مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مثل نان های تهیه شده از آرد سفید ( نان لواش و فانتزی ) و کاهش مصرف آب و غذاهای حاوی فیبر ( میوه وسبزی ) سبب یبوست می شود و ‌افزایش مصرف آب و استفاده از نان های سبوس دار ( نان سنگک و جو ) و میوه ها و سبزی ها می تواند در درمان این مشکل تاثیر گذار باشد.

وی  سوء هاضمه و نفخ را نیز از مشکلات روزه داری دانست و افزود: مصرف زیاد غذاهای چرب ، سرخ کردنی و ادویه دار ، غذاهایی مثل تخم مرغ ،‌کلم ،‌عدس ،‌نوشابه های قندی و گازدار مثل کولاها ایجاد نفخ می کند و پرهیز از غذاهای چرب و نوشابه های گازدار و مصرف آب به جای آن ها می تواند به درمان این مشکل کمک کند.

وی گرفتگی عضلات را نیز از دیگر مشکلات این ماه در اثر روزه داری دانست و افزود:مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم ، منیزیوم و پتاسیم سبب بروز گرفتگی عضلات شده و مصرف غذاهایی که منبع غنی از مواد فوق هستند مثل سبزی ها ، میوه ها ، لبنیات ( مثل شیر ، ماست ، پنیر و کشک ) و خرما می تواند سبب درمان گرفتگی عضلات شود.

به گفته دکتر"جعفریان" تعریق زیاد ، ضعف ، کاهش انرژی ، سرگیجه ،‌رنگ پریدگی و حالت غش که ممکن است هنگام بعد ازظهر در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد و از علائم افت فشار خون است و مصرف کم مایعات سبب بروز آن می شود و خنک نگه داشتن فرد و افزایش مصرف مایعات و نمک به درمان آن کمک می کند.

وی تاکید کرد: ضعف ، سرگیجه ، خستگی ، عدم تمرکز ، تعریق ،‌لرزش ، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی ، سردرد ، طپش قلب از علائم افت قند خون است  و مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر سبب بروز آن شده چون این امر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قندخون در طول روز می شود که پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند های ساده می تواند به رفع مشکل کمک کند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.