پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۶۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۲۵۵۴ مورد

یكشنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٧ ساعت ١٠:١٧ ق.ظ   ( بازدید : 2178 نفر )

دندان ها در تأمین سلامت جسمی و روانی انسان نقش بسیار مهمی دارند و به همین دلیل از ابتدای رویش و دوران کودکی باید به بهداشت و سلامت دندان اهمیت داده شود .

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان شمالی ،باور غلطی در جامعه وجود دارد و تصور اذهان عمومی بر این است که دندان های شیری خواهند افتاد و نیازی به مراقبت ندارند اما بر خلاف نظر اغلب والدین که دندان های اولیه (شیری) نقش مهمی ندارند، باید به بهداشت و سلامت این دندان ها بیشتر توجه کرد زیرا نخستین سری دندان هایی هستند که حدوداً در شش ماهگی کودک رویش می‌یابند و در حدود سه سالگی تکمیل شده و سپس در سن شش سالگی ریزش آن ها شروع می‌شود و در نهایت بین 12 تا 13 سالگی دندان های دایمی جایگزین این دندان ها می‌گردند. بنابراین در طول این مدت (رویش اولین دندان تا رویش دندان های دایمی) باید به بهداشت و سلامت آن ها اهمیت داده شود تا زمانی که جایشان را به دندان های دایمی بدهند.

با نگهداری دندان شیری باید فضا را برای رویش دندان های دایمی حفظ کرد زیرا با از دست رفتن هر دندان اولیه (شیری) دندان های مجاور به سمت ناحیه بی‌دندان حرکت می‌کنند و فضا را می‌بندند و مانع رویش دندان دایمی در جای اصلی خود می‌شوند که سبب بروز مشکلاتی از قبیل نهفتگی دندان، نامنظم شدن دندان ها و تنگی فک می‌گردد.

لزوم حفظ دندان های اولیه و تاثیر آن بر سلامت دندان های دائمی

در صورت بروز پوسیدگی در دندان های اولیه ، به منظور حفظ سلامت دندان های دایمی باید به دندانپزشک اطفال مراجعه گردد زیرا چنانچه در درمان تأخیر شود جوانه دندان های دایمی که در زیر دندان های شیری قرار گرفته‌اند آسیب خواهد دید.


وجود دندان های اولیه سالم در جویدن غذا توسط کودک و در نتیجه رشد مناسب او ضروری است و تغذیه نامناسب کودک به خاطر پوسیدگی،درد و نداشتن دندان سالم موجب می‌شود کودک هنگام جویدن غذا دچار مشکل شود و در سال های حیاتی رشد خود تغذیه خوبی نداشته باشد و با کندی و تأخیر رشد مواجه شود . افزون بر آن چنانچه از دندان های اولیه به خوبی مراقبت نشود،تکامل طبیعی استخوان های فک، ماهیچه‌های صورت و نهایتاً فرم صورت اتفاق نمی‌افتد و در چهره و ظاهر کودک نیز تأثیر می‌گذارد.

اهمیت مراقبت از دندان های شیری کمتر از دندان های دائمی نیست

برای پیگری موضوع به سراغ دندانپزشک بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد رفتیم که وی در این خصوص با تاکید بر اینکه اهمیت مراقبت از دندان های شیری کمتر از دندان های دائمی نیست ،می گوید : حدود دو سال طول می کشد که کل دندان های نوزاد ظاهر شود و روی لثه اش قرار بگیرد، دندان های کودک اگرچه کوچک است اما خیلی مهم هستند و بدون وجود یک ردیف منظم از دندان ها، کودک با جویدن و واضح صحبت کردن مشکل خواهد داشت. به خاطر همین است که مراقبت از دندان های شیری کودک و نگه داری آن اهمیت دارد.

دکتر «عبدالرحیم شکریان» با بیان اینکه در مرحله اول می توانید برای مراقبت از لثه با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب یا یک تکه گاز پانسمان، به آرامی حداقل دو بار در روز لثه کودکتان را پاک کنید ، می افزاید:این کار باکتری ها را از بین می برد و از چسبیدن آن ها به دندان جلوگیری می کند و باعث می شود باکتری هایی که به صورت پلاک چسبنده روی دندان هستند و باعث آسیب به دندان نوزاد می شوند ،از بین بروند.

وی خاطرنشان می کند: برای مسواک زدن دندان کودک وقتی اولین دندان جوانه زد می توانید از مسواک انگشتی نرم و مسواک با سر کوچک استفاده کنید.


این دندانپزشک با بیان اینکه وقتی کودک به سن سه سالگی رسید می توانید به آرامی دندانش را از جلو به عقب مسواک بزنید،ادامه می دهد: باید تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود که بتواند خودش مسواک بزند برایش مسواک بزنید و بر فرآیند مسواک زدن کودکتان تا زمانی که بدون کمک بتواند دهانش را بشوید، نظارت داشته باشید.

وی می افزاید : مراقب هر نشانه ای از خرابی مثل لکه های سفید یا قهوه ای یا حفره بر دندان کودک باشید اگر شما یا متخصص اطفال متوجه هر مشکلی شدید حتما او را پیش یک دندان پزشک ببرید.

مراجعه به دندانپزشک از اهمیت زیادی برخوردار است

دکتر شکریان با تاکید بر این که دندانپزشک همواره می تواند توصیه هایی در مورد مواردی چون مراقبت از دندان های شیری کودک،دندان درآوردن،دهان شویه،مکیدن انگشت به شما ارائه بدهد، دندان در آوردن را مرحله سختی عنوان می کند و می گوید : به همین خاطر است که نوزاد برای روزها و هفته ها قبل از در آمدن هر دندان گریه و بی قراری می کند. نوزادان نشانه های دیگری برای دندان درآوردن از خود نشان می دهند که شامل مواردی همچون تراوش آب دهان، ورم کردن لثه ها و دمای بالای بدن است .

وی می افزاید: در این زمان ایده هایی وجود دارد که نوزاد از درد دندان درآوردن رهایی یابد همانند حلقه های دندانی تا بجود و به لثه بمالد و البته هر چیز کوچکی که باعث خفگی شود را نباید به او بدهید همچنین می توانید لثه های نوزاد را با انگشت تمیز مالش دهید.
شکریان اظهار می کند : گاهی اوقات برای کاهش درد می توانید با مشورت پزشک به کودک استامینوفن بدهید و هیچ وقت به نوزاد آسپیرین ندهید چون باعث بروز مشکلات نادر اما خیلی جدی که نوعی مشکل مغزی با نشانه های استفراغ ،کاهش هوشیاری، تشنج و … است در بچه ها می شود.

دکتر «شکریان» با بیان اینکه اگر بچه شما خیلی زود رنج شده یا غیر قابل کنترل است باید با متخصص اطفال در مورد مشکلش صحبت کنید،تصریح می کند: برای جلوگیری از کرم خوردگی و پوسیدگی دندن ها ،شیشه شیر کودک را فقط با چیزهایی همانند شیرخشک، شیر مادر و آب پر کنید و از دادن آبمیوه غیر طبیعی ، نوشیدنی های گازدار و حاوی شکر پرهیز کنید.

وی عنوان می کند: باکتری ها از نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که باعث خرابی دندان نوزاد می شود و از افزودن هر چیز شیرین مثل شکر یا عسل به شیشه کودک بدون تمیز کردن سطح دندان پس از خوردن آن خودداری نمایید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.