پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۱۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۶۰۷۶ مورد

یكشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٧ ساعت ١٠:٣٥ ق.ظ   ( بازدید : 406 نفر )

فعالیت بدنی منظم در طول عمر به‌خصوص سنین بالا عامل حفظ و تقویت ظرفیت‌های قلبی، ریوی، عصبی و اسکلتی است.

به گزارش وب دا مسئول واحد جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: با فعالیت بدنی می‌توان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ را کاهش داد و از جمله فواید زودرس تمرینات بدنی در سالمندان می‌توان به بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت و استقامت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و متابولیسم هوازی بدن و همچنین بهبود دامنه حرکتی مفاصل و هماهنگی بهتردرحرکات، افزایش سرعت راه رفتن، افزایش توده بدنی و درنهایت پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد که همگی منجر به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر می‌گردد.

دکتر"تکتم یزدانی" بابیان اینکه برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نیاز به تحرک است، تصریح داشت: ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد می‌کند.

دکتر"یزدانی"تأکید کرد: به هرگونه حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی بدن ایجاد می‌شود و نیازمند صرف انرژی است فعالیت بدنی گفته می‌شود، ورزش نوعی فعالیت بدنی سازماندهی‌شده است که با هدف بازی و سرگرمی، افزایش توانایی، تندرستی و یا تناسب بدنی و به‌صورت حرکات منظم، مکرر و یا برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شود.

به گفته وی حداقل فعالیت بدنی مناسب (پیاده‌روی) برای حفظ سلامتی در افراد میانسال معادل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط 3 تا 5 روز در هفته است.

وی اظهار کرد: منظور از فعالیت بدنی متوسط فعالیتی است که منجر به افزایش تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس شود و فرد قادر به صحبت کردن باشد ولی در فعالیت بدنی شدید به علت افزایش تعداد تنفس و نفس‌نفس زدن فرد نمی‌تواند به‌راحتی صحبت کند.

وی بهترین و آسان‌ترین فعالیت بدنی درمیانسالان را پیاده‌روی عنوان کرد و به اثرات مثبت فعالیت بدنی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر درمیانسالان نظیر کاهش فشارخون، استفاده بهتر از انسولین ترشح‌شده در بدن و کنترل میزان قند خون، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) خون اشاره کرد.

وی از دیگر اثرات مثبت فعالیت بدنی به قوی‌تر شدن عضله قلب، منظم‌تر شدن ضربان قلب و افزایش جریان خون در قلب و عروق و جلوگیری از رسوب چربی در رگ‌ها، استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان (استئوپروزیس) به‌ویژه در زنان، پیشگیری از اضطراب و افسردگی و ایجاد آرامش در فرد و بهبود کیفیت زندگی، پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان و رحم در زنان، افزایش حرکات روده و پیشگیری از یبوست مزمن و سرطان روده بزرگ اشاره نمود.

کارشناس میانسالان مرکز بهداشت بجنورد نیز در ادامه اظهار داشت: با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود و قلب، ریه‌ها، سیستم عصبی، عضلات و استخوان‌ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می‌شود و باید با ورزش مستمر روند این تغییرات را به تاخیر انداخت .


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.