پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۹۴۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۷۳۴ مورد

یكشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٧ ساعت ١٠:٤٥ ق.ظ   ( بازدید : 428 نفر )

علل ژنتیکی ، آلودگی هوا و مصرف دخانیات زمینه ساز ابتلا به آسم در افراد است.

به گزارش « وب دا » کارشناس مسئول گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه  با اشاره به اینکه آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است ، بیان کرد : علت اصلی و دقیق بیماری آسم هنوز مشخص نشده است اما نشان داده شده که اگر کسی در خانواده سابقه انواع بیماری های آلرژیک (اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم) را داشته باشند، احتمال بروز آسم در سایر افراد خانواده بیشتر می شود.

« فرزانه اکبریانی » با بیان اینکه تماس با برخی از مواد حساسیت زا و محرک نیز ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم گردد، تصریح کرد : برخی افراد نیز به دلیل تماس های شغلی (کارگران نانوایی، چوب بری، رنگ سازی و غیره) ممکن است دچار آسم شوند ،در این میان بیماری آسم در افرادی که هیچ سابقه آلرژی نیز ندارند امکان بروز دارد.

وی در ادامه افزود : از مهم ترین عوامل محیطی که سبب بروز یا بدتر شدن آسم می گردد می توان به گرده های گل و گیاه، عوامل حساسیت زای حیوانات (پر، مو و یا پوست) ،قارچ و کپک، هیره (مایت) موجود در گرد و غبار خانه ها، سوسک و انواع حشرات، دود سیگار و سایر مواد دخانی مانند (قلیان، پیپ و غیره) اشاره کرد.

 به گفته وی آلودگی و تغییرات آب و هوایی به خصوص در هوای سرد و خشک، بوهای تندی نظیر عطر و ادکلن، آلاینده های شیمیایی نظیر شوینده ها و حشره کش ها، تغییرات هیجانی شدید (گریه کردن، خنده شدید و استرس)، عفونت های ویروسی نظیر (سرماخوردگی، آنفولانزا و غیره) ،مواد افزودنی در غذاها، آلرژی های غذایی به ویژه در کودکان، عدم تغذیه با شیر مادر، کمبود ویتامین D و چاقی از دیگرعوامل موثر در بروز یا بدتر شدن آسم است.

« اکبریانی » با اشاره به اینکه شایع ترین علائم آسم عبارت از سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است ، بیان کرد : ممکن است در بعضی از افراد، بیماری آسم همزمان با سایر اختلالات آلرژیک نظیر آلرژی بینی (عطسه مکرر، خارش، گرفتگی و آبریزش بینی) و یا اگزما (ضایعات پوستی و خارش دار) دیده شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد :در درمان آسم دو دسته اصلی داروهای سریع الاثر که این داروها با شل کردن انقباض عضلات راه های هوایی، سبب گشاد شدن این راه ها و در نتیجه کاهش یا رفع علائم آسم می شود و داروهای کنترل کننده به عنوان دسته دوم درمان دارویی بیماران آسمی دارای خاصیت مشترکی هستند؛ که اثرات ضد التهابی آن ها به شمار می رود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.