پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۹۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۷۴۵ مورد

شنبه ٩ تیر ١٣٩٧ ساعت ١٢:٥٨ ب.ظ   ( بازدید : 435 نفر )

تعادل مناسب مایعات باعث حفظ حجم خون و حرکت خون به سمت پوست برای تنظیم دمای بدن در ورزشکاران می‌شود.

به گزارش وب دا متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: به خاطر اینکه ورزش گرما تولید می‌کند و باید برای حفظ درجه حرارت مناسب ، این گرما از بدن خارج شود، جذب منظم مایع ضروری است.

دکتر"دعایی"تأکید می‌کند: حفظ درجه حرارت مناسب بدن توسط تنظیم دمایی صورت می‌گیرد، زمانی که گرما در حین ورزش در ماهیچه تولید می‌شود، از طریق خون به هسته مرکزی بدن منتقل می‌گردد و  دمای هسته‌ای افزایش‌یافته باعث افزایش جریان خون به سمت پوست می‌شود.

وی اظهار می‌کند: شرایط محیطی تأثیر زیادی روی تنظیم دمایی دارد و زمانی که محدوده دمای محیطی گرم تا داغ باشد، بدن باید گرمای ایجادشده در ورزش و گرمای جذب‌شده از محیط را دفع کند.

وی تصریح می‌کند: در چنین مواقعی تنها از طریق تعریق و تبخیر عرق ،دمای مناسب بدن حفظ می‌شود بنابراین حفظ آب بدن زمانی که درجه حرارت محیط به 36 درجه سانتی گراد (8/96 درجه فارنهایت) یا بیش از این می‌رسد، بسیار سخت خواهد شد.

دکتر"دعایی" بابیان اینکه در دماهای گرم‌تر تعریق برای دفع گرمای بدن، اهمیت بیشتری دارد افزود: ورزش در گرما جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پاسخ به استرس را با تغییرات ملایم در لوکوسیت و سیتوکین های در حال گردش، تعدیل می‌کند.

وی تصریح می‌کند: آستانه بحرانی برای افزایش دمای بدن 6 درجه فارنهایت (5/3 درجه سانتی‌گراد) است که بالای این مقدار، پاسخ التهابی بدن منجر به گرمازدگی می‌شود.

این متخصص تغذیه اظهار می‌کند: زمانی که رطوبت هوا افزایش یابد، میزان تبخیر عرق کاهش می‌یابد که منجر به عرق کردن بیشتر بدون انتقال گرمای بدن به محیط می‌شود.

دکتر"دعایی" اظهار می‌کند: تضمین مصرف مناسب و کافی مایعات، کلید کاهش احتمال استرس گرمایی در طول ورزش است.

 

 


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.