پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۶۲۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۰۵۷۸ مورد


تماس مستقیم با پرندگان آلوده و شکار پرندگان دو راه انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان است .

به گزارش پایگاه خبری وب دا،کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با اعلام این مطلب گفت: تماس مستقیم با مدفوع و ترشحات پرندگان و وسایل آلوده،کشتن و کندن پر طیور و ماکیان آلوده و بیمار، تفس هوای آلوده به ویروس و تماس مستقیم با پرندگان آلوده و بیمار و شکار پرندگان یا خریداری پرندکان شکار شده ، از راه های انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان است.

«علیرضا فاضلی» آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان را بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد و گفت:آنفلوانزا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان است و می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمار کند.

«فاضلی» با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد،عنوان کرد:بعضی از انواع آن فقط پرندگان را مبتلا می کند و بعضی علاوه بر پرندگان،زمینه بیماری در انسان را هم فراهم می آورد.

وی تصریح کرد:آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد:تمام کسانی که با پرندگان در ارتباط هستند برای مبارزه با این بیماری باید آگاهی خود را افزایش دهند.

وی وقوع همه گیری بیماری آنفلوانزا را غیر قابل پیش بینی اعلام کرد و اظهار داشت:سرعت انتشار این بیماری بسیار بالاست و پرندگان بیمار، درمان نمی شوند بنابراین یا جان خود را از دست می دهند یا باید آن ها را از بین برد.

وی به عواقب اجتماعی-اقتصادی گسترده این بیماری در هنگام شیوع اشاره و خاطرنشان کرد:ویروس آنفلوانزا توانایی تغییر و جهش دارد به این معنا که ممکن است ویروس آنفلوانزاي پرندگان با نوع دیگری از ویروس مانند آنفلوانزای انسانی ترکیب شود و نوع کاملا جدیدی را به وجود آورد و تا زمانی که واکسن و داروی مناسب نوع جدید تهیه و عرضه شود،خطر همه گیری وسیع برای حیوانات و انسان ها وجود دارد.

«فاضلی»به روش های پیشگیری و کنترل بیماری آنفولانزا در انسان نیز اشاره کرد افزود: استفاده از ماسک و دستمال کاغذی به هنگام سرفه و عطسه برای پیشگیری از انتقال آلودگی به دیگران توصیه می‌شود و این دستمال ها و ماسک ها را باید درون کیسه نایلونی جداگانه بریزید و پس از بستن،آن را در سطل زباله بیندازید آن را در سطل زباله بیندازید و دست ها را با آب و صابون بشویید.

وی ادامه داد: به هنگام بیماری بهداشت فردی و عمومی را رعایت نمایید و از دست دادن با دیگران و روبوسی خودداری کنید.

وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به بیماری استراحت کافی داشته باشید، با دیگران تماس و ارتباط برقرار نکنید و به اندازه کافی مایعات بنوشید.

وی اظهار داشت: سرفه و عطسه فرد بیمار که باعث انتشار تعداد زیادی ویروس در هوا می‌شود، یکی از راه های مهم همه گیر شدن آنفولانزا است.

 


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.