پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۱۷۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۱۲۴ مورد

دوشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٧ ساعت ٩:٠ ق.ظ   ( بازدید : 464 نفر )

سرفه طولانی به مدت ۲هفته یا بیشتر که معمولا همراه خلط می باشد شایع ترین علامت بیماری سل ریوی است .

به گزارش " وب دا " کارشناس مسئول گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به۲۳ مهر ماه و شعار روز جهانی سل که" هم پیمان تا پایان سل " است ، بیان کرد : بیماری سل یکی از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده است که حدود ۲میلیارد انسان میکروب آن را به صورت غیر فعال در بدن دارند.
دکتر " انفرادی " با بیان اینکه میکروب غیر فعال در صورت ضعف سیستم ایمنی فعال می شود و شخص را بیمار می کند افزود : از این رو بیماری سل  اولین علت مرگ در افراد مبتلا به ایدز است.
این مسئول تصریح کرد  : شایع ترین علامت ابتلا به سل ریوی سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر که معمولا همراه خلط می باشد و ممکن است با سایر علایم نظیر تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و با علایم عمومی نظیر تب ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، بی حالی ، تعریق شبانه ، خستگی زود رس و ضعف عمومی دیده می شود .
وی در خصوص راه های تشخیص بیماری نیز بیان کرد : گرفتن شرح حال ، معاینه بالینی ، انجام آزمایش خلط در ۳نوبت و انجام رادیوگرافی از قفسه سینه از راه های تشخیص این بیماری است.
دکتر " انفرادی " یادآور شد : درمان بیماری سل با مصرف چند داروی همزمان امکان پذیر است و در بیشتر موارد بیماری دوره درمان ۶ماهه دارد و عدم مصرف دارو در مقدار و زمان مناسب باعث شکست درمان و ایجاد میکروب های سل مقاوم می شود.
به گفته وی تشخیص و درمان سل در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت رایگان است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.