پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۲۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۱۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۹۱۵۴ مورد

دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧ ساعت ٩:٣١ ق.ظ   ( بازدید : 523 نفر )

خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن بیشتر می شود .

به گزارش وب دا سرپرست اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و پزشک جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه خطر ابتلا به سرطان پستان با افزايش سن، بيشتر مي شود بیان کرد : خطرابتلا به اين بيماري، بعد از سنين 40 و 50 سالگي به شدت افزايش مي‌يابد و پس از آن نیز با افزایش سن، همچنان احتمال بروز بیماری زیادتر می‌شود.
دکتر " محبان آزاد " تصریح کرد : سابقه ابتلا به سرطان پستان در اعضای نزدیک خانواده قبل از یائسگی هم خطر ابتلای فرد به این بیماری را بیشتر می کند .
این مسئول با اشاره به اینکه هورمون های بدن ما می توانند در ایجاد سرطان پستان نقش داشته باشند  افزود : سن زیر 12 سال برای اولین عادت ماهانه ، بچه دار نشدن ، سن بالای 35 سال برای اولین زایمان ، سن بالای 55 سال برای یائسگی و استفاده از درمان جایگزین هورمونی برای علایم یائسگی نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
وی افزود : در خصوص استفاده از قرص خوراکی ضدبارداری نیز مطالعات متفاوتی وجود دارد لیکن در مجموع مصرف این قرص ها خطر سرطان پستان را صرف نظر از مدت استفاده و سابقه خانوادگی و بیماری خوشخیم همزمان افزایش نمی دهد. 
دکتر " محبان آزاد " در ادامه با اشاره به اینکه چاقی شدید نیز احتمال ابتلا به برخی سرطان های خاص را افزایش می دهد، تصریح کرد : از آنجا كه استروژن و برخی دیگر از هورمون های شبه استروژنی (كه می توانند با سرطان پستان در ارتباط باشند) در بافت چربي ذخيره مي شوند، هر چه ميزان چربي در بدن ما بيشتر باشد، مقادير بيشتري از استروژن جهت تأثير بر بافت پستان و سيستم غددي بدن در دسترس خواهد بود.
وی یادآورشد : مقدار اضافه وزن يك خانم در زمان تشخيص بيماري وي، مي تواند بر شانس ابتلاي مجدد وي به سرطان پستان نيز اثر  بگذارد و زمان ایجاد چاقی اهمیت فراوانی دارد به طوری که چاقی های پس از یائسگی به عنوان عامل خطر مهم تری در نظر گرفته می‌شود.
این مسئول همچنین بیان کرد : مواجهه شدن با اشعه xدر دوران جواني، يعني تا سنين 30 تا 35 سالگي هم خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي دهد، بخصوص اگر اشعه به قفسه سينه تابيده شده باشد البته توجه داشته باشيد كه مقدار اين اشعه باید زياد باشد تا به عنوان عامل خطر در نظر گرفته شود و این میزان بسيار بيشتر از مقداری است كه در حين ماموگرافي تابانده می شود .
 


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.