پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۴۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۵۶۲ مورد

شنبه ٢٩ دی ١٣٩٧ ساعت ١٠:٤ ق.ظ   ( بازدید : 373 نفر )

برنج قهوه ای و یا سبوس دار از نظر تغذیه ای مقوی تر و مفیدتر از برنج سفید است.

به گزارش « وب دا » مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه برنج قهوه ای ایرانی سالم تر از برنج قهوه ای خارجی ( به دلیل آلودگی به سموم ) است ، بیان کرد : دانه برنج قبل از پوست کنی و سفید کردن دارای رنگ قهوه ای یا خاکستری است که در دستگاه پولیش حدود 30 درصد از رویه دانه تراشیده می شود تا برنج سفید به دست بیاید.

« نسرین علیزاده » افزود : برنج قهوه ای و یا سبوس دار به خوبی برنج سفید قد نمی کشد اما از نظر تغذیه ای خیلی مقوی تر است  و روغن دانه برنج ، ویتامین ها و عناصر معدنی برنج بیشتر در سبوس آن است.

این مسئول با اشاره به اینکه مصرف برنج قهوه ای در رژیم غذایی باعث می شود تا احتمال بیماری های سرطان ، چاقی ، دیابت ، اختلالات عصبی و بی خوابی در افراد کمتر شود ، تصریح کرد : برنج قهوه ای بر عملکرد سیستم قلب و عروق ، دستگاه گوارش ، مغز و سیستم عصبی اثر مثبت دارد و این ماده غذایی آنتی‌ اکسیدان‌های قوی نیز دارد و بر بیماری‌های فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و ناراحتی‌های پوستی تأثیر مثبت دارد.

وی همچنین بیان کرد : برنج قهوه ای منبع غنی از ویتامین B1 ، ویتامینB2، ویتامین B3 ، ویتامینB6، فولیک اسید، ویتامین E و ویتامین K است.   

علیزاده با بیان اینکه ارزش غذایی برنج‌های قهوه‌ ای به دلیل وجود سبوس زیاد است، افزود: برنج قهوه‌ ای ، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است.

به گفته وی این برنج ، خاصیت ضدافسردگی دارد و به سلامت استخوان‌ها کمک و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.