پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۶۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۸۸۹۲ مورد

شنبه ٦ بهمن ١٣٩٧ ساعت ١٤:٣٣ ب.ظ   ( بازدید : 408 نفر )

تغذیه صحیح و انتخاب سبد غذایی مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان اهمیت دارد.

به گزارش " وبدا " مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه فیبر بخشی مغذی از غلات، میوه ها و سبزیجات است که بدن نمی تواند آن را هضم کند ،بیان کرد : فیبرها موجب کاهش چربی خون، کاهش بروز بیماری های قلبی و کاهش بروز سرطان ها بخصوص سرطان روده بزرگ می شوند .  
" نسرین علیزاده " تصریح کرد : طبق مطالعات انجام شده مصرف گوشت فراوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگرهای آماده و .... بدلیل وجود نیتریت ، نمک زیاد و مواد افزودنی باعث افزایش بروز سرطان های معده و روده بزرگ می شود .  
وی با بیان اینکه میوه ها و سبزیجات رنگارنگ غنی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که در مبارزه با بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند ،افزود : هر چه تنوع رنگی میوه ها و سبزیجات مصرفی بیشتر باشد، مواد مفید بیشتری به بدن خواهد رسید ، مصرف بیشتر میوه ها و سبزی ها باعث کاهش خطر سرطان ریه، دهان، مری و روده می شود .  
وی با بیان اینکه بخارپز کردن سبزیجات بهترین راه حفظ مواد مغذی در سبزیجات است ،یادآور شد : سرخ کردن ، پختن گوشت در کباب پز و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بالا باعث تشکیل مواد شیمیایی سرطان زا می شود .  
این مسئول همچنین تاکید کرد : مصرف سیر، زنجبیل، زردچوبه و ادویه کاری نه تنها باعث بهبود عطر و طعم غذا شده بلکه باعث محافظت از بدن در مقابل سلول های سرطانی می شود . 
" علیزاده " با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از سرطان از غذاهای تازه استفاده کنید ، افزود : افزایش وزن در دوران بزرگسالی با افزایش خطر سرطان مرتبط است ، افرادی که اندازه دور کمرشان بیشتر باشد در معرض خطر زیادتر ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای قلبی و عروقی و احتمالا سرطان قرار دارند .  
وی همچنین بیان کرد : بافت چربی در افراد چاق می تواند هورمون هایی تولید کند که باعث رشد سلول های سرطانی شود .
وی یادآور شد : برای کاهش وزن لازم نیست حتما ورزش های سنگین انجام دهید ، حتی ورزش سبک در کنار تغذیه سالم و متعادل می تواند سبب سوزاندن کالری و کاهش خطر بیماری گردد . 
" علیزاده " با بیان اینکه برای سبک زندگی سالم باید کالری مصرفی خود را کاهش و فعالیت بدنی را افزایش دهید ، اظهار داشت : سرعت خوردن غذا را کاهش دهید بطوری که هر وعده غذا خوردن شما باید 15 دقیقه طول بکشد، برای رسیدن به این هدف به جای قاشق های معمولی از قاشق هایی با حجم کم و یا چنگال استفاده کنید و اگر در طول روز به دفعات احساس گرسنگی می کنید، بهتر است در طول روز حداقل 5 وعده غذایی شامل سه وعده اصلی سبک و دو میان وعده داشته باشید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.