پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۹۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۳۶۸۲ مورد

دوشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٧ ساعت ١١:٥ ق.ظ   ( بازدید : 873 نفر )

امدادگران جزو اولین گروه هایی هستند که به محل حادثه می رسند اما گاهی لازم است تا پیش از رسیدن آنان امدادرسانی از سوی نزدیک ترین فرد به محل حادثه انجام شود.

به گزارش « وب دا » رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث استان با بیان این مطلب گفت : لازم است عموم مردم با آموزش همگانی امداد و نجات آشنا شوند تا در هنگام بروز حوادث تا رسیدن نیروهای امدادی مناسب ترین رفتار را انجام دهند.

دکتر « دولت آبادی » تصریح کرد : نخستین اقدام در صحنه حوادث پس از تماس با اورژانس و نیروهای امدادی ،  ارزیابی دقیق صحنه است و محل  از نظر احتمال خطر بروز تصادف ، برق گرفتگی ، گازها ، مواد شیمیایی ، غرق شدگی و ... باید بررسی شود تا علاوه بر اینکه خطری جان دیگر افراد و امدادگران را تهدید نکند ،فرد حادثه دیده نیز امکان دریافت خدمات امدادی مناسب را داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد:  پس از ایجاد ایمنی در محل ؛ بررسی هوشیاری ،باز بودن مسیر تنفسی ،تنفس و گردش خون بیمار یا مصدوم به ترتیب در اولویت هستند.

این مسئول بیان کرد : سطح هوشیاری ، اولین علامتی است که در هر مصدومی باید مورد ارزیابی قراربگیرد ، تعداد طبیعی تنفس فرد مصدوم که مقدار آن با شمردن تعداد تنفس از طریق دیدن حرکت قفسه سینه یا شکم در یک دقیقه به دست می آید (برای افراد بزرگسال 12 تا 20 بار در دقیقه و برای کودکان یک تا هشت سال 15 تا 30 بار در دقیقه و نوزدان20 تا 50 بار دردقیقه می باشد) و در نهایت تعداد نبض یا همان ضربان قلب باید ارزیابی شود.

دکتر « دولت آبادی » اضافه کرد : در ادامه اندازه گیری درجه حرارت بدن نیز به شیوه دهانی و زیر بغل باید انجام شود و پس از آن باید رنگ ، دما و رطوبت بدن مصدوم بررسی شود و در مرحله آخر نیز تقارن مردمک چشم ها باید چک شود. 

این مسئول یادآورشد : بعد از بررسی هوشیاری اگر راه تنفسی مصدوم بسته بود آن را باز کنید و در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم، تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را جلو بیاورید و سرش را به آرامی به عقب خم کنید.

وی افزود : اگر در مصدوم خونریزی آشکار وجود دارد با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل از خونریزی جلوگیری کنید و در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا بیاورید تا خونریزی کمتر شود .

وی تاکید کرد :.حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع نخاع می شود، از این رو در صورتی که با روش های صحیح حمل مصدوم آشنایی ندارید، اگر خطری فوری مانند آتش سوزی جان وی را تهدید نمی کند، از جا به جا کردن مصدوم تا رسیدن نیروی های امدادی خودداری کنید.

وی با اشاره به اینکه این موارد اقدامات اولیه است که عموم مردم باید از آن اطلاع داشته باشند، تصریح کرد : هدف از آشنایی با این اقدامات تنها ارائه کمک های اولیه تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس است و هیچ یک از این موارد نمی تواند جایگزین معاینه های تخصصی پزشکی شود.

این مسئول تاکید کرد : شما به عنوان کمک کننده اولیه مسئول حفظ حقوق بیمار هستید و تمام اقدامات انجام شده خود را ثبت کرده و به نیروی های امدادی گزارش دهید و دانش و مهارت های خود را همیشه به روز نگه دارید .


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.