پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۹۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۳۳۸۷ مورد


کارشناس مامایی و سوپروایزر بالینی بیمارستان بنت الهدی بجنورد، گفت: آگاهی از اختلالات ژنتیکی دوران جنینی حلقه مفقوده‌ای در میان خانواده ها و زوج‌های جوان استان است.

به گزارش وب دا، فروزان علوی‌مقدم با اشاره به اینکه در این استان ازدواج های فامیلی زیادی انجام می شود، اظهار کرد: اختلالات دوره جنینی نتیجه دو عامل ژنتیک و یا رعایت نکردن موارد پزشکی توسط مادر و هر دو عامل در نتیجه عدم آگاهی است.
وی در ادامه سخنان خود آمار ابتلا به ناهنجاری های قلبی و سیستم عصبی نوزادان را رو به کاهش ذکر کرد و ادامه داد: شکاف کام و لب بیشترین ناهنجاری است که در میان نوزادان تازه متولد شده مشاهده می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: بیماری شکاف لب و کام معمولاً در سه ماهه نخست بارداری ممکن است در جنین ایجاد شود که در این عارضه استخوان‌های لب و کام به دلیل اختلالات مادرزادی و ژنتیکی به طور کامل شکل نگرفته و همین مسئله باعث بروز مشکلات و اختلالات گفتاری و تلفظی می‌شود. 
علوی مقدم افزود: بیماری شکاف لب و کام در بزرگسالی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در افراد می‌شود زیرا مشکلات تکلم و حتی ظاهر این افراد آن‌ها را از اجتماع دور می کند و بروز اختلالاتی در زندگی روزمره افراد را باعث می‌شود. 
وی توصیه کرد: مادران باردار باید حتی سرماخوردگی در این دوران را جدی بگیرند زیرا تب شدید و کنترل نشده مادر در دوران بارداری بسیار خطرناک و عامل ایجاد ضایعه در جنین  است .
وی با اشاره به اینکه مادران باردار باید در این دوران از قرار گرفتن در معرض اشعه یا مواد سمی به جد پرهیز کنند، تصریح کرد: برخی از مادران به دلیل عدم آگاهی از داروهای غیر مجاز در این دوران استفاده می کنند.
سوپروایزر بالینی بیمارستان بنت الهدی بجنورد ادامه داد: در دوره بارداری تمام داروها باید زیر نظر متخصص استفاده شود.   
علوی مقدم اضافه کرد: علاوه بر موارد اکتسابی یاد شده، ژنتیک نیز در بروز اختلال در جنین بسیار اثرگذار است.
وی گفت: دلیل بسیاری از اختلالات ژنتیکی، ازدواج های فامیلی است که زوج های جوان باید قبل از ازدواج مشاوره و آزمایش های لازم برای فرزندآوری سالم را انجام دهند تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.