پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٢٨ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۲۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۷۱۱۲ مورد

شنبه ٢١ اردیبهشت ١٣٩٨ ساعت ١٠:١٠ ق.ظ   ( بازدید : 468 نفر )

مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بجنورد سوءتغذیه مادر را مهمترین شاخص برای تولد نوزاد کم وزن در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد.

به گزارش وب دا، شهلا جودت شیوع تولد نوزاد کم وزن را یکی از شاخص های مهم بهداشتی جوامع دانست و گفت : نوزادانی که با وزن کمتر از دو کیلو و 500 گرم متولد می شوند، بیشتر در معرض ابتلاء به سوء تغذیه و بیماری های مختلف از جمله اسهال قرار دارند و خطر مرگ و میر در آن ها بیشتر از نوزادانی است که با وزن طبیعی متولد شده اند. 
وی با بیان اینکه دو سوم کل مرگ های نوزادی مربوط به نوزادان کم وزن و سوءتغذیه مادر مهم ترین شاخص برای تولد نوزاد کم وزن است، اظهار کرد: اجرای برنامه های حمایتی و تخصیص سبدهای غذایی به مادران نیازمند دچار سوء تغذیه از جمله اقداماتی است که می تواند آمار شیوع تولد نوزادان کم وزن را کاهش دهد.
مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بجنورد اضافه کرد: پيرو تفاهم نامه به عمل آمده با مسئولين موسسه بنياد علوی و دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برنامه حمايت تغذيه ای زنان باردار و شيرده مبتلا به سوء تغذيه خانوارهای نيازمند بر اساس شاخص هایی اجرا می شود.
جودت خاطرنشان کرد: اولویت توزیع سبدهای غذایی ویژه حمایت تغذیه ای از زنان باردار نیازمند ، در مناطق روستایی و بر اساس شرایطی خاص می باشد و این بسته ها به تمامی مادران باردار تعلق نمی گیرد. 
وی هدف از اجرای این برنامه را ارتقای سطح سلامت تغذيه ای زنان باردار و شيرده نیازمند و دچار سوء تغذيه ذکر کرد و گفت: در اين برنامه، زنان باردار حائز شرایط از ابتدای ماه چهارم حاملگی تا 6 ماه پس از زايمان (به مدت 12 ماه) تحت پوشش قرار می گیرند. 
جودت با بیان اینکه اين برنامه در مناطق روستايی اجرا می شود، تصریح کرد: گروه هدف برنامه زنان روستايی مبتلا به سوء تغذيه در خانوارهای نيازمند و با اولویت بارداری نوبت اول می باشند. 
وی یادآور شد: در صورتيکه تعداد مادران روستایی واجد شرايط کمتر از تعداد پيش بينی شده باشد، مادران باردار مناطق حاشیه ای شهرها نیز تحت پوشش قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: البته زنان باردار دچار سوء تغذيه و نيازمند که بر اساس شاخص های تعيين شده شناسايی می شوند فقط در طول يک بارداری می توانند از مزايای طرح استفاده کنند .
این کارشناس تغذیه در مورد شاخص های انتخاب مادران باردار تحت پوشش برنامه، توضیح داد: نيازمند بودن مادر ( به تاييد شورای اسلامی منطقه سکونت) و نداشتن بيماری(شرايط منع مطلق بارداری) و دارا بودن يکی از شاخص های بهداشتی – تغذيه ای از شاخص های مورد نظر است.
جودتBMI کمتر از 18/5 ،  وزن کمتر از 45 کيلوگرم در قبل از بارداری،  هموگلوبين کمتر از 11 گرم در دسی ليتر (در سه ماهه دوم بارداری)، بارداری دوقلويی و بيشتر و  وزن گيری نامطلوب دوران بارداری بر اساس جدول ميزان افزايش وزن بر حسب BMI را از شاخص های بهداشتی – تغذيه ای عنوان کرد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.