پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۵۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۳۱۹ مورد


بهترین راه مقابله با تشنگی در طول روزه داری، کاهش دریافت نمک و مصرف میوه و سبزی بیشتر در فاصله افطار تا سحر است.

به گزارش وب‌دا، مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز تشنگی در طول روز است که محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های سحر و افطار بسیار مهم است چرا که دریافت اضافی نمک، بدن را مجبور به واکنش می‌کند و برای دفع مازاد نمک، مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود.

نسرین علیزاده اظهار کرد: توصیه می‌شود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ لازم است ، دیگر سر سفره نمکدان نباشد و به غذا نمکی اضافه نشود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از میوه و سبزی در جلوگیری از بروز تشنگی موثر است، خاطرنشان کرد: بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد در وعده سحر استفاده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه اضافه کرد: از مصرف مواد غذایی پر پروتئین مانند انواع کباب‌ در وعده سحری خودداری شود چرا که این مواد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می‌شود.

علیزاده در ارتباط با یک افطاری سالم گفت : در وعده افطار بهتر است ابتدا روزه دار با چای کمرنگ، آبجوش یا شیر گرم با خرما و کشمش روزه خود را باز کند.

وی ادامه داد: سپس یکی از غذاها مانند انواع نان سبوسدار،پنیر همراه سبزی یا گوجه فرنگی، گردو، فرنی یا شیر برنج، انواع کوکو و شله زرد مصرف شود.

وی با اشاره به وعده شام افزود: با فاصله دو ساعت بعد از افطار یکی از غذاها مانند سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ مصرف شود.

علیزاده اظهار کرد: ویتامین ث موجود در میوه و سبزی جذب آهن بدن را افزایش داده و در سوخت و ساز طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش ویژه ای دارد لذا تا پایان شب به اندازه ای که فرد میل دارد، از میوه ها، سبزی، آب و سایر نوشیدنی ها استفاده کند.

وی در مورد وعده سحری نیز گفت: وعده سحر بهتر است مانند نهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود.

علیزاده یادآور شد: بلافاصله پس از سحری چای مصرف نشود چرا که علاوه بر کاهش جذب آهن، باعث افزایش ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.