پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۷۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۰۳۲ مورد

سه شنبه ٣١ اردیبهشت ١٣٩٨ ساعت ٢:٢٠ ق.ظ   ( بازدید : 652 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز پویش ملی کنترل فشار خون، گفت: فشار خون کنترل نشده، صدمات جبران ناپذیری برای فرد، خانواده و اجتماع به همراه دارد.

به گزارش وب دا دکتر سید احمد هاشمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خراسان شمالی جزو استان های با شیوع فشار خون بالا در کشور است که رقم ثبت شده 2/20 درصد اعلام شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با اجرای طرح غربالگری در قالب بسیج ملی کنترل فشار خون،حدود  50 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال استان مبتلا به فشار خون شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه اطلاعات و کدملی افرادی که فشارشان اندازه‌گیری می‌شود، در سامانه سیب ثبت می شود، خاطرنشان کرد: به دست آوردن این اطلاعات زمینه ساز آگاهی سیستم درمان برای پیشگیری از ابتلای جامعه هدف به بیماری های خطرناکی همچون سکته های قلبی و مغزی، بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، چشمی و غیره است.

این مسئول ، علل ابتلا به فشار خون را دو عامل اولیه و ثانویه دانست و افزود: در علل اولیه 95 درصد موارد فشار خون دلیل خاصی ندارد اما در جنسیت مردان آمار ابتلا بیشتر و عوامل ژنتیک، چاقی و دیابت را می توان دخیل دانست.

دکتر هاشمی عوامل ثانویه ابتلا به فشار خون را ابتلای فرد به بیماری هایی نظیر اختلالات کلیوی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سیگار و مشروبات الکلی ریسک فاکتور ابتلا به فشار خون است، اضافه کرد: بیماری فشار خون در بسیاری از موارد علامتی نداشته و 60 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه سکته های قلبی و مغزی از فشار خون بالا ناشی می شوند، تصریح کرد: در خراسان شمالی طبق آمار، دلیل اول مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی است، بعد از آن تصادف و حوادث ترافیکی و در مرحله سوم ابتلا به انواع سرطان ها قرار دارد.

 دکتر هاشمی اضافه کرد: متاسفانه سرانه مصرف نمک در خراسان شمالی و کشور دو تا 3 برابر معمول در جهان یعنی حدود 11 تا 15 گرم است که خود عامل ابتلا به فشار خون می باشد.

وی افزود: در برخی از مناطق روستایی استان حتی میانگین استفاده از نمک به 30 گرم نیز می رسد.

وی همچنین خواستار پرهیز از استفاده بی رویه از انواع روغن ها و چربی و غذاهای فست فودی شد و اضافه کرد: رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی علت اصلی ابتلا به عارضه های زیادی از جلمه پرفشاری خون است.

دکتر هاشمی گفت: امروز 50 درصد جامعه دچار کم تحرکی شده است و مردم ما با حرکت به سمت زندگی ماشینی کمتر از نیم ساعت در روز پیاده روی و ورزش می کنند.

وی با بیان اینکه استفاده بی رویه از شکر و قند نیز عامل چاقی و ابتلا به بسیاری از بیماری هاست، تصریح کرد: میانگین مصرف روزانه 80 گرم شکر در خراسان شمالی زنگ خطر ابتلا به بیماری های زیادی از جمله چاقی، دیابت و فشار خون است.

وی با اشاره به اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون در دو مرحله اطلاع رسانی و غربالگری اجرا می شود، افزود: این طرح از تاريخ 27/2/98 لغايت 15/4/98، در دو مرحله اجرای می شود که مرحله آموزش و اطلاع رسانی از مورخه بیست و هشتم اردیبهشت ماه تا پایان برنامه و مرحله غربالگری از تاریخ هفدهم خرداد لغایت پانزدهم تیرماه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ادامه داد: 374 خانه بهداشت و 82 مرکز بهداشتی درمانی و نیز بیش از 35 پایگاه موقت در سطح استان، تمامی بیمارستان‌ها و کلینیک های دولتی، خصوصی و خیریه استان آماده اجرای طرح ملی بسیج فشار خون هستند.

دکتر هاشمی افزود: ارگان‌های مرتبط دیگر از جمله هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، سپاه و غیره در اجرای این طرح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را یاری می رسانند.

 


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.