پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۶۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۴۷۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۷۹۸۶ مورد

شنبه ١٨ خرداد ١٣٩٨ ساعت ١٢:٨ ب.ظ   ( بازدید : 622 نفر )

روش مطالعه کتاب هاي درسي به شیوهPQRST) ) راهي موثر براي بهتر فهميدن و حفظ کردن مفاهيم و اطلاعات کليدي است.

به گزارش وب‌دا، کارشناس اداره مشاوره معاونت دانشجویی دانشگاه اظهار کرد: یک روش موثر مطالعه ؛ روشPQRST) ) و برگرفته از نخستين حرف نام هر يک از مراحل پنج گانه یعنی پيش خوانیPreview) ) ، سوال کردن Question) )، خواندن (Reding) ، به خود پس دادن ( (Self- recitationو آزمونTest)) و مخفف فارسی آن کلمه (پس خبا) است.

وی در مورد مرحله پ (پيشخواني) توضیح داد: نخست دانشجو به مرور کلي فصل معيني از کتاب مي پردازد تا با موضوعات کلي مورد بحث آشنا شود و براي اين منظور فهرست مطالب فصل را مي خواند.

وی اضافه کرد: سپس مطالب فصل را مرور مي کند و طي آن، عناوين بخش هاي اصلي و فرعي فصل را مورد توجه قرار می دهد و تصاوير و نمودارها را از نظر مي گذراند.

یزدانی افزود: اين مرحله تصويري کلي از مطالب فصل و سازمان بندي آن به دست مي دهد.

وی با اشاره به مرحله س (سوال کردن) گفت: قبل از مطالعه مطالب هر بخش، نخست عنوان آن بخش و عنوان‌هاي فرعي آن خوانده می شود سپس درحین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن به صورت یک یا چند سوال در نظر گرفته می شود که بعد باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه دانشجو در مرحله خ (خواندن)، باید مطالب هر بخش از فصل را براي آگاهي از معاني آن با دقت بخواند، اضافه کرد: ضمن خواندن، سعي شود به سوال‌هايي که در مرحله سوال کردن مطرح شده بود پاسخ دهد.

این مشاور خطاب به دانشجویان ادامه داد: درباره مطالبي که مي خوانيد، تامل کنيد و بکوشيد بين آن مطالب و اطلاعات قبلي خود ارتباط برقرار کنيد.

وی در خصوص مرحله ب (به خود پس دادن)، توضیح داد : پس از خواندن هر بخش، باید سعي شود مفاهيم اصلي را به خاطر آوريم و اطلاعات را از حفظ با خود بگوييم.

وی یادآور شد: مفاهيم را به زبان خود بازگو کنيد و مطالبي را که به ياد مي آوريد با متن کتاب تطبيق دهيد تا مطمئن شويد که آن ها را کامل و درست آموخته و حفظ کرده ايد.

یزدانی در مورد مرحله آ ( آزمون) گفت: دانشجو پس از خواندن مطالب فصل بايد به آزمون و مرور مطالب بپردازد و با مراجعه به يادداشت هاي خود ببينيد چه مقدار از مفاهيم اصلي را به ياد دارد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.