پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۴۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۹۹۷۲ مورد

چهارشنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٨ ساعت ١٢:٢١ ب.ظ   ( بازدید : 259 نفر )

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه برچسب اعتیاد بر نوزاد تازه به دنیا آمده اشتباه و غیرمنطقی است، گفت: اختلال وابستگی به مواد مخدر متاثر از مادر معتاد، راه درمان آسانی دارد.

به گزارش وب‌دا، زهرا یوسف‌نژاد با بیان اینکه مادران بارداری که معتادند به هیچ عنوان خود درمانی نکنند، اظهار کرد: خود درمانی و یا ترک مواد بدون مراجعه به کلنیک ممکن است عوارض جدی بر جنین داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه دلیل ابتلا به اعتیاد بسیاری از مادران معتاد در خراسان شمالی این بوده که استفاده از مواد از درد دوران بارداری و زایمان می‌کاهد.

وی اضافه کرد: با این استدلال در بسیاری از موارد استفاده از مواد باعث وابستگی بدن به مواد مخدر شده است.

 مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه پروسه ترک مواد مخدر مادر باردار مبتلا به اعتیاد از طریق متادون درمانی انجام می شود، خاطرنشان کرد: رسالت اصلی معاونت بهداشتی دانشگاه فعالیت در حوزه پیشگیری است.

یوسف نژاد نوزاد به دنیا آمده از مادر معتاد را دچار سندروم محرومیت ذکر کرد و گفت: این نوزادان پس از به دنیا آمدن فریاد و یا جیغ‌های شدیدی می کشند و بیقرار هستند.

وی با بیان اینکه پزشک اطفال در صورت تشخیص اختلال وابستگی کودک، برای وی مرفین خوراکی تجویز می کند، تصریح کرد: مراحل ترک و جدا کردن نوزاد از این وابستگی در همان زایشگاه‌ها در طول حدود 15 روز انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ترک دادن وابستگی نوزاد به مواد آسان است، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری موارد پس از مرخصی، مادر دوباره مواد مصرف می کند که این امر بر سلامت نوزادش اثر منفی می گذارد.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه در تحقیقات انجام شده خراسان شمالی جزو استان های در رده نخست در زمینه استفاده از مواد مخدر سنتی است، افزود: تغییر بسیاری از باورهای غلط از جمله استفاده از مواد مخدر برای کاهش درد ضروری است.

وی گفت: از خدمات معاونت بهداشتی دانشگاه غربالگری مادر معتاد و ارجاع وی به روانشناس و در صورت نیاز در مرحله بعد معرفی به کلنیک ترک اعتیاد برای متادون درمانی است.

وی با بیان اینکه ترک اعتیاد در دوران بارداری مضر است و باید فرد زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد، ادامه داد: در این دوران معمولا متادون درمانی تجویز می‌شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه در این حوزه، تامین اعتبار برای متادون درمانی مادر باردار نیازمند و بی بضاعت است.

یوسف نژاد خواستار تغییر رفتار و دیدگاه جامعه در برخورد با بیماران مبتلا به اعتیاد شد و اظهار کرد: متاسفانه برخی از رفتارهای غلط به گسترش و وخیم تر شدن اوضاع فرد وابسته به مواد مخدر دامن می زند بنابراین با درک صحیح باید برای درمان این افراد بکوشیم.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.