پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۱۷۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۹۶۶ مورد

سه شنبه ٢٨ خرداد ١٣٩٨ ساعت ١٠:٥١ ق.ظ   ( بازدید : 845 نفر )

با تغذیه صحیح از برزو بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تغذیه صحیح را عاملی موثر در پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی دانست.
به گزارش وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی شامل اختلال در چربی‌های خون و بالا بودن سطح کلسترول خون، کم تحرکی، فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشارهای روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات است.
وی توصیه‌های تغذیه‌ای موثر در پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را شامل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه دانست و ادامه داد: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است.
وی اضافه کرد: تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در پنج گروه اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها معرفی می‌شوند.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی از اولویت های پیشگیری از ابتلا به عوارض قلب و عروق است، افزود: باید غذاها را تا حد امکان به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف کرده و از سرخ کردن زیاد غذا خودداری شود.
علیزاده ادامه داد: مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، پفک، سس‌ها، مغز، دل و قلوه، کله و پاچه در برنامه غذایی به حداقل کاهش یابد و پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ قبل از طبخ جدا شود.
وی با بیان اینکه باید از قسمت‌های کم چرب گوشت‌ها استفاه کنیم، گفت: استفاده از گوشت‌های کم چرب مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز مفید است و استفاده حداقل دو بار در هفته از ماهی توصیه می شود.
وی یادآور شد: چربی موجود در ماهی از انواع چربی‌های مفید است و به جای سرخ کردن ماهی، آن را به شکل بخارپز و یا تنوری استفاده کنیم.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه با اشاره به اینکه از روغن زیتون برای سرخ کردن غذا استفاده نشود، اظهار کرد: توجه به نوع روغن مصرفی بسیار مهم است لذا استفاده از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد، برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون پیشنهاد می شود.
علیزاده افزود: از مصرف غذاهای سرخ کرده پرهیز کنیم و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.
وی ادامه داد: روغن جامد هیدروژنه، حاوی اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس است که خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، از طرفی مصرف روغن زیتون و مغزها به دلیل کنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.