پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۷۹۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۷۵۳۲ مورد

دوشنبه ٢٥ شهریور ١٣٩٨ ساعت ١:٤٨ ق.ظ   ( بازدید : 134 نفر )

سازمان بهداشت جهانی سرطان سینه را مهم‌ترین بیماری در میان بانوان عنوان کرده و هنوز به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در میان این قشر از جامعه شناخته می شود. سن ابتلا به این بیماری در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است به طوری که 17 درصد از بیماران زیر 35 سال و 25 درصد از آن ها زیر 45 سال سن دارند.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن تاکید بر لزوم ماموگرافی هر 6 ماه یکبار برای بانوان بالای 40 سال، اظهار می کند: متاسفانه عدم اطلاع کافی از این بیماری و روش های تشخیص زود هنگام، باعث شده بسیاری از افراد زمانی  متوجه بیماری خود شوند که سرطان سینه در مراحل پیشرفته قرار گرفته است.

دکتر فلوریا انفرادی با بیان اینکه هر خانمی با توجه به ایجاد تغییر در اندام ظاهری بدن خود ممکن است به وجود سرطان پی ببرد، اضافه می کند: در این موارد باید در سریع ترین زمان با در میان گذاشتن وضعیت تغییرات جسمی با پزشک متخصص، از پیشرفت خطر جلوگیری شود.

وی می گوید: بانوان نیمی از جمعیت جهان هستند و در تمام دنیا بیماری سرطان پستان یک بیماری شایع و شاید یکی از شایع ترین سرطان هایی است که انسان به آن دچار می شود.

وی ادامه می دهد: این سرطان اگر با توجه به نشانه هایی که دارد در مراحل اولیه تشخیص داده شود، خیلی خوب درمان شده و بیمار می تواند زندگی طبیعی داشته باشد.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در کشورمان طبق آمار 65 درصد بانوان زمانی مراجعه کردند  که کار از کار گذشته است، خاطرنشان می کند: در این موارد وقتی از بیمار سوال شود می گویند شش ماه تا یکسال متوجه نشانه هایی شده اند اما عکس العملی نشان نداده و یا به افراد غیر کارشناس مراجعه کرده اند که شنیده اند مشکل خاصی وجود ندارد و برطرف می شود.

دکتر انفرادی می گوید:  همین غفلت باعث شده کار از کار بگذرد و زمانی بیمار برای درمان به پزشک مراجعه کند که دیر شده است.

وی ادامه می دهد: بانوان باید از خودشان بپرسند که به عنوان یک خانم تا چه حد در مورد سرطان پستان اطلاعات دارند؟ این بیماری چه نشانه هایی دارد و اگر علائمی پیدا شد برای درمان به کجا باید مراجعه کرده و چه اقداماتی را انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه بانوان باید ماهیانه یکبار خود را معاینه کنند، اظهار می کند: موقع استحمام زیر آب گرم با چرخش های دورانی در اطراف سینه در مواردی می توان متوجه وجود توده شد.

 مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید می کند: درمان زمانی موثر است که فرد زود متوجه بیماری خود شده و برای درمان اقدام کند.

دکتر انفرادی ادامه می دهد:  بانوان بعد از سن 40 سالگی باید هر سال دو بار به ماموگرافی مراجعه کنند.

وی یادآور می شود: ماموگرافی راهی آسان است که بسیار زود وجود توده های سرطانی را تشخیص می دهد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.