پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۷۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۵۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۶۶۲۱۱ مورد

دوشنبه ١ مهر ١٣٩٨ ساعت ٢:٢٧ ق.ظ   ( بازدید : 357 نفر )

کارگاه خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، در محل درمانگاه تخصصی بیمارستان امام علی (ع) بجنورد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، به مناسبت فرا رسیدن" 21سپتامبر" روز جهانی آلزایمر، کارگاه آموزشی با عنوان آموزش خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در محل درمانگاه تخصصی بیمارستان امام علی (ع) بجنورد برگزار شد.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام علی(ع) بجنورد در این کارگاه با اشاره به نقش تغذیه در بروز و پیشگیری از بیماری آلزایمر، گفت: بر اساس اطلاعات موجود، تخمین زده می شود که در هر سه ثانیه، یک نفر در جهان به بیماری آلزایمز مبتلا می شوند.

مرضیه ساعدی با بیان اینکه پنج درصد از جمعیت 65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند، ادامه داد: این در حالی است که 10 الی 15درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می برند.

وی اضافه کرد: بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده سیستم عصبی مرکزی انسان است که باعث زوال قوای عقلانی می‌شود. منشاء این بیماری دقیقا معلوم نیست و علاجی هم برای آن در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول‌های مغزی شده و به جای آن ها اشکال خاصی به نام "پلاک های پیری" در مغز به وجود می‌‌آید، تصریح کرد: شیوع بیماری آلزایمر در کشورهای در حال توسعه با توجه به رشد سریع جمعیت سالمند بیشتر از جوامع دیگر است.

مرضیه ساعدی با بیان اینکه بیماری آلزایمر نوعی از زوال عقل محسوب می‌ شود، خاطرنشان کرد: آلزایمر با نشانه هایی همچون از دست دادن حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، تغییرات روانی، تغییرات شخصیتی و ضعف در قوه تشخیص شناخته می ‌شود.

وی اظهار کرد: مهم ترین عوامل خطرزا در بروز بیماری آلزایمر، سن، سابقه خانوادگی و وراثت است، اما عوامل متعدد دیگری مانند تغذیه وجود دارد که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش داده و از این رو این بیماری با انتخاب الگوی تغذیه ای و رفتاری سالم و سلامت بخش در زندگی ارتباط بسیار نزدیک دارد.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام علی(ع) تاکید کرد: بررسی های علمی و مطالعات صورت گرفته بیانگر این موضوع است که مصرف گروهی از مواد غذایی موجب تقویت حافظه شده و گروهی دیگر می تواند موجبات افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را فراهم آورد.

ساعدی افزود: با توجه به اثرگذاری آن‌ها در بروز سایر مشکلات مرتبط با سلامت، محدود کردن این مواد غذایی آسیب رسان در برنامه تغذیه ای امری ضروری است .

وی ادامه داد: امروزه نقش و اهمیت تغذیه مناسب و سلامت بخش در تضمین سلامت بر هیچ فردی پوشیده نیست، تغذیه مناسب سبب بهبود عملکرد قلب شده و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی بر نقش و تاثیر تغذیه نامناسب بر احتمال بروز و توسعه بیماری آلزایمر تاکید کرد .

گفتنی است در این کارگاه آموزشی، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان علاوه بر آموزش چهره چهره به شیوه سخنرانی، با استفاده از نمایش فیلم آموزشی و توزیع پمفلت های آموزشی با موضوع آلزایمر در میان مراجعه کنندگان درمانگاه به آموزش های خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر پرداخت.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.