پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٨ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۳۲۹۳۱۷ مورد

چهارشنبه ١٠ مهر ١٣٩٨ ساعت ١٤:٣٠ ب.ظ   ( بازدید : 26 نفر )

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به ترک کودکان در مهدکودک‌ها هشدار داد و تاکید کرد: مادران و همراهان در نخستین روزهای حضور فرزندشان در مهدکودک به صورت جدی از تنها گذاشتن کودک اجتناب کنند.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، زهرا یوسف نژاد پیامد ترک کودک در مهدکودک و غیب شدن بیخبر مادران به دور از چشم فرزندشان را ایجاد اختلال وابستگی در بزرگسالی دانست و اظهار کرد: بی اعتمادی و یک عمر ترس در افراد نتیجه همین رفتار غلط پنهانی ترک کردن کودکان است.

وی با بیان اینکه تا سن پیش دبستانی هیچ اجباری برای بردن کودک به مهد وجود نداشته باشد، ادامه داد: تصمیم بهتر برای رفتن به مهد از سن سه سالگی است به شرط آنکه کودک تمایل داشته و محیط را بپذیرد.

وی با بیان اینکه اگر والدین تصمیم قطعی برای بردن کودک به مهد دارند باید اصول و قوانین آن را بدانند، خاطرنشان کرد: 14 روز زمان نیاز است تا کودک در کنار مادر خود با محیط مهدکودک کنار آمده و شرایط جدید را بپذیرد.

این روانشناس تصریح کرد: یک باور غلط این است که مربی مهد به والدین می گوید بروید کودک پس از گریه کردن آرام می شود، اما این آرامش به چه قیمتی است؟

یوسف نژاد ادامه داد: مادر با ترک کردن فرزند خود حس بی اعتمادی را در او تقویت کرده و یا پنهان از کودک در حال بازی کردن غیب شده و از مهدکودک خارج می شود که رفتار کاملا غلطی بوده و تاثیرات مخربی در روح و روان کودک بر جای می گذارد.

وی با اشاره به مهلت  14 روزه برای عادت کردن کودک به مهدکودک، توضیح داد: در این زمان مادر از توضیحات غیر واقعی و بزرگ نمایی که این مهد چه خوب است و غیره بپرهیزد تا کودکش واقعیت ها را ببیند.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت گفت: روز نخست در مهد فقط در حد 40 دقیقه مادر و کودک با محیط مهد آشنا شوند، روز دوم و روزهای بعدی زمان بیشتری برای آشنایی با محیط سپری شود. 

یوسف نژاد یادآور شد: ایجاد احساس اعتماد نسبت به محیط جدید در کودک بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بسته به نوع ارتباط کودک با محیط و احساس اعتماد و امنیت او در کنار مربی و دوستان جدید، مادر از فرزندش فاصله بگیرد، افزود: در روزهای آغازین نیم ساعت فرزند را تنها بگذاریم و در روزهای آتی به اندازه انس کودک با محیط و دوستانش بر این ساعت اضافه شود.

این روانشناس تصریح کرد: اگر مادر از کودکش جدا می شود، برای او توضیح دهد که می روم و نیم ساعت دیگر به دنبالت می آیم و در همان زمان به دنبال کودک برویم که حس اعتماد او از بین نرود.

یوسف نژاد گفت: حتی در صورت گریه کردن، کودک واقعیت را بداند و مادر جدا شود بهتر از آن است که به صورت پنهانی و یا در حالی که فرزندمان در حال بازی کردن است غیب شویم، این رفتار اشتباهی بزرگ است.

وی در مورد روزهایی که کودک نمی خواهد به مهد برود و یا بیمار شده و می گوید به مهد نمی روم توضیح داد: در این موارد مادر به کودکش بگوید تماس بگیرم و از مربی اجازه ات را بگیرم.

وی ادامه داد: با این رفتار کودک می آموزد که گریه های پی در پی روالی برای فرار از انجام وظیفه ای که بر عهده دارد، نیست.

این روانشناس یادآور شد: برخی از اتفاقات جزو بایدهای زندگی است بنابراین باید این حقیقت را به کودکانمان بیاموزیم.

وی اظهار کرد: در این پروسه مادر و والدین کودک صبر و حوصله خود را بالا ببرند تا در پروسه جدایی از کودک در مهد دچار احساسات و رفتارهای غلطی نشوند که در آینده به ضرر فرزندشان است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.