پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۰۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۹۲۲ مورد

سه شنبه ٩ مهر ١٣٩٨ ساعت ١٢:١٩ ب.ظ   ( بازدید : 528 نفر )

مصاحبه روابط عمومی معاونت بهداشتی با رضا فاضلی رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر در خصوص بیماری آنفلوانزا

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی : رضا فاضلی رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی در خصوص بیماری آنفلوانزا و وضعیت واکسن آنفلوانزا در استان مطالبی را بیان داشتند

ایشان فرمودند در حال حاضر فقط 1200 دز واکسن تحویل استان شده که بر اساس اولویت ها و مطابق دستورالعمل کشوری توزیع شده است ایشان اولویت مصرف را پرسنل (بهداشتی، درمانی، خدماتی و انتظامات) شاغل در بیمارستان با هماهنگی معاونت محترم درمان و اولویت در این گروه به ترتیب با پرسنل شاغل در بخش یا اتاق ایزوله تنفسی فشار منفی، بخش‌ های عفونی، فوق ‌تخصصی ریه ، ICU،CCU ، داخلی،  اطفال، ‌اورژانس ، آزمایشگاه و سایر بخش ‌های ویژه (انکولوژی، سوختگی و...) بر شمردند و ادامه دادند در صورت ورود پارت بعدی واکسن سایر گروهها در اولویت قرار خواهند داشت

فاضلی در خصوص بیماری آنفلوانزا افزود : آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. آنفلوانزا ممکن است باعث شود افراد سرفه ، گلو درد و تب پیدا کنند. همچنین ممکن است آب ریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد، یا علائم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود. آنفلوانزا هر ساله ظاهر می شود .  مردم از هر رده سنی، از کودکان و بزرگسالان گرفته تا سالمندان، ممکن است آنفلوانزا بگیرند.

وی در مورد شیوع آنفلوانزا گفت : مردمی که آنفلوانزا دارند ویروس را از طریق سرفه یا عطسه پخش می کنند. قطرات آب از طریق سرفه، عطسه یا به هنگام صحبت کردن می توانند به دهان و بینی افرادی که در اطراف بیمار هستند وارد شود. این قطرات ممکن است از طریق تنفس به ریه ها راه یابند. افراد ممکن است از طریق تماس دهان یا بینی خود بعد از تماس با یک چیز آلوده به ویروس، از قبیل دستگیره درب ها، میزها، یا دست کثیف شخص آلوده،دچار آنفلوانزا شوند.

وی  همچنین در مورد علائم آنفلوانزا گفت : هر شخص مبتلا به آنفلوانزا ممکن است تمام علائم آنفلوانزا ( تب ، سرفه ، گلودرد ، آبریزش یا گرفتگی بینی ، سردر ، احساس سردی ، بدن درد ، استفراغ ، اسهال و احساس ضعف یا خستگی بیش از معمول )  را هم زمان نداشته باشد. برخی افراد مبتلا به آنفلوانزا تب نخواهند داشت. اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا حتی بدون مراجعه به پزشک یا مصرف دارو بهبود می یابند.

فاضلی در مورد شدت بیماری در افراد گفت : برخی افراد خیلی مریض می شوند ولی دیگران خیر. اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا حتی بدون مراجعه به پزشک یا مصرف دارو بهبود می یابند. با این وجود، برخی افراد مبتلا به آنفلوانزا به شدت بیمار می شوند و ممکن است بمیرند. بسیاری از افرادی که به شدت بیمار می شوند بیش از 65 سال داشته یا مبتلا به یک بیماری مانند موارد زیر هستند:  دیابت، بیماری قلبی، آسم، یا بیماری کلیه، یا حاملگی. کودکان زیر 5  سال نیز در معرض خطرات بیشتری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد که یک شخص مبتلا به آنفلوانزا می تواند  ویروس را به افراد دیگر انتقال دهد ؟ گفت :

اکثر افراد مبتلا ممکن است از یک روز قبل از بروز عوارض تا 5 الی 7 روز بعد از ظهور علائم، آنفلوانزا را شیوع دهند. افراد به شدت بیمار یا کودکان خردسال ممکن است آنفلوانزا را به مدت بیشتری شیوع دهند.

وی در مورد راه های پیشگیری از بیماری  گفت : بیشتر اوقات دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید. اگر صابون و آب گرم در دسترس نبود، از شوینده های الکلی استفاده کنید + داروهای تجویز شده را طبق توصیه پزشک خود مصرف کنید. + از افراد مبتلا به بیماری دور بمانید. + واکسن بزنید +

رضا فاضلی رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر در مورد وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور ادامه داد : شیوع آنفلوانزای B و H3N2 از ابتدای سال جاری  در کشور به صورت خیلی خفیف وجود داشته و آمارها حاکی از آن است که این آنفلوانزا می تواند در افرادی که دارای بیماری زمینه ای باشند خطرناک باشد و یا حتی در کسانی که بیماری زمینه ای ندارند ولی از کورتن ها استفاده می کنند نیز شدت داشته باشد .

 

فاضلی در پاسخ به این سوال که آیا برای درمان آنفلوانزا دارویی وجود دارد؟ فرمود : 

بلی.  داروهای تجویز شده به نام داروهای ضد ویروسی می توانند آنفلوانزا را درمان کنند. اگر شما بیمارهستید، این داروها می توانند باعث شوند تا شما سریع تر خوب شوید و شدت آنفلوانزا را کاهش دهند.اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا بدون نیاز به مصرف این داروها خوب می شوند. ولی، اگر برای درمان به کمک نیاز دارید، پزشک تان ممکن است برای شما داروهای ضد ویروس تجویز کند.

 داروهاي ضد ويروسي اثر واكسن آنفلوانزا را از بين نمي برند.

فاضلی در مورد راههای پیشگیری گفت : 

 آموزش و اطلاع رساني : مردم و كاركنان خدمات بهداشتي بايد نسبت به رعايت بهداشت شخصي به  خصوص در مورد سرفه و عطسه كردن بي حفاظ و انتقال ويروس از طريق دستهاي آلوده به ترشحات مخاطي آشنا گردند.

وی فرمود عادت های بهداشتی روزانه که برای حفظ سلامتی خود و دیگران می توانیم انجام دهید:به شرح ذیل می باشد 

  • به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا دست بپوشانید. پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور بیاندازید.
  • بیشتر اوقات دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید. اگر صابون و آب گرم در دسترس نبود، از شوینده های الکلی استفاده کنید.
  • به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنید زیرا سبب انتشار آلودگی می شود.
  • اگر دچار عوارض مربوط به آنفلوانزا هستید، بعد از برطرف شدن تب خود حداقل به مدت 24 ساعت در خانه بمانید. (تب شما باید بدون استفاده از داروهای کاهش تب از بین برود. در خانه ماندن به این معنی است که شما نباید از منزل خود خارج شوید مگر برای تهیه دارو و مراقبت های پزشکی. تا جایی که ممکن است از دیگران فاصله بگیرید تا آنها را بیمار نکنید.

*  کاری از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه - مصاحبه با آقای فاضلی رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.