پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۱۶۴۹ مورد

سه شنبه ٢١ آبان ١٣٩٨ ساعت ١٤:٤٥ ب.ظ   ( بازدید : 1603 نفر )

کارشناس مسئول بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به ضرورت گرم نگه داشتن کلیه ها و نوشیدن آب کافی در فصل سرما هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر فلورا انفرادی اظهار کرد: استفاده از غذاهای سالم، تزریق واکسن آنفولانزا، کنترل وزن و فشار خون، کاهش استرس، کنترل قند خون، کاهش مصرف نمک و ترک سیگار را بهترین راهکارهای محافظت از کلیه در فصل سرما است.

انفرادی افزود: مشکلات جوی و سرمای هوا می‌تواند مشکلات بهداشتی و بیماری‌های کلیوی را تشدید کند به همین دلیل مراقبت از کلیه‌ها در فصل سرما نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند، ادامه داد: بیماری‌ مزمن کلیه (CKD) عامل حداقل ۲.۴ میلیون مورد مرگ در سال است و ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

وی آسیب شدید کلیه (AKI) را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بروز بیماری مزمن کلیه دانست و افزود: بیش از ۱۳ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند که ۸۵ درصد این موارد در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه مشکلات جوی و سرمای هوا می‌تواند مشکلات بهداشتی کلیوی را تشدید کند، با توصیه به گرم نگهداشتن کلیه‌ها اظهار کرد: کلیه‌ها نباید در معرض هوای سرد قرار بگیرند، پوشیدن کمربندهای پهن گزینه مناسبی برای گرم‌ نگهداشتن کلیه‌ها است، کمربند نباید خیلی تنگ باشد و بدن را تحت فشار قرار دهد.

دکتر انفرادی با تاکید بر نوشیدن آب به میزان کافی، تصریح کرد: در زمستان به دلیل تعریق پایین بدن، تمایل زیادی به نوشیدن آب وجود ندارد، اما عملکرد صحیح کلیه‌ها نیازمند آب کافی است.

وی اضافه کرد: نوشیدن هشت لیوان آب در زمستان ضروری بوده و پر رنگ شدن ادرار یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کم‌آبی بدن در فصل سرما است.

وی با توصیه در استفاده از غذاهای سالم، گفت: در زمستان باید دقت شود که تعادل مواد غذایی بدن رعایت شود چرا که مصرف مقادیر کافی ویتامین، املاح و مواد معدنی، سبزی و میوه و پروتئین برای محافظت از کلیه‌ها در تمام فصول و به ویژه سرما ضروری است.

دکتر انفرادی افزود: سیب، اسفناج و اسید چرب امگا ۳ کمک زیادی به سلامت کلیه‌ها می‌کند.

کارشناس مسئول بیماری‌های معاونت بهداشتی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا برای سلامتی بدن و سلامت کلیه‌ها توصیه شده است، اظهار کرد: فشار خون نیز نقش مهمی در سلامت کلیه‌ها دارد.

دکتر انفرادی اضافه کرد: ممکن است فشار خون در سرما نوسانات بیشتری داشته باشد، به همین دلیل کنترل روزانه آن و مشاوره با پزشک ضروری است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.