پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٣١ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۷۲۶ مورد

روزنامه خراسان شمالی بررسی کرد؛

درمان آنفلوانزا
دوشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٨ ساعت ١٠:٦ ق.ظ   ( بازدید : 617 نفر )

با شنیدن شایعه فوت بیماری در گیلان بر اثر ابتلا به آنفلوانزا میخکوب شدم چون امسال برای نخستین بار بود که شنیدم بیمار مبتلا به آنفلوانزا فوت کرده است.

بلافاصله شال و کلاه کردم و به سراغ دانشگاه علوم پزشکی رفتم تا ببینم این خبر است یا مانند خیلی از دروغ های فضای مجازی مثل برگ های پاییزی ریخته است.

خیلی سریع دریافتم که این موضوع شایعه ای بیش نیست، به خصوص که استان ما هیچ مورد فوتی نداشته است.

ساعت 12 ظهر است، سری به برخی کلینیک ها و درمانگاه های بجنورد می زنم. در نخستین کلینیک تعداد زیادی مراجعه کننده پیر و جوان نشسته اند. یکی دست دختر بچه 7 ساله اش را که به پهنای صورت اشک می ریزد، می گیرد و به او دلداری می دهد که با تزریق آمپول حالش بهتر خواهد شد و دوباره می تواند با دوستانش بازی کند.

پیرمردی هم که داروهایش را در دست گرفته، روی صندلی نشسته است و نای حرف زدن با کناری اش را ندارد. برخی ماسک به صورت شان زده اند و برخی دیگر بدون ماسک، سرفه و عطسه می کنند. بیشتر آن هایی که حضور دارند، منتظر هستند نوبت شان برسد و به اتاق پزشک عمومی بروند. یک نفر که از اتاق پزشک خارج می شود به همراهش می گوید: سرماخوردگی نیست، آنفلوانزاست و باید آمپول تزریق کنی.

ترس از ابتلا

یک مادر که از احتمال ابتلای فرزندش به آنفلوانزا نگران است، می گوید: از چند نفر از دوستانم شنیده ام که آنفلوانزا شیوع پیدا کرده است و خود یا فرزندان شان درگیر این بیماری و دچار مشکل شده اند. وی می افزاید: چون فرزندم خردسال است، واهمه دارم که در صورت ابتلا به آنفلوانزا به شدت دچار بیماری و عوارض آن شود. یکی دیگر از والدینی که نگران ابتلای فرزندش به آنفلوانزا در مدرسه است، اظهارمی کند: چندی پیش یکی از همکلاسی های دخترم به آنفلوانزا مبتلا شده بود و از آن موقع به شدت نگران هستم که ویروس آن بین دانش آموزان فراگیر شود.

گذری بر اورژانس

وارد اورژانس یکی از بیمارستان های شهر که می شوم، بیشتر بیماران گویا از سرماخوردگی رنج می برند و با ماسک صورت خود را پوشانده اند. حدود 20 تا 25 نفر در نوبت نشسته اند و مسئول تریاژ برخی از آن هایی را که ادعا می کنند حال شان بدتر است، معاینه می کند تا اگر نیاز فوری داشتند خارج از نوبت به اتاق پزشک بفرستد. اما کلینیک دیگری که چند خیابان بالاتر از بیمارستان است، چندان شلوغ نیست و به گفته پذیرش، تعداد مراجعه کنندگان مانند روزهای قبل و عادی است.

آنفلوانزا هر سال در فصل های سرد شیوع پیدا می کند و امر طبیعی است اما آن چه موجب نگرانی برخی افراد می شود این است که ویروس آن با تغییر خود به شکل های مختلفی افراد را مبتلا می کند که ممکن است شدت آن ها فرق داشته باشد. خانم دیگری که برادرش به تازگی عمل جراحی قلب باز انجام داده است، با ابراز نگرانی از این موضوع اظهارمی کند: بسیاری از افراد قبل از آغاز فصل سرما واکسن آنفلوانزا تزریق کرده اند و پزشکان بر این عقیده هستند که برادرم باید این واکسن را تزریق کند اما از طرف دیگر این نگرانی را داریم که با تزریق واکسن دچار عوارض شدید شود.

هیچ مورد فوتی در استان نداشتیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار می کند: تاکنون در استان هیچ مورد فوت ناشی از آنفلوانزا نداشتیم. دکتر «افشین دلشاد» ادامه می دهد: در این زمینه شرایط استان مانند سال گذشته است و در شرایط هشدار نیستیم. وی بیان می کند: هر سال در فصل سرما آنفلوانزا شیوع پیدا می کند و سالانه موارد ابتلا و بستری داشته ایم اما امسال تاکنون مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا نداشتیم.

وی نگرانی ها درخصوص شیوع آنفلوانزا را به دلیل تغییر ماهیت ویروس ذکر می کند و می افزاید: از آن جایی که ویروس هر سال تغییر ماهیت می دهد این نگرانی وجود دارد که تغییرات آن باعث به وجود آمدن «سوش» جدیدی شود که به لحاظ شدت و حدت مانند آنفلوانزای پرندگان باشد.

وی خاطرنشان می کند: خوشبختانه آنفلوانزای پرندگان خاصیت سرایت انسان به انسان را ندارد اما همواره این نگرانی وجود دارد که سوش های جدید آنفلوانزا از لحاظ شدت مانند پرندگان باشد و خاصیت سرایت انسان به انسان را هم پیدا کند. به گفته وی، نمونه های مشکوک آنفلوانزا در همه جای دنیا از جمله ایران و خراسان شمالی رصد می شود و در استان بر این اساس دو پایگاه دیده ور داریم.

وی بیان می کند: امسال واکسن 4 ظرفیتی آنفلوانزا در دنیا تهیه شده است که 4 نوع سوش شایع در دنیا را شامل می شود. وی تزریق واکسن آنفلوانزا را برای گروه های سنی زیر 6 سال و بالای 65 سال توصیه و تاکید می کند: افرادی که در این محدوده سنی هستند و از بیماری های زمینه ای مانند قلبی، ریوی، دیابت و ضعیف کننده دیگر رنج می برند باید به طور حتم آن را تزریق کنند.

دکتر «دلشاد» درباره تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا اظهارمی کند: در سرماخوردگی نشانه های تنفسی و در آنفلوانزا نشانه های بالینی مانند تب و لرز غالب است. وی می گوید: در آنفلوانزا برای مبتلایانی که بیماری زمینه ای دارند، درمان ضد ویروسی انجام می شود اما به عموم بیماران استراحت و مصرف نوشیدنی های گرم توصیه می شود. وی درباره برخی نگرانی ها از سلامت واکسن ها اظهارمی کند: هر واکسنی که مجوز پخش می گیرد، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و علاوه بر آن در زمان وارد شدن به کشور باید تاییدیه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را دریافت کند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.