پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۱۴۰ مورد

یكشنبه ١٠ آذر ١٣٩٨ ساعت ١٤:١٧ ب.ظ   ( بازدید : 671 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در آستانه دهم آذرماه، روز جهانی مبارزه با ایدز گفت: بیماران مبتلا به ایدز در ایران، طبق آخرین روش های علمی دنیا درمان می شوند.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: خوشبختانه در کشورمان با انجام آزمایش‌های مورد نیاز در کمترین زمان، وضعیت ابتلا به ایدز مشخص و درمان آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اگر بیماری ایدز به موقع تشخیص داده شود، فرد مبتلا مانند افراد عادی در جامعه زندگی می کند، ادامه داد: بیماران مبتلا به ایدز در ایران، طبق آخرین روش های علمی درمان می شوند.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: در کشورمان اصلی ترین عامل انتقال ویروس ایدز، رفتارهای پر خطر جنسی است.

وی در توضیح راه های انتقال ویروس ایدز، افزود: سه موج بیماری در مقاطع زمانی ویروس ایدز را منتقل کردند که در مرحله نخست بسیاری از افراد با دریافت خون و محصولات خونی آلوده وارداتی مبتلا، که بیشتر آن ها فوت شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه راه دوم انتقال ایدز از طریق سرنگ های آلوده به ویروس در میان افراد معتاد تزریقی بود، تصریح کرد: با توجه به کاهش رضایت بخش تعداد معتادان تزریقی و ارائه آموزش های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در مراکز DIC خراسان شمالی، این وضعیت تحت کنترل قرار گرفته و به نوعی مهار شده است.

دکتر دلشاد با بیان اینکه راه سوم انتقال این بیماری، روابط پر خطر جنسی است، خاطرنشان کرد: تعداد بیماران مبتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ویروس از طریق مادر آلوده نیز به جنین منتقل می شود، افزود: استفاده از لوازم پیشگیرانه در روابط جنسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز بسیار مهم است.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص نهادینه سازی فرهنگ پذیرش بیماران مبتلا به ایدز در جامعه، گفت: ویروس ایدز فقط از طریق خون، روابط جنسی و مایعات بدن منتقل می شود و هیچ راه انتقال دیگری ندارد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان انتقال خون در حال حاضر سلامت تمام فرآورده های خونی را چک می کند، ادامه داد: امروز فرهنگ استفاده از لوازم استریل در دندانپزشکی ها، تیغ یکبار مصرف در آرایشگاه ها و رعایت موارد بهداشتی در امکان عمومی توسط مردم به خوبی توسعه یافته است.

دکتر دلشاد با اشاره به اینکه مهار این بیماری نیازمند رعایت بهداشت روابط جنسی است، یادآور شد: بیماران مبتلا به ایدز به صورت رایگان درمان می شوند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.